9.7 C
Athens
Πέμπτη, 26 Δεκεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΕυρωπαϊκά μαχητικά 6ης γενιάς στο ρινγκ: το γαλλογερμανικό καθυστερεί, το βρετανικό βρίσκει...

Ευρωπαϊκά μαχητικά 6ης γενιάς στο ρινγκ: το γαλλογερμανικό καθυστερεί, το βρετανικό βρίσκει συμμάχους

- Advertisement -

Το απίθανο μπέρδεμα που έχει συμβεί στην ευρωπαϊκή αεροδιαστημική βιομηχανία με τα δύο παράλληλα προγράμματα κατασκευής μαχητικού 6ης γενιάς δεν έχει προηγούμενο. Έτσι έχουμε να τρέχουν ταυτόχρονα, αλλά χωρίς να συνδέονται τεχνολογικά, το γαλλογερμανικό FCAS και το κυρίως βρετανικό Tempest.

Πρόπλασμα για την αεροδυναμική διαμόρφωση του Tempest

Στο γαλλογερμανικό -και με ισπανική συμμετοχή- πρόγραμμα είχαμε νέα καθυστέρηση καθώς «πέφτει ξύλο» στα παρασκήνια για το ποια εταιρία θα ηγηθεί και θα καθορίσει τις βασικές προδιαγραφές. Αντιμέτωπες είναι η γαλλική Dassault και η γαλλογερμανοισπανικής ιδιοκτησίας Airbus Defence. Ο επικεφαλής της Dassault δήλωσε προ ημερών πως το πρόγραμμα θα καθυστερήσει ακόμη ένα χρόνο, από το 2027 στο 2028, για να παρουσιάσει ένα πρωτότυπο και πως «υπάρχουν ζητήματα διαφορετικής αντίληψης που πρέπει να λυθούν, αλλά είναι δεδομένο πως η Dassault θα ηγείται του προγράμματος και αυτό πρέπει να γίνει δεκτό από όλες τις εταιρίες». Η απάντηση από πλευράς Airbus ήταν πως «βεβαίως θα ηγηθεί η Dassault, αλλά εμείς θα είμαστε βασικοί συνεργάτες και όχι απλοί προμηθευτές».

Αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα έχει επιμεριστεί σε 7 επιμέρους: αεροσκάφος, κινητήρας, νέα όπλα, τεχνολογία stealth, μη επανδρωμένα «συνοδοί» του κυρίως αεροσκάφους, αισθητήρες, cloud δεδομένων και δικτύωσης των αεροσκαφών. Σε 6 από αυτά έχουν ολοκληρωθεί οι συμφωνίες εξέλιξης και απομένει η μια, αλλά είναι φανερό πως δύσκολα θα επιτευχθεί συντονισμός. Το όλο θέμα είναι κρίσιμο καθώς η Dassault στην πράξη εκπροσωπεί το γαλλικό κράτος και το γαλλικό αεροδιαστημικό κατεστημένο, ενώ η Airbus Defence έχει μεν γαλλική συμμετοχή αλλά επηρεάζεται από το γερμανό μέτοχο σε ότι αφορά τις προδιαγραφές και την εμπορική διαχείριση του προγράμματος.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η γερμανική MTU, η γαλλική Safran και η ισπανική ΙΤΡ Aero θα κατασκευάσουν τον κινητήρα του FCAS (Future Combat Air System)

