Η Πολεμική Αεροπορία, όπως όλα δείχνουν, κινείται γοργά στην υλοποίηση ενός προγράμματος αγοράς νέου ελικοπτέρου που θα αναλάβει τις αποστολές CSAR (Combat Search and Rescue, έρευνα και διάσωση μάχης). Θα πρέπει να πούμε πως αναζητούνται 14 ελικόπτερα που θα αντικαταστήσουν στις αποστολές τα 12 “πολιτικά” Super Puma που χρησιμοποιούνται σήμερα, χωρίς όμως αυτά να αποσυρθούν. Αντίθετα, αυτά με τη σειρά τους θα αντικαταστήσουν τα απαρχαιωμένα ΑΒ205 και ΑΒ212. Θυμίζουμε πως αρκετά από τα Super Puma αγοράστηκαν με κονδύλια της Ε.Ε., και δεν μπορούσαν να έχουν πολεμική αποστολή. Τα τελευταία 4 αγοράστηκαν με εθνικούς πόρους, αλλά δεν διέφεραν τελικά από τα πρώτα (μόνο στην παραλλαγή).
Η σελίδα έχει αναλύσει παλιότερα τι σημαίνει στρατιωτικό ελικόπτερο, και τι στρατιωτικοποιημένο. Τα Super Puma της ΠΑ είναι η εμπορική έκδοση (ούτε καν η στρατιωτικοποιημένη), χωρίς τα απαραίτητα εξελιγμένα συστήματα εξοπλισμού και αυτοπροστασίας, που θα τους επέτρεπαν να διεισδύσουν με αρκετή ασφάλεια σε εχθρική περιοχή και να διασώσουν πιλότους που έχουν καταρριφθεί εκεί. Βέβαια, καθώς οι πιλότοι της ΠΑ και το ειδικό προσωπικό διάσωσης μάχης έχουν κάνει την ανάγκη φιλοτιμία, τα Super Puma θα αναλάμβαναν το ρόλο αν χρειάζονταν. Το πρόβλημα είναι πως τα ελικόπτερα μετά από μια 20ετία χρήσης υστερούν και η αναβάθμισή τους κοστίζει πολλά και θα ξεπερνούσε ακόμη και τα 15 εκατ. ευρώ το ένα. Έτσι σωστά η ΠΑ επέλεξε ένα πρόγραμμα υποστήριξης τους για κάποια χρόνια, αλλά και την αγορά νέων ελικοπτέρων που θα καλύψουν ουσιωδώς τις ανάγκες της.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Γιατί ζητά ελικόπτερα UH-60M ο Στρατός – ξεκαθαρίζουμε τους μύθους
Η πρόταση που είχε “πέσει” στο τραπέζι αρχικά, ήταν η ΠΑ να ακολουθήσει το Πολεμικό Ναυτικό (που έχει αγοράσει το SH-60F σαν S70B/B6, αλλά και το UH-60Μ σαν MH-60R) και τον Στρατό (που ετοιμάζεται να παραγγείλει το UH-60M), αγοράζοντας μια έκδοση του ΗΗ-60 κομμένη και ραμμένη στις ανάγκες της. Τελικά, για πολλούς λόγους η ΠΑ αποφάσισε να δει κι άλλους τύπους ελικοπτέρων, σε μια ακόμη απόδειξη πως η επίτευξη διακλαδικής ομοιοτυπίας παραμένει “ψιλά γράμματα”.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ: Ετοιμαζόμαστε για αγορά 50 ελικοπτέρων UH-60M, για Στρατό και Αεροπορία
Ποια είναι αυτά τώρα: Ένα είναι το ελικόπτερο που διακινήθηκε πως “επελέγη” από την ΠΑ (δεν έχει επιλεγεί όπως φανερώνει και η αναζήτηση προσφορών, απλά έτσι κυκλοφόρησε από συγκεκριμένες πηγές), δηλαδή το AW-139 της ιταλικής Leonardo. Ένα ικανότατο πολιτικό ελικόπτερο, που διαθέτει και “στρατιωτικοποιημένη” έκδοση, την AW-139M. To AW-139M είναι o τύπος που εξετάζει η ΠΑ, κι όχι το Boeing MH-139A, μια έκδοση του AW-139M για την Αμερικανική Αεροπορία, που θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά σε αποστολές εντός ΗΠΑ. Η ΠΑ δεν μπορεί να εξετάσει το MH-139A, καθώς το τελευταίο εκτός του ότι ακόμη δεν έχει γίνει αποδεκτό (λόγω πολύ σοβαρών παρατηρήσεων αξιοπλοϊας και μεγάλων επιχειρησιακών περιορισμών), είναι ακριβότερο του AW-139. Πάντως η ίδια η Ιταλία για ρόλο πραγματικού CSAR διαθέτει το πολύ μεγαλύτερο και καλά εξοπλισμένο HH-101A Caesar.
