Ο Μάιος φαίνεται πως θα είναι μήνας καθοριστικός για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών/κορβετών του Πολεμικού μας Ναυτικού. Από όλους τους ενδιαφερόμενους, έχει ζητηθεί να φέρουν νέες ανανεωμένες και τελικές προτάσεις (Best and Final Offer, BAFO) και αυτή τη στιγμή τα επιτελεία κορυφαίων ναυπηγείων στον πλανήτη, ξενυχτούν προκειμένου να φέρουν προσφορές στο ΠΝ μας.
ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές “αποκλειστικότητες”
Το έχουμε ξαναγράψει, κανείς από τους υποψήφιους αναδόχους δεν έχει “ξεγράψει” τα τελευταία 2 δις ευρώ που έχει διαθέσιμα το Πολεμικό Ναυτικό για πλοία. Παρά τη φιλότιμη προσπάθεια κάποιων δημοσιογραφικών “κύκλων” να μας πείσουν πως έχει ληφθεί απόφαση, εντούτοις, τίποτα δεν έχει κλείσει. Το αντίθετο, στο ΠΝ είναι ικανοποιημένοι από την προσπάθεια που γίνεται από όλες τις εταιρείες να κερδίσουν το νέο συμβόλαιο.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Το ΠΝ θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό και των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ
Θα πούμε για μια ακόμη φορά, πως οι Γάλλοι έχουν ένα προβάδισμα όλων των άλλων, όχι τόσο λόγω πλοίου (αν και η Gowind HN είναι μια αξιοπρεπής λύση), όσο του ότι γνωρίζουν πολύ καλά τι ακριβώς θέλει το ΠΝ.
Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ, θεμέλιος λίθος για το ΠΝ
Σήμερα θα πάμε λίγο “ανάποδα”. Όπως ξέρουμε πλέον, προτεραιότητα τώρα για το ΠΝ είναι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Για αυτόν έχουν ενδιαφερθεί όλοι πλην των Γάλλων. Κι έχουμε πει, πως είναι προς τιμήν τους, αφού δεν θέλουν να προσφέρουν κάτι ακριβό στο ΠΝ.
Την ίδια στιγμή, ελέω της γνωστής LoA του Αμερικανικού Ναυτικού, οι Αμερικανοί έχουν μια λεπτομερή προσφορά για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε ένα επίπεδο που πλέον θα λέμε MEKO200AEGIS. To AEGIS θεωρείται από το USN το σημείο αναφοράς του ελληνικού εκσυγχρονισμού, ενώ η τιμή που προσφέρεται το πρόγραμμα, φέρεται να είναι φθηνότερο σε σχέση με άλλες προτάσεις (σε αντίθεση με όσα έχουν γραφτεί).
Καθώς το ΠΝ είναι πολύ προσεκτικό, έχει φροντίσει να ενημερώσει τους Αμερικανούς, πως σε περίπτωση που επιλεγεί η πρότασή τους, τότε οι τιμές δεν πρέπει να αλλάξουν. Το λέμε αυτό, διότι το USN π.χ. για το σύστημα μάχης ή το radar TRS-4D, έχει πάρει προσφορές για 8 συστήματα κι όχι για 4 (δηλαδή 4 HF2 και 4 ΜΕΚΟ200). Τώρα πια, μιλάμε μόνο για 4, και το ΠΝ δεν θέλει να βρεθεί προ εκπλήξεων. Κατά τα λοιπά, λόγω της εκτεταμένης δουλειάς που έχει γίνει από την Lockheed Martin και το USN, η πρόταση είναι ανταγωνιστική και πλήρης. Επίσης έχει το πλεονέκτημα της διακρατικής συμφωνίας, καθώς και των χρηματοδοτήσεων FMS. Αν θέλαμε να διακινδυνεύσουμε μια πρόβλεψη, αν δεν συνδεθεί ο εκσυγχρονισμός με τις νέες κορβέτες, τότε οι Αμερικανοί προηγούνται.
