17.8 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΝΕΑΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗDarth Vader Force: Πώς είναι να πετάς με το Β-2 Spirit

Darth Vader Force: Πώς είναι να πετάς με το Β-2 Spirit

- Advertisement -

«Προετοιμαζόμαστε κάθε μέρα σαν να πετούσαμε επιχειρήσεις την επομένη» λέει χαρακτηριστικά η Αντισμήναρχος Νίκολα Πόλιντορ, Διοικητής του Detachment 5 του 29th Training Systems Squadron και η δέκατη γυναίκα πιλότος που έχει πετάξει βομβαρδιστικά Β-2 από την αεροπορική βάση Whiteman. Μπορεί να δείχνει σαν ένα από τα σκάφη του Darth Vader όμως το να επιχειρείς με το πλέον προηγμένο βομβαρδιστικό της USAF είναι πιο πολύπλοκο απ’ ότι θα περίμενε κανείς.
Το διμελές πλήρωμα πρέπει να διατηρεί πορεία βάσει συγκεκριμένων πληροφοριών σχετικά με τον στόχο και να οπλίζει τα μεταφερόμενα όπλα την ίδια ώρα που πετά το αεροπλάνο αντιμετωπίζοντας μια ευρεία γκάμα επιπρόσθετων μεταβλητών ανά πάσα στιγμή. Αυτό για τους υποψήφιους πιλότους του Β-2 σημαίνει μια τεράστια ποσότητα δεδομένων που πρέπει να μάθουν πώς να διαχειρίζονται, εξηγεί η Αντισμήναρχος Πόλιντορ.

«Η μεγαλύτερη πρόκληση για τους χειριστές είναι να μπορούν να πετούν μεγάλες χρονικές περιόδους διαχειριζόμενοι ταυτόχρονα τα συστήματα επικοινωνιών και το «πακέτο» όπλων του αεροσκάφους» λέει. Και φυσικά, όλα αυτά πρέπει να γίνουν με τις κατάλληλες για την εκάστοτε αποστολή τακτικές. Κατά κανόνα stealth, όπως έδειξαν τα B-2 που χτύπησαν την Σερβία την πρώτη νύχτα της Operation Allied Force το 1999, κατέστρεψαν την ιρακινή αεράμυνα κατά την επιχείρηση «Σοκ και Δέος» το 2003 και παρέλυσαν την Αεροπορία πρώτης γραμμής του Καντάφι στις επιθέσεις των Δυτικών το 2011.
Η εκπαίδευση χωρίζεται στο ακαδημαϊκό στάδιο, όπως αποκαλούν το σχολείο εδάφους, και στο πτητικό στάδιο. Πριν πραγματοποιήσουν την πρώτη τους πτήση με Β-2, οι υποψήφιοι πιλότοι «βάζουν ώρες» για ένα διάστημα περίπου δύο μηνών στον εξομοιωτή. Ο εκπαιδευτής από το ένα κάθισμα μαθαίνει στον εκπαιδευόμενο που καταλαμβάνει το άλλο πώς λειτουργεί το τελειότερο βομβαρδιστικό του 20ου αιώνα. «Μπορείς να πετάς και να ελέγχεις όλες τις λειτουργίες του αεροσκάφους και από τα δύο καθίσματα» σημειώνει η Αντισμήναρχος.

Ο έλεγχος του Β-2 εναλλάσσεται μεταξύ των μελών του πληρώματος. Η αλλαγή του ‘pilot in control’ γίνεται βάσει συγκεκριμένου πρωτοκόλλου, με τον παραλαμβάνοντα χειριστή να αναφέρει «έχω το αεροσκάφος» και τον παραδίδοντα να επιβεβαιώνει ‘Roger. Έχεις το αεροσκάφος». Ακούγεται απλό αλλά έχει τεράστια σημασία: οι κακές συνεννοήσεις έχουν ρίξει αεροπλάνα.
«Ανά πάσα στιγμή είναι κατανοητό ποιος βρίσκεται στα χειριστήρια. Ο εκπαιδευτής έχει τα χέρια του στα χειριστήρια χωρίς να κινεί τίποτα (σε ετοιμότητα) για την περίπτωση που ο εκπαιδευόμενος έχει κάποιο πρόβλημα».
Από τις οθόνες του glass cockpit κάθε χειριστής δύναται να ελέγχει τα υδραυλικά, τα ηλεκτρονικά, τις επιφάνειες ελέγχου, τις περιβαλλοντικές συνθήκες στο πιλοτήριο και τα όπλα του Β-2. «Είναι σαν να πετάς ένα κομπιούτερ. Πληκτρολογείς εντολές στον υπολογιστή εισάγοντας στοιχεία (αεροδυναμικής) πίεσης, ταχύτητας ή στόχου για ένα όπλο και πατάς enter. Επίσης έχουμε αυτόματο πιλότο όπως τα επιβατικά αεροσκάφη. Μπορούμε να διατηρούμε το ύψος μας χωρίς να χρειάζεται η εισαγωγή του στο σύστημα» λένε.

