Νέα μελέτη του αμερικανικού GAO (υπηρεσία του Κογκρέσου η οποία ασκεί έλεγχο σε κυβερνητικές πρακτικές), κυκλοφορήσε πριν λίγες μέρες, εξετάζοντας την πορεία του προγράμματος των φρεγατών Constellation για το Αμερικανικό Ναυτικό.
Έτσι, για το πρόγραμμα αυτό που ήδη έχουν εμφανιστεί προβλήματα με κυριότερο αυτό της καθυστέρησης της ναυπήγησης του πρώτου πλοίου της κλάσης, το ομώνυμο δηλαδή FFG-62 USS Constellation, το οποίο από πρόβλεψη παράδοσης το 2026, τώρα μπορεί να φθάσει ναι ολοκληρωθεί το 2029. Όπως διαπιστώνει το GAO, κύριο ζήτημα είναι ότι η τελική σχεδίαση της κλάσης δεν έχει τελειώσει ακόμη, οπότε η έναρξη κατασκευής που έγινε το 2022 με τα πρώτα blocks του πλοίου για τα οποία ήταν σχεδόν έτοιμα τα σχέδια, παρήγαγε αλυσιδωτά ζητήματα αναθεωρήσεων και καθυστερήσεων.
Συγκεκριμένα στο παρακάτω διάγραμμα φαίνονται τα διάφορα τμήματα του πλοίου, με διαφορετικό χρωματισμό για το πρόσφατο ποσοστό ολοκλήρωσης τρισδιάστατης μοντελοποίησης (δηλαδή το τμήμα έχει σχεδιαστεί πλήρως σε υπολογιστή σε 3 διαστάσεις, οπότε μπορεί να προχωρήσει η παραγωγή του), για το καθένα. Τα πιο ολοκληρωμένα είναι αυτά με μπλέ χρωματισμό, ενώ με τη διαγράμμιση είναι εκείνα που έχει ξεκινήσει η κατασκευή.
Όπως αναφέρει η μελέτη, τον Αύγουστο του 2023, δηλαδή ένα χρόνο μετά την έναρξη ναυπήγησης, η λειτουργική σχεδίαση ήταν ολοκληρωμένη κατά 92% και η τρισδιάστατη μοντελοποίηση ήταν στο 84%, ενώ τώρα γίνεται επανεξέταση για να διαπιστωθεί το πόσο έχουν προχωρήσει τα παραπάνω.
Επίσης σύμφωνα με το ναυπηγείο έχει εμφανιστεί υπέρβαση βάρους “άνω του 10%” του σκάφους, από εκείνο που είχε υπολογιστεί το 2020, κάτι το οποίο οφείλεται πάλι στην απόφαση να ξεκινήσει η ναυπήγηση χωρίς τελικά σχέδια, όπως και στην υποεκτίμηση των αλλαγών που χρειάστηκε να γίνουν στο αρχικό σχέδιο της ιταλογαλλικής φρεγάτας FREMM, πάνω στο οποίο εξελίχθηκε η Constellation. Σε αναμονή είναι τώρα μελέτη για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό, ενώ όπως είπε το Αμερικανικό Ναυτικό στους ερευνητές του GAO, συζητάται έως και η αποδοχή μείωσης της επιδιωκόμενης ταχύτητας του πλοίου.
Το GAO αναφέρει πάντως, πως για την πρώτη παρτίδα των 10 σκαφών της κλάσης, για την οποία έχει παρθεί έγκριση -ήδη έχουν παραγγελθεί τα 6 – το Αμερικανικό Ναυτικό έχει συμβόλαιο “φιξαρισμένης τιμής”, οπότε αν εμφανιστούν οικονομικές υπερβάσεις είναι σε μεγάλο βαθμό καλυμμένο, καθώς θα υποχρεωθεί να τις καλύψει το ναυπηγείο. Ήδη τέτοιες υπερβάσεις έχουν παρουσιαστεί, λόγω αύξησης τιμών πρώτων υλών, αύξησης κόστους σχεδιασμού, όπως και αυξημένα κόστη προσωπικού.
Μια άλλη παρατήρηση της μελέτης είναι πως αν και στο σκάφος χρησιμοποιούνται -επίτηδες- ώριμες τεχνολογίες ώστε να μειωθεί το ρίσκο ανάπτυξης, η λειτουργία τους θα διαπιστωθεί όταν το πρώτο σκάφος ολοκληρωθεί. Οπότε εδώ γίνεται η σύσταση, να αξιοποιηθεί ο χρόνος καθυστέρησης της ναυπήγησης, ώστε να δοκιμαστούν αυτά τα συστήματα σε εγκαταστάσεις ξηράς για να προχωρήσει η ο ελέγχος και η πιστοποίηση τους.
Εδώ ως υψηλότερου ρίσκου εμφανίζονται το σύστημα πρόωσης, με συνδυασμό ντίζελ-ηλεκτρικών κινητήρων-αεριοστροβίλων, καθώς χρησιμοποιείται μια διαμόρφωση που το Αμερικανικό Ναυτικό δεν έχει εμπειρία (αν και το ίδιο σύστημα έχει εφαρμοστεί σε πολλά πλοία διεθνώς), όπως…
H συνέχεια στο Naval Defence