Τα αεροσκάφη και ελικόπτερα που έχουν χάσει οι Ρώσοι το διάστημα που έχουν εμπλακεί στην σύρραξη στη Συρία προκαλούν εύλογα ερωτηματικά, καθώς αριθμητικά, οι ρωσικές δυνάμεις σε μικρότερο χρόνο και με λιγότερα αερομέσα, έχουν δυσανάλογα μεγάλες απώλειες, ανεξάρτητα από την αιτία (ατύχημα / μηχανική βλάβη / ανθρώπινο λάθος / εχθρική δράση)
Συγκεκριμένα, όπως διαβάζουμε στην έγκυρη βάση δεδομένων του scramble.nl, η Ρωσία μέχρι στιγμή και από τα τέλη του 2015 που ξεκίνησε η επιχειρησιακή ανάπτυξη αεροσκαφών και ελικοπτέρων κάθε τύπου από την ρωσική Αεροπορία αλλά και το ρωσικό Ναυτικό μέσω του αεροπλανοφόρου Kuznetsov, έχει απωλέσει τα εξής:
- Επτά μη επανδρωμένα αεροχήματα Orlan-10,
- Δύο μη επανδρωμένα αεροχήματα Forpost,
- Ένα επιθετικό ελικόπτερο Ka-52,
- Δυο μεταφορικά ελικόπτερα Mi-8 (το ένα κατά την διάρκεια επιχείρησης CSAR),
- Πέντε επιθετικά ελικόπτερα Mi-24,
- Δυο επιθετικά ελικόπτερα Mi-28,
- Δυο επιθετικά ελικόπτερα Mi-35,
- Ένα μεταφορικό αεροσκάφος An-26,
- Δυο βομβαρδιστικά αεροσκάφη Su-24M,
- Ένα αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης Su-25SM,
- Ένα μαχητικό αεροσκάφος Su-30SM,
- Ένα μαχητικό αεροσκάφος αεροπλανοφόρου MiG-29K,
- Ένα μαχητικό αεροσκάφος αεροπλανοφόρου Su-33.
Επιπρόσθετα πολλά αεροσκάφη υπέστησαν ζημιές κατά την διάρκεια επίγειας επίθεσης (!) με βλήματα όλμων προσαρμοσμένα σε αυτοσχέδια drone εμπορικών προδιαγραφών στην αεροπορική βάση όπου φιλοξενούνται, αν και (φυσικά) το γεγονός αυτό διαψεύστηκε μετά βδελυγμίας, μέχρι που διέρευσαν φωτογραφίες των φθορών στα αεροσκάφη και δεν μπορούσε πλέον να κρατηθεί μυστικό.
Από την πλευρά της Δύσης, η αντίστοιχη πολυεθνική επιχείρηση Απόλυτη Αποφασιστικότητα (Operation Inherent Resolve) βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη από το 2014, με απείρως περισσότερα διατιθέμενα αερομέσα, τόσο από συμμαχικά αεροπλανοφόρα όσο και από βάσεις ξηράς. Ωστόσο οι απώλειες είναι πολύ λιγότερες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με δελτίο τύπου μόνο για το διάστημα από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2015, τα αερομέσα της συμμαχικής δύναμης πραγματοποίησαν 41.089 εξόδους για βομβαρδισμό, εγγύς υποστήριξη κι αναγνώριση.
Οι δυσανάλογα μεγαλύτερες ρωσικές απώλειες βέβαια δεν είναι προφανώς ανεξήγητες και δικαιολογούνται μέχρι κάποιο βαθμό από μία σειρά αιτίες. Ενδεικτικά:
- Πρόκειται για την πρώτη μείζονα υπερπόντια επιχειρησιακή ανάπτυξη αεροσκαφών της ρωσικής Αεροπορίας από τον πόλεμο του Αφγανιστάν (τη δεκαετία του ’80).
- Τα περισσότερα ρωσικά αερομέσα είναι είτε πρωτότυπα δοκιμών, είτε με πειραματικά συστήματα, είτε δεν έχουν δοκιμαστεί σε μάχη ποτέ και πουθενά.
- Οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην Συρία είναι εντελώς διαφορετικές από αυτές που το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό έχει συνηθίσει στην Ρωσία.
- Τα ρωσικά αεροσκάφη πρέπει να πετάνε σε χαμηλότερο ύψος και πλησίον αστικών περιοχών ώστε τελικά εκτίθενται περισσότερο σε εχθρικά πυρά.
Είναι όλα τα παραπάνω αρκετά για να δικαιολογήσουν τις κατά πολύ μεγαλύτερες ρωσικές απώλειες; Ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του.