Δεύτεροι στη λίστα των διεκδικητών εμφανίζονται οι Γερμανοί. Η TKMS μαζί με τη THALES Netherlands, έρχονται και χτυπούν το συμβόλαιο με τον αέρα του αρχικού κατασκευαστή. Θα λέγαμε πως το ΠΝ βλέπει θετικά μια τέτοια λύση, αλλά οι Γερμανοί μόλις εμφανίστηκαν, και δεν είναι σίγουρο πως θα καταφέρουν να έχουν πλήρη πρόταση μέχρι το τέλος Μαίου. Όχι τόσο στο τεχνικό κομμάτι, όσο στο κομμάτι των Ελλήνων συνεργατών.
Αμέσως μετά θα βάζαμε τους Βρετανούς. Αν και η αρχική βρετανική προσφορά ήταν ένα “γενικό” ποσό, ύψους 200 εκ. ευρώ ανά πλοίο, φαίνεται πως έχουν επίσης την εμπειρία αλλά και τη δυναμική να πάρουν το πρόγραμμα (λόγω και της χρηματοδότησης). Έχουν κάνει ήδη εκσυγχρονισμό σε πολλές ΜΕΚΟ200ΗΝ και Τ23, συνεπώς δεν θα έχουμε λάθος αν πούμε πως η βρετανική λύση έχει το χαμηλότερο ρίσκο (μαζί με των Αμερικανών, που προσφάτως εκσυγχρόνισαν επίσης ΜΕΚΟ200 και Τ23).
Οι Ολλανδοί, αν και δεν έχουν κάνει εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ, εντούτοις έχουν εκσυγχρονίσει πολλά πλοία, ενώ η DAMEN είναι ένα από τα ικανότερα ναυπηγεία παγκοσμίως. Θεωρούμε πως έχουν ένα σημαντικό προβάδισμα αν το ΠΝ αποφασίσει ομοιοτυπία ανάμεσα σε ΜΕΚΟ200ΗΝ και νέες κορβέτες, καθώς προσφέρει παράλληλα SIGMA 10514HN με εκτόπισμα 3.000 τόνων και μήκος 107 μέτρων. Το ΠΝ αναμένει νέα προσφορά, η οποία θα έρθει ελπίζουμε οσονούπω.
Οι Ιταλοί έχουν δηλώσει πως μπορούν να κάνουν τον εκσυγχρονισμό, αλλά δεν γνωρίζουμε κάτι περισσότερο. Η παρουσία της ΟΝΕΧ, μαζί με τα Ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας δυναμώνουν την πρόταση, αλλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο και ώριμο. Θεωρούμε όμως πως ο συνδυασμός ΟΝΕΧ/Fincantieri θα “χτυπήσει” με ένταση και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Κορβέτες για το Πολεμικό Ναυτικό: Όλα είναι ανοιχτά, “παίζουν” 4 προτάσεις!
Συνοψίζοντας, στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, προηγούνται μάλλον οι Αμερικανοί, και την πρώτη θέση θα “χτυπήσει” και η Babcock, όταν φέρει την τελική προσφορά της. Οι Ολλανδοί και οι Γερμανοί ακολουθούν, αλλά και οι δυο οφείλουν να πείσουν το ΠΝ πως και θέλουν, αλλά και μπορούν να κάνουν έναν επιτυχημένο εκσυγχρονισμό.