Το Β-2 είναι ένα ικανότατο αεροσκάφος αλλά από ανέσεις… πάσχει. Ακόμη και το ψυχροπολεμικό Β-52 υπερτερεί στον συγκεκριμένο τομέα –φαντάσου. Παρά το γεγονός ότι τα Spirit καλούνται να εκτελέσουν αποστολές διάρκειας 40 και πλέον ωρών, οι πιλότοι δεν έχουν κρεβάτια για ανάπαυση ούτε ψυγείο.
Πίσω από τις θέσεις των χειριστών υπάρχει ένας μικρός χώρος με διαστάσεις περίπου στο εύρος των καθισμάτων. «Καμιά φορά φέρνουμε μικρά στρώματα που φουσκώνουν, τα βάζουμε στο δάπεδο και παίρνουμε έναν υπνάκο» αποκαλύπτει η Αντισμήναρχος Πόλιντορ. «Ο χώρος είναι αρκετά μεγάλος για κάποιον που έχει ύψος 1,72 αλλά όχι για ψηλότερους». Όσο για τα τρόφιμα του πληρώματος πρέπει να είναι είδη που δεν αλλοιώνονται, σημειώνει.
Οι πιλότοι των Β-2 εστιάζουν στο να βρίσκονται σε ετοιμότητα αφού είναι οι πρώτοι που θα πετάξουν για το πρώτο –ενδεχομένως πυρηνικό– πλήγμα σε μια σύρραξη υψηλής έντασης. «Το Β-2 είναι το πιο game-changing αεροσκάφος που κατασκευάστηκε ποτέ» δηλώνει ο απόστρατος Αντισμήναρχος Ντέιβιντ Ντεπτάλα, ένας από τους σχεδιαστές της Επιχείρησης Iraqi Freedom και συγγραφέας μελέτης σχετικά με την επιχειρησιακή χρήση του τύπου.

«Ένα Β-2 μπορεί να έχει την δύναμη κρούσης μιας ολόκληρης Πτέρυγας Αέρος αεροπλανοφόρου με πολλαπλάσια μικρότερο λειτουργικό κόστος και προσωπικό» τονίζει χαρακτηριστικά. Η επιδρομή διάρκειας 33 ωρών που πραγματοποίησαν στις 19 Ιανουαρίου 2017 δύο βομβαρδιστικά stealth από την βάση Whiteman στο Μιζούρι εναντίον στρατοπέδου εκπαίδευσης τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους στην Λιβύη κατέδειξε την ικανότητα αντίδρασης, την εμβέλεια και την προσαρμοστικότητα της δύναμης των βομβαρδιστικών, υπενθυμίζει.
Πολύ σύντομα, ίσως και εντός του Αυγούστου, τα Β-2 θα αποκτήσουν την τελευταία έκδοση της πυρηνικής βόμβας Β61. Η βελτιωμένη Β61-12 ενσωματώνει επτά διαφορετικές επιλογές προσβολής σε ένα και μόνο όπλο με σημαντικά μεγαλύτερη ακρίβεια πλήγματος, καταργώντας την ανάγκη ξεχωριστών όπλων (B-61 Mods 3, 4, 7 και 10) για διαφορετικού τύπου αποστολές.

