Η παραγωγή κινητήρων για τα εξοπλιστικά της προγράμματα είναι από τα μεγάλα στοιχήματα της Τουρκίας, καθώς εκεί χωλαίνει σημαντικά. Είναι γνωστή η μεγάλη καθυστέρηση στην εξέλιξη του άρματος Altay γιατί δεν βρίσκεται κινητήρας (τελικά θα παραχθεί αρχικά με νοτιοκορεατικό), υπάρχει πίεση για κατασκευή ισχυρών κινητήρων για τα πιο εξελιγμένα μη επανδρωμένα, υπάρχει γενική ανάγκη απεξάρτησης από εισαγωγές.
Έτσι η πρώτη πτήση του ελικοπτέρου Τ625 Gokbey -που ανακοινώθηκε σήμερα- με χρήση κινητήρων TS1400 είναι σαφώς ορόσημο. Ο κινητήρας είναι turboshaft και έχει εξελιχθεί από την εταιρία TEI (TUSAS Engine Industries), θυγατρική της Turkish Aerospace, της μεγαλύτερης αμυντικής της χώρας. Έχει ισχύ 1.400 ίππων (μεγίστη ανάγκης 1.660), μπορεί να λειτουργήσει σε υψόμετρο έως 20.000 ποδών και διαθέτει ψηφιακό σύστημα ελέγχου και αυτοδιάγνωσης (FADEC).
Η TEI έχει εμπειρία στην παραγωγή αεροπορικών κινητήρων καθώς έχει άδεια κατασκευής των T700 της General Electric για τα Black Hawk, των F110 των τουρκικών F-16, ενώ παράγει απάρτια για άλλους κινητήρες της General Electric της οποίας είναι υποκατασκευαστής. Ακόμη έχει πιστοποίηση συντήρησης αρκετών μοντέλων κινητήρων, με πιο πρόσφατη την αδειοδότηση επισκευής των ναυτικών αεροστροβίλων LM2500 που αφθονούν στο Τουρκικό Ναυτικό (στις φρεγάτες κλάσης Barbaros, Gabya, Istanbul και στις κορβέτες Ada).
To Gokbey τώρα είναι ένα νέο ελαφρύ-μεσαίο ελικόπτερο, δικινητήριο, 6 τόνων μικτού βάρους απογείωσης, γενικών καθηκόντων που προορίζεται για στρατιωτική και πολιτική χρήση και κατασκευάζεται από την Turkish Aerospace. Πρωτοπέταξε με κινητήρες LHTEC CTS800, 1.500 ίππων, αμερικανικής κατασκευής, οι ίδιοι που χρησιμοποιούνται και στο επιθετικό ελικόπτερο Τ129 που φτιάχνει η TAI. Ήδη έχει ξεκινήσει η παραγωγή του, χαμηλού ρυθμού και εντός του 2023 η Τουρκική Στρατοχωροφυλακή θα παραλάβει 3.
Ο στόχος βέβαια είναι ο νέος κινητήρας, TS1400, να μπει στα επιθετικά ελικόπτερα Τ129 και σε άλλα τουρκικής κατασκευής, όπως και να εξελιχθεί ώστε να μπορέσει να προσφέρει ακόμη περισσότερη ιπποδύναμη, π.χ. για το υπό εξέλιξη βαρύ επιθετικό ελικόπτερο Τ929 ΑΤΑΚ2.
Τι προβλέπει φέτος η Turkish Aerospace για τα τουρκικά προγράμματα ελικοπτέρων και αεροσκαφών