Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε αναρωτηθεί αν αξίζει τον κόπο ή όχι να γράψουμε ένα θέμα. Από το 2020, και για 3 συνεχόμενα έτη, έχει ανοίξει «επίσημα» το πρόγραμμα ενίσχυσης του Πολεμικού μας Ναυτικού με μεγάλα πλοία επιφανείας. Έκτοτε, πρέπει να έχουμε γράψει, είτε στο flight.com.gr είτε στο navaldefence.gr ίσως και εκατοντάδες χιλιάδες λέξεις σχετικά. Ποια είναι όμως η εξέλιξη έως σήμερα;
Από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσε η αναζήτηση για νέα πλοία (που εξελίχθηκε στην γνωστή “φρεγατιάδα”), είχαμε αποφασίσει να υποστηρίξουμε την αμφιλεγόμενη απόφαση για μη διενέργεια διαγωνισμού για την αγορά των πλοίων. Το θεωρήσαμε λογικό, καθώς οι αποφάσεις έπρεπε να είχαν παρθεί κυριολεκτικά… χθες. Και τελικά, καθώς η κυβέρνηση ζήτησε από το ίδιο το ΠΝ να αποφασίσει τι πλοίο θέλει, το τελευταίο πήγε σε 3 φρεγάτες κλάσης FDI HN.
Στα καλά νέα είναι πως η κατασκευάστρια εταιρεία, Naval Group, τρέχει το πρόγραμμα κατασκευής πέρα από κάθε προηγούμενο. Μπορεί οι επιστροφές στην Ελληνική Οικονομία να είναι αστείες για σύμβαση 3,3 δις ευρώ, αλλά οι Γάλλοι διδάσκουν ταχύτητα κατασκευής και αξιοπιστία υλοποίησης. Και αν μόνοι μας καταφέραμε να τινάξουμε στον αέρα όλα τα ναυπηγεία της χώρας, οι Γάλλοι τα δικά τους ναυπηγεία τα διέσωσαν και τώρα φτιάχνουν από ταχύπλοα αναψυχής μέχρι πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα και υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων. Ναι, με ζήλεια τα γράφουμε όλα αυτά. Ευτυχώς τώρα τελευταία χαιρόμαστε όταν βλέπουμε τη Σύρο να δουλεύει, την Ελευσίνα γεμάτη πλοία για επισκευή και με δεξαμενή λειτουργική, και ακούμε για ανανέωση στον Σκαραμαγκά. Αλλά ένα ταξίδι στο γαλλικό ναυπηγείο στο Λοριάν, εκεί που χτίζονται οι ελληνικές “Κίμων”, μπορεί να σας κάνει να βάλετε τα κλάματα. Ναι, από τη ζήλεια, το ξαναγράφουμε.
Πολεμικό Ναυτικό: “Ηλεκτρικές” οι κορβέτες FCx-30, ολοκληρωμένες οι Gowind, τι γίνεται με τις ΜΕΚΟ
Τώρα, θα μπορούσαμε να πούμε και εμείς πως υπάρχουν νέα από το πρόγραμμα των κορβετών, αλλά δεν θα το κάνουμε. Το οποίο πρόγραμμα στην πραγματικότητα είναι σε μεγάλο μέρος του η 4η φρεγάτα FDI (που δεν παραγγέλθηκε), η οποία ελπίζουμε πως θα γίνει 3 κορβέτες και με εγχώρια κατασκευή των 2. Και δεν είναι πρόγραμμα γενικά «κορβετών», αλλά ένα πρόγραμμα που έπρεπε να αφορούσε 3 Gowind, συμπληρωματικό της αγοράς των 3 φρεγατών. Κάτι απολύτως λογικό κατά την άποψή μας, καθώς οι Γάλλοι:
- Δεν είχαν “Ενδιάμεση Λύση”, οπότε το ΠΝ δεν μπορεί να υπολογίζει σε +2 ή +4 πλοία. Στην αρχική σκέψη του Πολεμικού Ναυτικού ήταν η “Ενδιάμεση Λύση” να αποδώσει έως 4 πλοία, οπότε με τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, συν 4 νέα πλοία, να δημιουργηθεί ένας στόλος 10-12 φρεγατών. Εδώ Αμερικανοί, Ολλανδοί και Βρετανοί έδιναν έως 4 μεταχειρισμένα. Οι Γάλλοι έδιναν 2 τελείως παρωχημένα (τις φρεγάτες Cassard 30+ ετών που πλέον αποσύρθηκαν).
- Η FDI έχει δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, αλλά είναι πανάκριβη. Έτσι, αναγκαστικά για να συνεχιστεί το πρόγραμμα ενίσχυσης του Στόλου μας, θα έπρεπε να πάρουμε και κάτι μικρότερο και φθηνότερο. Θυμίζουμε πως το ΠΝ αφαίρεσε από το συμβόλαιο όλα όσα ζητούσε από τους άλλους υποψηφίους, επιγραμματικά γράφουμε μόνο το STRALES, το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (R-ECM, C-ESM, C-UAV), το IRST, την ενσωμάτωση του μη επανδρωμένου ελικοπτέρου, το απόθεμα πυραύλων RAM κ.ο.κ.
- Οι Γάλλοι ήταν οι μόνοι που δεν είχαν ελληνική συμμετοχή. Ακόμη και σήμερα, η ελληνική προστιθέμενη αξία στο πρόγραμμα των FDI παραμένει μικρή. Αντίθετα Ολλανδοί, Αμερικανοί και Βρετανοί ήταν έτοιμοι να κατασκευάσουν και τα 4 πλοία -που πρότειναν- στην Ελλάδα. Οπότε μια ελληνική επιλογή των Gowind HN, θα επέτρεπε την κατασκευή πλοίων στη χώρα μας καλύπτοντας και αυτή την δική μας απαίτηση. Άλλωστε ο ίδιος τύπος σκαφών κατασκευάζεται σε Αίγυπτο και Μαλαισία.
Από τη στιγμή λοιπόν που το ΠΝ, για να λύσει όλα τα «προβλήματα» που παρέμεναν με βάση τις αρχικές του απαιτήσεις (ενίσχυση με πολλά πλοία, εντός κόστους, με εγχώρια κατασκευή) πήγε σε έκτακτη επιλογή λύσης «κορβέτας», το σωστό θα ήταν η άμεση επιλογή των Γαλλικών. Αλλά έτσι όπως το βλέπουμε, οι Γάλλοι είναι ικανοί να «παίζουν μόνοι τους» και να χάσουν! Ο λόγος είναι απλός, βλέποντας πως το ΠΝ “εγκλωβιζόταν” στη λύση Gowind HN, έγιναν αρκετά άκαμπτοι στις διαπραγματεύσεις, βάζοντας υπερβολικό κόστος στην εγχώρια κατασκευή. Αυτό οδήγησε τη ΓΔΑΕΕ να ζητήσει επίσημα προσφορά και από τους Ολλανδούς, ουσιαστικά τους άτυπους «νικητές» της διαδικασίας αξιολόγησης των φρεγατών.
Ν. Δένδιας: Εξετάζουμε για 4η FDI και 4 κορβέτες, ενώ οι όποιες προσφορές θα αξιολογηθούν
Οι Ολλανδοί πρότειναν την πολύ αξιόλογη Sigma 10514ΗΝ. Από ελληνικής πλευράς ζητήθηκε η βελτίωση της προσφοράς και η εξειδίκευση, αλλά οι Ολλανδοι…
Η συνέχεια στο Naval Defence