Όπως είχαμε ξαναγράψει, η Naval Group δεν εγκαταλείπει τις προσπάθειές της να μπει στο Πολεμικό Ναυτικό, και να είναι αυτή που θα καθορίσει το μέλλον του. Μετά την διαρροή των πληροφοριών για το αίτημα στις ΗΠΑ που αφορά το αίτημα για 4 φρεγάτες πολλαπλού ρόλου MMSC, εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ, Ενδιάμεση Λύση για Αεράμυνα Περιοχής και συμμετοχή στο πρόγραμμα FFG(X), οι Γάλλοι ετοιμάζονται να “χτυπήσουν” την πόρτα του ΠΝ με μια νέα πρόταση, που πλέον δεν αφορά 2 φρεγάτες, αλλά 4, και όχι την Belh@rra Helleniques, αλλά την γαλλική FDI.
H FDI θα είναι η νέα φρεγάτα πολλαπλών ρόλων του Γαλλικού Ναυτικού, συνεπώς, επίσημα, είναι αυτό που ζητά το ΠΝ, μια φρεγάτα πολλαπλών ρόλων. Όπως έχουμε ξαναγράψει, το πλοίο είναι εξαιρετικό, ειδικά σε ότι αφορά το πανίσχυρο ραντάρ SeaFire 500, το οποίο δείχνει να ξεπερνά τους περισσότερους ανταγωνιστές του σε επιδόσεις. Το πλοίο, για να ικανοποιήσουμε τους “φίλους των σόναρ τροπίδας” φέρει το CAPTAS-4 (το κομμάτι VDS αλλά και το σταθερό), ενώ αν και επιτυγχάνει χαμηλές ταχύτητες (μέχρι 27 κόμβους), οι ντιζελοκινητήρες του επιτρέπουν πολύ χαμηλό κόστος λειτουργίας. Οι FDI ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ πλοία αεράμυνας περιοχής, απλά έχουν όπλα μεγάλης ακτίνας δράσης.
Ελληνικές Belh@rra. Πολύ σκληρές για να πεθάνουν! Συνεχίζεται η γαλλική προσπάθεια;
Οι μέχρι τώρα συζητήσεις με το ΠΝ αφορούσαν 2 πλοία, καθώς η Ελλάδα με το “ζόρι” μπορούσε να αντέξει το κόστος των φρεγατών. Καθώς όμως το ΠΝ προσανατολίστηκε σε φρεγάτες πολλαπλών ρόλων, μιας και περιμένει από τις ΗΠΑ πλοία αεράμυνας περιοχής, οι Γάλλοι προσφέρουν το “δικό τους” πλοίο, χωρίς τις ελληνικές προσθήκες. Η γαλλική Belh@rra, αν και διατηρεί το SF500, το πυροβόλο των 76 χιλιοστών, και τους πυραύλους ASTER 30, εντούτοις έχει μόλις δυο εκτοξευτές Sylver των 8 κελιών έκαστος, δηλαδή 16 πύραυλοι ASTER 30. Τον οπλισμό συμπληρώνουν οι γνωστοί μας Exocet MM40 BlockIIIc και δυο τηλεχειριζόμενοι πύργοι με πυροβόλα 30 χιλιοστών, καθώς και το ελικόπτερο των 10 τόνων (MH-60R στην περίπτωσή μας). Στη γαλλική έκδοση το πλοίο ΔΕΝ φέρει CIWS ούτε και σύστημα ECM (όπως είχε σχεδιαστεί να φέρει η ελληνική έκδοση), συνεπώς, παρά το σόναρ τρόπιδας, έχει άλλες ελλείψεις μάλλον σημαντικότερες που οι Γάλλοι θα πρέπει να λύσουν.
Το κόστος των πλοίων, έχει πλέον “πέσει” στο 1 δις ευρώ το καθένα, αλλά χωρίς τον οπλισμό και μάλλον με περιορισμένης διάρκειας FOS (ή καθόλου FOS). Έτσι μπορεί να είναι ανταγωνιστικές στις αμερικανικές MMSC, που κοστίζουν επίσης περίπου 1 δις ευρώ, (τα αμερικανικά πλοία στο 1 δις έρχονται με πλήρη πρώτο φόρτο πυραύλων, τορπιλών, κοκ καθώς και πολυετή σύμβαση FOS, όπως αντιλαμβανόμαστε). Οι Γάλλοι έρχονται με πλεονέκτημα αυτό που δεν προσφέρει η MMSC, το σόναρ τροπίδας, ενώ τονίζουν πως και το Γαλλικό Ναυτικό θα αγοράσει 5 πλοία, συνεπώς θα υπάρχει για πολλά χρόνια γραμμή υποστήριξης.
Επίσης, για πρώτη φορά δέχονται κατασκευή στην Ελλάδα των πλοίων (το πιθανότερο είναι ο ιστός να κατασκευάζεται στη Γαλλία από αλουμίνιο και να έρχεται Ελλάδα), σε ελληνικό ναυπηγείο. Δεν γνωρίζουμε αν υπάρχει κάποια συμφωνία με ναυπηγείο, αλλά δεν θεωρούμε απίθανο να υπάρξει κάτι με στο μέλλον.
Όπως έχουμε ξαναγράψει, το Γαλλικό ΠΝ δεν έχει να προσφέρει στην Ελλάδα πλοία “Ενδιάμεσης Λύσης”, συνεπώς η όποια ενίσχυση θα έρθει μετά το 2026-7 (για να μην πούμε 2028) όταν δηλαδή θα έρθει το πρώτο πλοίο στην Ελλάδα), ενώ το στήσιμο της γραμμής παραγωγής στη χώρα ίσως στείλει την ολοκλήρωσή του την επόμενη δεκαετία. Δεν γνωρίζουμε αν οι Γάλλοι έρχονται με κάποια ισχυρή πρόταση χρηματοδότησης. Πιθανολογούμε όμως πως η Naval Group θα καταφέρει να βρει τράπεζες που θα θελήσουν να προσφέρουν ένα πολύ χαμηλό επιτόκιο στην Ελλάδα, από την στιγμή που το 10ετές ομόλογο της χώρας μας είναι κάτω από το 1%, ενώ το 5ετές είναι αρνητικό! Συνεπώς, ο δανεισμός στην Ελλάδα θα ήταν κερδοφόρα για κάποια μεγάλη ευρωπαϊκή τράπεζα, ακόμη κι αν πρόσφερε τα πλοία σε … άτοκες δόσεις!
Στο συνολικό κόστος θα πρέπει να προσθέσουμε τα όπλα (8 πυραύλους Exocet MM40 BlkIIIc, 16 ASTER 30), και φυσικά κάποιο Follow on Support (τουλάχιστον 10ετές). Αναμένουμε να υπάρξει λύση και με την Διακρατική Συμφωνία που επιθυμεί το ΠΝ, ενώ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ περίπτωση για FREMM (δεν-τα-δίνουν-οι-Γάλλοι-ΤΑ-ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ). Άρα, Ενδιάμεση Λύση το ΠΝ πρέπει να βρει από άλλη πηγή (κάθε πρόταση δεκτή), ενώ ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν θα αποδώσει πλοία με κοινά συστήματα με τις FDI. Εκτός κι αν οι Γάλλοι πιστοποιήσουν τον ESSM στο SETIS, και επιτέλους έρθουν με μια πραγματικά πανίσχυρη πρόταση! Πάντως, ακόμη και με τους -λιγοστούς- ASTER 30, οι FDI (Belh@rra) δεν καλύπτουν τις όποιες ελληνικές ανάγκες για αεράμυνα περιοχής.