Το γερμανικό Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο (Bundestag) ετοιμάζεται να ψηφίσει επί της συμφωνίας κατασκευής του πρώτου πρωτοτύπου επίδειξης τεχνολογίας του Μελλοντικού Εναέριου Συστήματος Μάχης (Future Combat Air System – FCAS), του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ανάπτυξης που φέρνει κοντά τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία για τη δημιουργία ενός σύγχρονου μαχητικού αεροσκάφους.
Πριν αποφασίσουν, η υπουργός Αμύνης της Γαλλίας, Florence Parly τους υπενθύμισε τη μεγάλη ευθύνη που φέρουν: “από το 2017 είχαμε τον φιλόδοξο στόχο να εξοπλίσουμε τους στρατούς μας με σύγχρονα συστήματα μάχης στον αέρα και στην ξηρά”.
Η κ. Parly απευθύνθηκε σε μέλη των κοινοβουλίων Γαλλίας και Γερμανίας στην 5η Κοινή Κοινοβουλευτική Συνάντηση στο Στρασβούργο, στις 5 Φεβρουαρίου 2020. Τα συστήματα στα οποία αναφερόταν ήταν:
1. Ένα κύριο άρμα μάχης (Main Ground Combat System – MGCS)
2. Ένα κοινό Μη-Επανδρωμένο Αεροσκάφος μεσαίων υψών (MALE), (Eurodrone)
3. Ένα σύνολο συστημάτων που θα συναποτελούσαν το μελλοντικό μαχητικό αεροσκάφος (FCAS)
«Αποκαλυπτήρια» για το “Ευρωμαχητικό” νέας γενιάς FCAS στο Paris Air Show! (Βίντεο)
Αν και τα δύο πρώτα προγράμματα καρκινοβατούν, το FCAS προωθήθηκε καθόλη τη διάρκεια του 2019. Τον Ιούνιο, Γαλλία και Γερμανία έθεσαν τις νομικές βάσεις για τη συνέχιση του προγράμματος στη διάρκεια της Αεροπορικής Έκθεσης των Παρισίων ενώ τον Οκτώβριο, οι υπουργοί Αμύνης υπέγραψαν συμφωνία εξαγωγής πολεμικών συστημάτων, απαραίτητη για την περαιτέρω ανάπτυξη του FCAS, δυστυχώς όμως δεν έγιναν πολλά πράγματα από τότε.
Οι Dassault Aviation της Γαλλίας και Airbus Defense & Space της Γερμανίας περιμένουν το συμβόλαιο για την παραγωγή των πρώτων πρωτοτύπων επίδειξης τεχνολογίας που θα αποδώσει από 4 δισεκατομμύρια Ευρώ σε κάθε εταιρία με στόχο να βρεθούν στους αιθέρες μέχρι το 2026. Το συμβόλαιο αυτό αναμενόταν να υπογραφεί στην έκθεση των Παρισίων αλλά αναβλήθηκε για το 2020.
Dassault και Airbus καλούν τις κυβερνήσεις τους να υπογράψουν τα συμβόλαια για το νέο μαχητικό FCAS
Τα προβλήματα εντοπίζονται σε θέματα εθνικού διαγκωνισμού. Αν και το βιομηχανικό έργο του προγράμματος FCAS έχει εγκριθεί σε διεταιρικό επίπεδο, σκοντάφτει στο κομμάτι της έγκρισής του από τη Γερμανική Βουλή. Σύμφωνα με το γερμανικό δίκαιο κάθε επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 25 εκατομμυρίων Ευρώ πρέπει να εγκρίνεται από το Κοινοβούλιο και τα γερμανικά κόμματα δυστροπούν ως προς την ηγεσία της γαλλικής Dassault, που αν και συμφωνήθηκε πως θα έχει την πρωτοκαθεδρία στο πρόγραμμα, κρίνεται ανεπαρκής από τους γερμανικούς κύκλους για το έργο της διεύθυνσης του διεθνούς προγράμματος.
Ένα άλλο πρόγραμμα αποτελεί ο κινητήρας του αεροσκάφους. Η αρχική συμφωνία πως η γαλλική Safran θα αναλάβει τη διεύθυνση του προγράμματος συναντά πλέον τη γερμανική αντίδραση, που αισθάνεται πως θα πρέπει να μοιραστεί τουλάχιστον τη διεύθυνση εξίσου με την γερμανική MTU Aero Engines.
Η Dassault φοβάται ότι οι πολλοί εμπλεκόμενοι θα μετατρέψουν το FCAS σε… Eurofighter 2.0
Λύση στα παραπάνω θεωρήθηκε πως αποτελούσε η συμφωνία τον Νοέμβριο να έρθουν οι δύο πλευρές σε μια κοινοπραξία (διοίκηση και μοίρασμα αρμοδιοτήτων επί ίσοις όροις) που θα ισορροπούσε τα πράγματα, αλλά η προθεσμία για κάθε συμφωνία ήλθε και παρήλθε χωρίς χειροπιαστά αποτελέσματα. Για να περιπλέξει περισσότερο τα πράγματα, ήρθε η αργοπορημένη ισπανική συμμετοχή με την Indra να διεκδικεί ανάλογο βιομηχανικό έργο. Το μοίρασμα πλέον γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο, αν και η γερμανική πλευρά δείχνει να ευνοεί την εμπλοκή των ισπανικών εταιριών μετά το 2021, όταν η φάση ανάπτυξης έχει ολοκληρωθεί και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η συμπίεση του κόστους κατασκευής.
Η Ισπανία ολοκληρώνει την ισότιμη συμμετοχή της στο FCAS μέσα στο 2020
Η προσεχής απόφαση του γερμανικού Κοινοβουλίου κρίνεται καταλυτική για την εξακρίβωση πολλών ερωτημάτων και το ξεκλείδωμα των διαδικασιών. Η απόφασή του αναμένεται μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2020 με την ανάθεση 5 εκ των 7 υποπρογραμμάτων ανάπτυξης, περιλαμβανομένων του προγράμματος των κινητήρων. Υπό αυτό το πρίσμα, η έκκληση της Γαλλίδος υπουργού Αμύνης προς τους Γερμανούς βουλευτές εξηγείται καλύτερα, καλώντας τους με την απόφασή τους “να στείλουν ένα ισχυρό πολιτικό μήνυμα για τη θέληση των δύο χωρών να οικοδομήσουν μια Ευρώπη της ασφάλειας”.
Πηγή: Aero Time News