Επίδειξη καινοτομίας αλλά και φουτουρισμού έκανε στην ναυτική έκθεση MADEX 2023 που ξεκίνησε χθες στο Μπουσάν, στη Νότια Κορέα, η εταιρία Hanwha Ocean. H συγκεκριμένη ανήκει προφανώς στον όμιλο Hanwha (από τους 3 μεγαλύτερους επιχειρηματικούς στη χώρα με πολυποίκιλες δραστηριότητες) και είναι τα παλαιότερα ναυπηγεία Daewoo. Στον αμυντικό τομέα λοιπόν, η Hanwha Ocean παρουσίασε δύο (ανάμεσα σε άλλα σχέδια) προτάσεις πολεμικών πλοίων που κινούνται στο όριο του εξωφρενικού, αλλά ταυτόχρονα καλύπτουν και πραγματική ανάγκη.
Το πιο εντυπωσιακό σχεδιαστικά ήταν ένα σχέδιο πλοίου διοίκησης – με κύτος τριμαράν- για το Ναυτικό της Νότιας Κορέας το οποίο όμως έχει διπλό ρόλο και ως αεροπλανοφόρο μη επανδρωμένων (να εδώ η ιδέα της Τουρκίας για το Anadolu που βρίσκει μιμητές).
Η μακέτα της Hanwha Ocean ήταν με διπλό (!) κατάστρωμα απογείωσης σε διαφορετικό ύψος, με την νησίδα του σκάφους στο πίσω μέρος, ενώ παρουσιαζόταν και 2 διαφορετικά μη επανδρωμένα, ένα στη φόρμα Loyal Wingman και ένα μεγαλύτερο ιπτάμενης πτέρυγας. Η χωρητικότητα του σκάφους των 16.000 τόνων είναι τα 24 αεροσκάφη/ελικόπτερα.
Το σκάφος, με το όνομα Ghost Commander, αν και προφανώς επίδειξης τεχνολογίας, βασίζεται εν μέρει σε απαίτηση του Νότιοκορεατικού Ναυτικού για ένα πλοίο φιλοξενίας πολλών μη επανδρωμένων, τόσο αεροσκαφών, όσο και επιφανείας και υποβρυχίων, που θα του επιτρέπουν την παρατήρηση σε πολύ μεγάλες αποστάσεις και σε κάθε πεδίο ναυτικής σύγκρουσης.
Η δεύτερη μακέτα ήταν μια άσκηση πάνω στην ιδέα του πλοίου-οπλοστασίου (arsenal ship) όπου το σκάφος προορίζεται για φορέας όσο το δυνατόν περισσότερων όπλων, πυραυλικών προφανώς, για αεράμυνα, για μαζικές επιθέσεις κατά εχθρικών στόλων και κατά εγκαταστάσεων στην ξηρά.
Η μακέτα όμως «ξέφυγε» τελείως καθώς έδειχνε τα εξής: Αρχικά στο εμπρόσθιο τμήμα ένα σύνολο 48 κελιών κάθετης εκτόξευσης. Μετά πίσω από τον κύριο ιστό, άλλο ένα συγκρότημα 32 κελιών μεγαλύτερων όμως σε όγκο. Στο μέσο του σκάφους υπήρχαν 15 σιλό εκτόξευσης βαλλιστικών πυραύλων ακόμη μεγαλύτερης διαμέτρου.
Αλλά δεν τελείωνε εκεί το οπλοστάσιο. Στο μπροστινό μέρος του ελικοδρομίου υπήρχαν δύο διπλοί εκτοξευτές ακόμη μεγαλύτερων βαλλιστικών βλημάτων, σε οριζόντια διάταξη αποθήκευσης, οι οποίοι σηκώνονταν σε όρθια θέση για εξαπόλυση. Σαν να μην έφθαναν αυτά, στην πρύμνη υπήρχε ένα ακόμη ικρίωμα για εκτόξευση βλήματος, το οποίο από μέγεθος είτε είναι διαστημικός φορέας, είτε είναι κάποιος μεγάλος διηπειρωτικός πύραυλος. Η συνολική χωρητικότητα του σκάφους, των περίπου 10.000 τόννων, μπορεί να υπολογίζεται σε εκατοντάδες βλήματα (καθώς τα περισσότερα κελιά μπορεί να χωρέσουν 2 ή και 4 βλήματα) και φυσικά πολλαπλών μεγεθών.
Κι όμως, και αυτό το σκάφος ανταποκρίνεται σε νοτιοκορεατική απαίτηση, καθώς η κατοχή πυρηνικών όπλων από τη Βόρεια Κορέα και το ήδη υπερκορεσμένο τοπίο σε ξηρά από οπλικά συστήματα στη κορεατική χερσόνησο, επιβάλλει τη «μεταφορά» δυνάμεων στη θάλασσα. Η Νότια Κορέα αναπτύσσει έτσι ένα δόγμα εντοπισμού μιας μαζικής επίθεσης της Βόρειας Κορέας, αλλά και δόγμα «μαζικής καταστροφής και ανταπόδοσης» το οποίο θα στοχεύσει όλα τα κέντρα διοίκησης των βόρειοκορεατών και γενικότερα τις μεγάλες στρατιωτικές συγκεντρώσεις και εγκαταστάσεις. Μάλιστα στο νοτιοκορεατικό δόγμα περιλαμβάνεται και η αντίληψη «πρώτου-προληπτικού» χτυπήματος, εφόσον διαπιστωθεί ότι η Βόρεια Κορέα ετοιμάζεται για επίθεση.
Να θυμίσουμε εδώ πως η Νότια Κορέα ήδη επενδύει στα καταδρομικά κλάσης «Sejong ο Μέγας» τα οποία διαθέτουν 128 κελιά κάθετης εκτόξευσης, τόσο για αντιαεροπορικά όπλα όσο και για πυραύλους cruise τοπικής κατασκευής. Οπότε ένα σκάφος-οπλοστάσιο όπως αυτή η πρόταση της Hanwha, μπορεί σε κάποιο βαθμό να δει την υλοποίηση της, αν και όχι με όλη αυτή την ποικιλία εκτοξευτών και βλημάτων.