Από το 2021, όπου ξεκίνησε η συντήρηση των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων S-70B/B6 Aegean Hawk, από το Πολεμικό Ναυτικό, έχουν εμφανιστεί πολλά δημοσιεύματα σχετικά με τη συγκεκριμένη σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία που την έχει αναλάβει. Πρόσφατα υπήρξε αναφορά πως “η σύμβαση δεν πάει καλά” και πως “το κόστος είναι 5 ή 6 φορές μεγαλύτερο” σε σχέση με εκείνο που θα είχε το Πολεμικό Ναυτικό με δικά του μέσα. Καθώς παρακολουθούμε στενά το θέμα μπορούμε να δώσουμε σήμερα μια διαυγή αποτύπωση του τι συμβαίνει με τα συγκεκριμένα ελικόπτερα. Και όταν ήδη το ΠΝ έχει παραλάβει το 8ο ελικόπτερό του από συντήρηση στον ιδιωτικό φορέα.
Αρχικά, το ΠΝ πρωτοπόρησε, όταν αποφάσισε να αναθέσει -με διαφάνεια- τη συντήρηση των ελικοπτέρων του με διακρατική συμφωνία, στο Αμερικανικό Ναυτικό. Όπου του ζήτησε να βρει τρόπο να κάνει την συντήρηση στην Ελλάδα. Αυτό απευθύνθηκε στην κατασκευάστρια εταιρεία Sikorsky, η οποία με τη σειρά της, αφού πήρε προσφορές και αξιολόγησε εταιρείες που παρέχουν τέτοιο έργο στη χώρα μας, επέλεξε μια από αυτές, την Aeroservices.
Να θυμίσουμε εδώ πως στην παράδοση του πρώτου συντηρημένου S-70B, ήταν παρόντες οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, και Ναύαρχος Στυλιανός Πετράκης. Και οι δυο, ήθελαν να έχουν διαθέσιμα ελικόπτερα και υποδομή για τη συντήρησή τους στην Ελλάδα και το προώθησαν μεθοδικά. Ας δούμε όμως πως το ΠΝ έφτασε σε αυτή την απόφαση.
Aρχικά το προσωπικό που ασχολούνταν με τη συντήρηση των ιπταμένων μέσων, είχε απομειωθεί σημαντικά. Η “μνημονιακή” δεκαετία που είχε προηγηθεί είχε οδηγήσει πλήθος ικανών μηχανικών και ιπταμένων σε αποστρατεία. Ο ιδιωτικός τομέας παγκοσμίως, έδινε πολλαπλάσια χρήματα από αυτά που μπορούσε -που επιτρεπόταν- να δώσει το ΠΝ στα πολύτιμα στελέχη του. Ταυτόχρονα, το ΠΝ έχει συγκεκριμένο αριθμό προσωπικού που μπορεί να εισάγει στις παραγωγικές του σχολές. Με λίγα λόγια, η έλλειψη στελεχών είχε οδηγήσει την κατάσταση σε ασφυξία.
Φυσικά η απόφαση να γίνει η συντήρηση από ιδιωτικό φορέα, δεν ήταν ανέφελη. Ο τότε ΑΓΕΝ δέχτηκε αρνητικές εισηγήσεις για το θέμα, και μάλιστα έγινε και μελέτη, όπου αναζητήθηκε πόσο φθηνότερη θα ήταν η πρόσληψη 50 πολιτών τεχνικών, που θα έκαναν τη συντήρηση, με μισθό όμως δημοσίου. Η μελέτη αυτή φυσικά παρέβλεπε το γεγονός ότι οι πολίτες, μόλις έπαιρναν την πολύτιμη και πανάκριβη εκπαίδευση, και όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, δεν είχαν λόγο να μείνουν στο ΠΝ.
Οι αντιδράσεις εντός ΠΝ ήταν σκληρές και οι εσωτερικές ζυμώσεις έντονες. Γιαυτό και υπήρχαν κατά καιρούς διαρροές για “ακριβές λύσεις” ή ακόμη χειρότερα, για “επικίνδυνες λύσεις”. Εντωμεταξύ, υπήρξαν και άλλες ενέργειες, που δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να γραφτούν.
Την κατάσταση την διαχειρίστηκε δυναμικά η ηγεσία του ΠΝ και ειδικά ο νυν ΑΓΕΝ, και πριν Αρχηγός Στόλου, Αντιναύαρχος Δημήτριος Κατάρας. Ήταν οι δικές του χειρουργικές κινήσεις που έλυσαν και τα τελευταία προβλήματα. Ποιος είναι το αποτέλεσμα; Η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο, έχει ήδη παραδώσει οκτώ ελικόπτερα S-70B/Β6, και μάλιστα με το ΠΝ είναι πολύ ευχαριστημένο με την εργασία, ενώ πλέον συνεργάζεται αρμονικά με τον ανάδοχο και σχεδιάζει προσεκτικά τις διαθεσιμότητές του.
Να εξηγήσουμε εδώ πως η ιδιωτική εταιρεία είναι ελληνική. Και σε περίπτωση πολέμου, η ίδια και το προσωπικό της εντάσσονται αυτόματα στις Ένοπλες Δυνάμεις, οπότε η ικανότητα συντήρησης διατηρείται. Ενώ, η “ελάφρυνση” του προσωπικού του ΠΝ δεν έχει οδηγήσει σε απαξίωση τους ικανότατους μηχανικούς στη βάση στο Κοτρώνι, αλλά αντίθετα, τους επιτρέπει πλέον να συνοδεύουν τα ελικόπτερα πάνω στα πλοία, αλλά και να κάνουν άλλες, σημαντικές εργασίες. Για παράδειγμα, στο Κοτρώνι αυτή τη στιγμή τα ικανά στελέχη του ΠΝ ανακατασκευάζουν ένα ελικόπτερο που οποιοδήποτε άλλο Ναυτικό, θα είχε αποσύρει.
Σε ότι αφορά το κόστος και όσα γράφτηκαν για “5 ή 6 φορές παραπάνω”. Αυτό είναι λάθος και έχει και πολλές αναγνώσεις. Καταρχάς, κανείς δεν αναφέρει το κόστος του να μην πετάει ένα ιπτάμενο μέσο, όταν το χρειάζεσαι. Αλλά και πάλι, έχει αποδειχτεί ότι η συντήρηση με αυτό τον τρόπο, είναι αποδοτικότερη και φθηνότερη από οποιαδήποτε άλλη λύση είχε δοκιμάσει το ΠΝ στο παρελθόν. Και πλέον υπάρχει υψηλή διαθεσιμότητα, σε μέσα τα οποία είχαν εγκαταλειφθεί και καννιβαλιστεί.
H Aeroservices εργάζεται αυτή τη στιγμή στο ένατο Aegean Hawk, ενώ μέσα στον Απρίλιο θα υποδεχτεί το δέκατο. Η ίδια…
Η συνέχεια στο Naval Defence