Υπάρχουν επίσης στα χέρια της Αεροπορίας τιμές για μια έκδοση του ΗΗ-60Μ, ενώ ζητήθηκε από την Airbus προσφορά για τα ελικόπτερα H175Μ SAR αλλά και για Η225Μ που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στη γραμμή παραγωγής!
Το Η175 είναι επίσης ένα πολιτικό ελικόπτερο, στην κατηγορία του AW-139 (γύρω στους 7 τόνους μικτό βάρος). Αν και η βασική αποστολή του είναι το SAR (τυπική έρευνα-διάσωση) κι όχι το CSAR (διάσωση μάχης), η ΠΑ από τη στιγμή που εξετάζει το AW-139 οφείλει να ρωτήσει και για τα Η175. Πάντως, η Airbus θεωρούμε πως θα απαντήσει με προσφορά και με το “πολιτικό” Η175 (για να ανταγωνιστεί τις τιμές του επίσης πολιτικού AW-139) αλλά και με το στρατιωτικοποιημένο Η175Μ, που συμμετέχει στο διαγωνισμό της RAF για νέο μέσο μεταφορικό ελικόπτερο.
Η “έκπληξη” ίσως είναι η αίτηση για προσφορά για το “αγαπημένο” ελικόπτερο CSAR πολλών πολεμικών αεροποριών, το Η225Μ της Airbus (γνωστό και ως Caracal, ή Super Cougar). Αυτό θεωρείται υπό προϋποθέσεις “στρατιωτικό” ελικόπτερο, καθώς στη σχεδίασή του έχουν ληφθεί υπόψιν τα “θέματα” του Super Puma (H215) σε πολεμικές επιχειρήσεις, χωρίς όμως να γνωρίζουμε αν πληρούνται όλες οι σχετικές απαιτήσεις. Το ελικόπτερο είναι όμως combat proven λύση σε CSAR απλά υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα… κοστίζει περισσότερο από τα UH-60M, AW-139M & H175M!
Ολοκλήρωση παραδόσεων ελικοπτέρων H225M CSAR για την Βραζιλία
Έτσι, η ΠΑ λίαν συντόμως θα έχει στα χέρια της 4 προσφορές, οι δυο για στρατιωτικά ελικόπτερα μικτού βάρους 10-11 τόνων, με σοβαρές δυνατότητες διείσδυσης και επιβίωσης (HH-60M & H225M) αλλά και για δύο ελαφρύτερα, περισσότερο “πολιτικά με παραλλαγή” (AW-139M & H175M). Και σαφώς προκαλεί εντύπωση η μεγάλη διαφορά μεγεθών, βαρών, ικανοτήτων των αεροσκαφών που θα εξεταστούν, καθώς ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες.
Πάντως από τη στιγμή που η ΠΑ δηλώνει -με διερεύνηση πολλών τύπων- πως δεν την ενδιαφέρει η ομοιοτυπία αλλά η αποστολή, θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πως θα οριστεί αυτή! Καθώς ελικόπτερα SAR διαθέτει (Super Puma), άρα θα πρέπει να δούμε και που θα φτάνει το θέμα CSAR. Για παράδειγμα, θα μπορούσε η ΠΑ να αποδεχτεί επιχειρησιακά την αδυναμία διάσωσης των πιλότων της σε κακό καιρό (όπου μόνο τα HH-60M και H225Μ έχουν πλήρεις δυνατότητες πτήσης σε ακραίες συνθήκες);
Αν θα έπρεπε να επιλέξουμε κάποιο τύπο CSAR, πέραν της ομοιοτυπίας, αυτός θα μπορούσε να ήταν το Η225Μ, που θεωρητικά θα επιτρέψει και την ομαλή μετάβαση των χειριστών και τεχνικών από τα Super Puma. Αν πρέπει να διαλέξουμε αμιγώς τεχνοκρατικά, τότε μια παραλλαγή του ΗΗ-60Μ είναι η κατάλληλη λύση. Σε κάθε περίπτωση έχουμε ένα βήμα προς αναζήτηση μιας νέας προμήθειας αεροσκαφών και θα δούμε την εξέλιξη της με μεγάλο ενδιαφέρον!
Νέο ελικόπτερο SAR/CSAR για την Πολεμική Αεροπορία, “κόντρα” HH-60M με AW139