Η έκδοση Mod 12 παρέχει την δυνατότητα διείσδυσης στο έδαφος για την καταστροφή βαθιά οχυρωμένων στόχων, πυρηνικής κρούσης χαμηλής ισχύος με πυροδότηση πάνω από το έδαφος και καταστροφής καταφυγίων (bunker-buster) διευρύνοντας το φάσμα επίθεσης εναντίον εχθρικών στόχων. Η ισχύς της πυρηνικής κεφαλής είναι ρυθμιζόμενη, παρέχοντας τέσσερεις επιλογές –0.3, 5, 10 και 50 κιλοτόννων– και η απόκλιση από τον στόχο είναι μόλις 30 μ.
Στο ουραίο τμήμα το όπλο φέρει την συλλογή TSA (Tail Sub-Assembly) της Boeing που χαρίζει καθοδήγηση ακριβείας επιπέδου JDAM ενώ η ικανότητα μεγιστοποίησης των αποτελεσμάτων της έκρηξης της κεφαλής προσδίδει στις βόμβες Β61 Mod 12 διττό χαρακτήρα τακτικού/στρατηγικού πυρηνικού. Επίσης, δύναται να πυροδοτηθεί 31 δευτερόλεπτα μετά την άφεση από το αεροσκάφος φορέα (laydown mode) με την πτώση του να επιβραδύνεται από ένα αλεξίπτωτο nylon/Kevlar διαμέτρου 7,3 μέτρων.

Το «όπλο για κάθε χρήση» όπως το αποκαλούν και η δυνατότητα διείσδυσης (earth-penetrating) επιτρέπουν πλήγματα κατά στόχων υψηλής αξίας χωρίς να προκαλούν ανάλογη καταστροφή στην επιφάνεια ή στην ευρύτερη περιοχή. Μάλιστα η βόμβα Β61-12 χαρακτηρίζεται ως η πιο επικίνδυνη που έχουν αναπτύξει οι Αμερικανοί επιστήμονες καθώς λέγεται ότι είναι τόσο ακριβής που μπορεί να βάλει τον Πρόεδρο στον πειρασμό να… την χρησιμοποιήσει!
Η προβλεπόμενη έναρξη της παραγωγής το οικονομικό έτος 2020 θα επιτρέψει στην USAF να αποσύρει τις βόμβες Β83-1, το τελευταίο πυρηνικό όπλο μεγατόννων του αμερικανικού πυρηνικού οπλοστασίου, όπως και τις προγενέστερες εκδόσεις Β61 Mod 3, 4, 7 και 11. Πέραν των βομβαρδιστικών B-2A, τα αεροσκάφη που προβλέπεται να εξοπλισθούν με Β61-12 είναι τα μαχητικά 5ης γενιάς F-35 και το μελλοντικό B-21 Raider.
Αλέξανδρος Θεολόγου
 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Επίτιμος ΑΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπροστά στις προκλήσεις των καιρών

Ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος, μίλησε στην Αθηναϊκή Λέσχη στις 17 Απριλίου 2024 σχετικά με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ιρανικά F-14A, πως πετάνε ακόμη οι τελευταίοι “γάτοι” στον κόσμο

9
Του Babak TaghvaeeH 22α Σεπτεμβρίου 2006 ήταν η ημέρα που το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε επίσημα από υπηρεσία τα F-14A, τερματίζοντας την ένδοξη καριέρα τού...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Απριλίου 1989: Πολύνεκρη έκρηξη στο θωρηκτό USS...

10
Ο Νο 2 πύργος του θωρηκτού USS “Iowa” BB-61 ανατινάσσεται κατά τη διάρκεια προγραμματισμένων γυμνασίων. Ως αποτέλεσμα, 47 μέλη του πληρώματος που ήταν στο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Όταν 12 στελθ βομβαρδιστικά “βγαίνουν περίπατο”

Οι περίφημοι «περίπατοι ελεφάντων» με μαζικές τροχοδρομήσεις και απογειώσεις στη συνέχεια αεροπλάνων ολόκληρων Μοιρών ή και Πτερύγων ήταν κάποτε μοναδικά και αξιοπρόσεκτα γεγονότα.Τα τελευταία...

«Πτήση» Nο 47, Απρίλιος 2024

Το  καινούργιο μας Τεύχος Απριλίου 2024 κυκλοφορεί  με πλούσια, άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα και υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά ΕΔΩ Πολεμική Αεροπορία: Συρρίκνωση «οροφής» εν ονόματι...

Schinas: The European and Greek borders are protected and secure

"The European borders in Evros are protected and are secure and will continue to be protected and secure," stated European Commission Vice President Margaritis...