Στην πρόσφατη κινεζική αεροπορική έκθεση του Zhuhai, όπου εμφανίστηκαν πολλά εντυπωσιακά εγχώρια δείγματα εξελιγμένης αεροναυπηγικής τεχνολογίας, ξεχώρισε και η επίσημη παρουσίαση του J-20S, το οποίο είναι η διθέσια έκδοση του κινεζικού μαχητικού 5ης γενιάς, Chengdu J-20A Mighty Dragon. Ταυτόχρονα είναι και το πρώτο παγκοσμίως διθέσιο μαχητικό αυτής της κατηγορίας, μιας και τα F-22, F-35 & Su-57 είναι όλα μονοθέσια.
Η ιδιαιτερότητα αυτή όμως ενισχύθηκε καθώς πολλοί κινέζοι σχολιαστές το ανέφεραν ως το πρώτο παγκοσμίως “5,5 γενιάς”! Δηλαδή ως τόσο εξελιγμένο που μπορεί να δράσει ως γέφυρα με την 6η γενιά (που ακόμη δεν έχουμε δει).
Η παραπάνω εκτίμηση στηρίζεται στο διθέσιο χαρακτήρα του αεροσκάφους, όπου ο εξτρά χειριστής μπορεί να επικεντρωθεί σε πιο απαιτητικές επιχειρήσεις όπως η διαχείριση συνοδευτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών (τύπου loyal wingman), η περαιτέρω επεξεργασία πληροφοριών από το σύνολο των αισθητήρων, όπως και ο συντονισμός μιας επιθετικής δράσης. Απαιτήσεις που τώρα είναι δύσκολο να ανατεθούν σε μονοθέσια έκδοση, καθώς ξεπερνούν το φόρτο εργασίας που μπορεί να χειριστεί ένας πιλότος μόνος του, παρόλο τους πολλούς αυτοματισμούς.
Ειδικά η διαχείριση των συνοδευτικών μη επανδρωμένων (κάτι στο οποίο εργάζονται όλες οι “μεγάλες” χώρες), είναι η επόμενη μέρα στην εναέρια μάχη με αυτά να εκτελούν αποστολές όπως η αναγνώριση, η επίθεση εναντίον στόχων στο έδαφος και τον αέρα, και η παρεμβολή ραντάρ.
Ακόμη το J-20S με το δεύτερο χειριστή και τη δική του συνεισφορά σε ανάλυση δεδομένων, αναμένεται να έχει βελτιωμένη επίγνωση της επιχειρησιακής κατάστασης, οπότε αυξάνει και η μαχητική του ικανότητα, ενώ θα μπορεί να αναλάβει ακόμη πιο αποτελεσματικά το ρόλο “διοίκησης πεδίου μάχης”. Το ίδιο συμβαίνει και με την διαχείριση ηλεκτρονικού πολέμου, που θα εκτελεί ο εξτρά χειριστής.
Τέλος, αν και δεν είναι πρωταρχικός ρόλος του, το J-20S, ως διθέσιο θα επιτρέψει την ρεαλιστική εκπαίδευση νέων πιλότων, στο τυπικό σχήμα “εκπαιδευτής-εκπαιδευόμενος” στο ίδιο αεροσκάφος. Κάτι που στα άλλα μαχητικά 5ης γενιάς δεν υφίσταται, με τους εξομοιωτές να αναλαμβάνουν το αρχικό στάδιο προσαρμογής.
Αρκούν όλα τα παραπάνω για να χαρακτηριστεί το J-20S ως “5,5” γενιάς; Θα το ξέρουμε όταν το δούμε σε υπηρεσία με την Κινεζική Αεροπορία όπου θα είναι και ο αποκλειστικός χρήστης του, και αργά ή γρήγορα θα βρεθεί και στον Ειρηνικό Ωκεανό να μετέχει σε εξελιγμένα σενάρια ασκήσεων και επιχειρήσεων.