ΞΕΚΑΘΑΡΑ: Το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει κορβέτες σαν λύση ανάγκης και όχι από επιχειρησιακή επιλογή
Νέες φρεγάτες ή κορβέτες;
Εδώ τα πράγματα είναι λίγο περίεργα, καθώς οι προτάσεις συνεχίζουν να έρχονται. Οι Γάλλοι αναμένεται να φέρουν BAFO τις επόμενες μέρες, με ενισχυμένη την ελληνική προστιθέμενη αξία. Έχουμε ελλιπείς πληροφορίες σε ότι αφορά την ενσωμάτωση του RAM στα γαλλικά πλοία, ενώ το κύριο αντιαεροπορικό όπλο θα είναι ο πύραυλος MICA VL NG. Το ΠΝ καλοβλέπει τους Γάλλους και την πρότασή τους, αυτό είναι κάτι που είναι διάχυτο σε όλα τα επίπεδα.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Gowind HN, έτοιμη για νέα βελτιωμένη προσφορά η Naval Group προς το ΠΝ
Οι Βρετανοί τις μέρες που μας πέρασαν, έκαναν ανατροπή. Η εμπλοκή της υπηρεσίας τους DSE, που δρα σαν facilitator χρηματοδότησης, προσθέτει ένα ακόμη πλεονέκτημα στην πρόταση της Babock. Αυτή τη στιγμή, η Babcock προσφέρει μια AH140HN, απολύτως ώριμη σαν σχέδιο, με κόστος όσο μια κορβέτα Gowind HN ή SIGMA 10514, αλλά με τη διαφορά πως είναι ένα πλοίο σχεδόν 6.000 τόνων. Την ίδια στιγμή, τα κόστη λειτουργίας οι Βρετανοί μπορούν να αποδείξουν πως είναι τόσο μικρά όσο μιας κορβέτας. Ποιος μπορεί να το προσπεράσει αυτό;
Η Babcock άρχισε την κατασκευή της πρώτης βρετανικής φρεγάτας Type 31
Οι Ολλανδοί, έχουμε πει πολλές φορές, πως έχουν ένα σκάφος που εμείς θα δεχόμασταν και σαν κύριο πλοίο, αγορασμένο σε πολλά αντίτυπα, τη SIGMA 10514. Η εμπειρία των Ολλανδών σε σύγχρονα πλοία είναι αξεπέραστη, ενώ πολλοί θεωρούν πως λογικά ο νικητής στην πρώτη αγορά φρεγατών θα έπρεπε να είναι η ισορροπημένη SIGMA 11515HN. Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται νέα αναθεωρημένη πρόταση από ολλανδικής πλευράς.
Οι Γερμανοί είναι αυτό που θα λέγαμε Out Of The Box. Αρχικά εμφανίστηκαν “ξαφνικά” ωςν συνεργασία Γερμανίας/Ισραήλ με τη κορβέτα Sa’ar 6, και την ισραηλινή ΙΑΙ να προσφέρει πολλά και εξωτικά συστήματα στο ΠΝ. Η Sa’ar 6 είναι μια χειροπιαστή λύση, και δοκιμασμένη. Βέβαια, οι Γερμανοί όπως όλα δείχνουν, θα φέρουν και δεύτερη πρόταση σε συνεργασία με τη THALES Netherlands, βασισμένη στην κορβέτα K130 Batch 3. Έτσι, μπορούν να προσφέρουν ομοιοτυπία σε συνεργασία με την ολλανδική εταιρεία για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Sa’ar 6 για το ΠΝ, κι όμως οι Γερμανοί “ξανάρθαν” με ισραηλινές “ενισχύσεις”!
Οι Ιταλοί έχουν τα χαρτιά τους κλειστά. Η πρόταση μάλλον συνδέεται περισσότερο από όσο πρέπει με τη λύση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, παρά τόσο με την προσφορά μιας ανταγωνιστικής πρότασης στο ΠΝ. Όπως έχουμε πει, η FCX-30 είναι ένα εξαίρετο πλοίο, που σαν Doha Class (με ASTER 30 δηλαδή), εμείς θα δεχόμασταν με χαρά στο ΠΝ. Από εκεί και πέρα έχουμε αρκετές απορίες, μάλλον και το ΠΝ το ίδιο.
Ναύαρχος Κονιδάρης: Καιροί σε ζοφερούς προϋπολογισμούς – «Δει δη χρημάτων…»
Κλείνοντας, θα πρέπει να κάνουμε μια άτυπη κατάταξη, καθώς αυτό περιμένουν από εμάς οι αναγνώστες μας. Θα λέγαμε, πως αυτή τη στιγμή, οι πιο εξελιγμένες προτάσεις…
Η συνέχεια στο Naval Defence