Το χρονοδιάγραμμα κατάθεσης προσφορών για το πρόγραμμα Air203, την προμήθεια δηλαδή του νέου μαχητικού αεροσκάφους της Ελβετικής Πολεμικής Αεροπορίας και του προγράμματος χερσαίων συστημάτων αεράμυνας (GBAD) καθυστερεί, αν και προς το παρόν το πρόγραμμα παραμένει διαχειρίσιμο.
Το Ελβετικό Κοινοβούλιο εγκρίνει 6 δισεκατομμύρια φράγκα για το νέο μαχητικό
Η ελβετική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αμύνης, Πολιτικής Προστασίας και Αθλητισμού (VBS – DDPS) ανακοίνωσε στις 12 Μαΐου πως με όλες τις βιομηχανίες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό να βρίσκονται σε χώρες που επηρεάζονται ιδιαίτερα από καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας, η προθεσμία υποβολής των τελικών προσφορών μετατίθεται από τον Αύγουστο στον Νοέμβριο του παρόντος έτους.
Air2030: Στην τελική ευθεία ο ελβετικός διαγωνισμός για νέο μαχητικό αεροσκάφος
“H πανδημία του Covid-19 επηρεάζει εξίσου όλους τους υποψηφίους”, λέει η VBS στην ανακοίνωσή της. “Εργάτες απουσιάζουν από τα εργοστάσια ή δεν μπορούν να εργαστούν από το σπίτι εξαιτίας των μέτρων διαβάθμισης των πληροφοριών που διαχειρίζονται στο γραφείο, ενώ οι περιορισμοί στις διεθνείς μετακινήσεις καθιστούν δύσκολες τις συναντήσεις μεταξύ των υποψηφίων εταιριών, της ελβετικής βιομηχανίας και της υπηρεσίας μας. Η ευαίσθητη φύση των πληροφοριών που πρέπει να ανταλλαγούν, τα μυστικά της τεχνολογίας και το ύψος και φύση της αποζημίωσης που θα δοθεί δεν μπορούν να γίνουν μέσω τηλεφώνου ή τηλεδιάσκεψης”, συνεχίζει. “Η VDS-DDPS αποφάσισε λοιπόν να δώσει τρεις μήνες καιρό ακόμα στην κατάθεση των δεύτερων προσφορών. Αυτή η παράταση θα επιτρέψει στους υποψηφίους να ολοκληρώσουν τις επαφές προσδίδοντας στην πρότασή τους την απαραίτητη ποιότητα”, καταλήγει η ανακοίνωση.
Η παραπάνω ανακοίνωση έρχεται τέσσερις μήνες μετά την ημερομηνία που η Armasuisse, η ελβετική υπηρεσία εξοπλισμών, ζήτησε από τους υποψηφίους κατασκευαστές την κατάθεση δεύτερης προσφοράς για τα προγράμματα. Η αίτηση έρχεται μετά την ολοκλήρωση των εκτεταμένων δοκιμών των πέντε υποψηφίων αεροσκαφών και τα δύο συστήματα αεράμυνας.
Σχόλιο: Αν και τα νέα αποτελούν μια απλή παράταση των διαδικασιών με την απόφαση του δευτέρου γύρου να λαμβάνεται προς το τέλος του έτους, κάθε καθυστέρηση στο πρόγραμμα αντικατάστασης του στόλου της Ελβετικής Αεροπορίας βαραίνει διπλά. Το νέο μαχητικό αεροσκάφος, όταν επιλεγεί, θα χρειαστεί σχεδόν μια δεκαετία για να παραδοθεί, να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση και απόδοση των πληρωμάτων αέρος και εδάφους και να ενταχθεί στο σύστημα αεράμυνας της χώρας. Οι Ελβετοί δείχνουν να κυνηγούν την τέλεια συμφωνία και οι διαδικασίες τραβούν ήδη σε μάκρος, η καθυστέρηση λόγω του Covid-19 δεν μπορεί να υπολογιστεί εφόσον ο ιός δεν είναι ακόμα πλήρως αντιμετωπίσημος (μπορεί να χρειαστούν νέες αναβολές με μεγαλύτερη καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα) ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η ελβετική κοινωνία παραμένει ως ένα βαθμό “αλεργική” σε πολυδάπανα εξοπλιστικά προγράμματα. Και το Air2030-GBAD αναμένεται να είναι ένα από τα πιο πολυδάπανα.
Πηγή