Πέρα τώρα από τη Μάγχη, στη Βρετανία, όπου η British Aerospace (ΒΑΕ) έχει διαλέξει το δικό της δρόμο για το Tempest, υπάρχει υπόσχεση για παρουσίαση πρωτοτύπου το 2027 (αισιόδοξο κατά την άποψη μας) ενώ ήδη στο πρόγραμμα έχουν προσχωρήσει η Ιταλία μέσω Leonardo και η Σουηδία μέσω Saab. Τον κινητήρα τον εξελίσσει η Rolls-Royce, ενώ η MBDA UK μελετά τον οπλισμό. Το νέο της βρετανικής κοινοπραξίας όμως είναι πως γίνονται συζητήσεις και με την Ιαπωνία για συνεργασία, που μπορεί να φθάσουν έως και την συγχώνευση με το εκεί πρόγραμμα μαχητικού 6ης γενιάς F-X. Αν αυτό συμβεί το βρετανοιταλικο project θα πάρει μεγάλες διαστάσεις γιατί θα εξασφαλίσει ένα μεγάλο πελάτη (την Ιαπωνία) αλλά και τη σημαντική τεχνογνωσία που διαθέτει η ασιατική χώρα. Έτσι ήδη τα βρετανικά ΜΜΕ πανηγυρίζουν ότι «ξεφτιλίστηκαν οι Γάλλοι» και πως «εμείς προχωράμε». Το ζήτημα όμως και για τα δύο προγράμματα παραμένει: Το κόστος εξέλιξης μαχητικού 6ης γενιάς είναι τεράστιο, και το τελικό προϊόν κατά πάσα πιθανότητα θα είναι και πολύ ακριβό με όλα τα «συνοδά» του νέα συστήματα. Οπότε χρειάζεται μεγάλη πελατεία για να καταφέρει να μοιράζει αυτό το αρχικό κόστος, που με την διάσπαση που υπάρχει τώρα εντός Ευρώπης είναι δύσκολο να επιτευχθεί.

Πέφτει χρήμα στην ανάπτυξη του Tempest, του βρετανικού μαχητικού 6ης γενιάς

Ποιος προηγείται εντός Ευρώπης; Προς το παρόν μάλλον η Βρετανία που προβάλλει και το Tempest ως μεγάλη ευκαιρία αναζωογόνησης της τοπικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας, που έχει να παράγει μαχητικό από την εποχή του Tornado στη δεκαετία του 80, ή ακόμη πιο πίσω, από τη δεκαετία του ’70 όταν βγήκαν τα Jaguar, Hawk και Harrier. Αλλά υπάρχει ακόμη μακρύς δρόμος, ενώ όλοι περιμένουν να δουν την αμερικανική πρόταση που προηγείται χρονικά, τι ακριβώς θα παρουσιάσει και μήπως «σαρώσει» την αγορά.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

19 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
19 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Με τουρκοσυριακό σύμφωνο για ΑΟΖ απειλεί η Άγκυρα – ποιά μπορεί να είναι η ελληνοκυπριακή απάντηση;

Όπως δήλωσε σήμερα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Abdulkadir Uraloglu, η χώρα του θέλει να συνάψει ένα σύμφωνο "θαλάσσιας οριοθέτησης" με την Συρία, όταν εκεί...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Χρόνια Πολλά – καλά Χριστούγεννα!

9
Η ομάδα της "ΠΤΗΣΗΣ" και οι συνεργάτες της σας εύχονται κάθε χαρά! Φωτογραφία: Απόλλων Λεονταρίτης
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Δεκεμβρίου 1941: Η πτώση του Χονγκ Κονγκ,...

1
Δύο εβδομάδες μετά την έναρξη της εισβολής των Ιαπώνων, η βρετανική αποικία του Χονγκ Κονγκ παραδίδεται. Οι Ιάπωνες εισέβαλαν στο συγκεκριμένο στρατηγικό σύμπλεγμα νήσων...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Boeing Skyfox, γιατί οι “Δασκάλες” ήταν πολύ σκληρές για να προσγειωθούν!

Το Boeing Skyfox αντιπροσωπεύει μια φιλόδοξη προσπάθεια για την ανανέωση του περίφημου εκπαιδευτικού αεροσκάφους Lockheed T-33, το οποίο είχε υπηρέτησει και στην Ελληνική Πολεμική...

Ακόμη 2 κορβέτες θέλει η Ουκρανία – πιθανά και αυτές τουρκικής κατασκευής

Στο Πρόγραμμα Στρατηγικής Θαλάσσιας Ασφαλείας που ενέκρινε η κυβέρνηση της Ουκρανίας, με προγραμματισμό για τα επόμενα έτη, περιλαμβάνεται και πρόβλεψη για απόκτηση ακόμη 2...

Καταρρίφθηκε το Embraer ERJ-190 της Azerbaijan Airlines;

Καθώς οι επίσημες πληροφορίες από τις αρχές του Αζερμπαϊτζάν εξακολουθούν να είναι ελάχιστες, βίντεο όπως το παρακάτω γίνονται αφορμή να αναδύονται νέα σενάρια για...