Ένα από τα πιο ασυνήθιστα μαχητικά έκανε αιφνιδιαστικά την εμφάνιση του την περασμένη εβδομάδα σε ρωσική αεροπορική επίδειξη. Το Su-47 “Berkut” (Golden Eagle) βγήκε από την αποθήκευση και παρουσιάστηκε στην αεροπορική επίδειξη MAKS-2019 στον διεθνή αερολιμένα Zhukovsky έξω από την Μόσχα. Το Su-47 είναι ένα από λίγα αεροσκάφη που χρησιμοποιούν εμπροσθοκλινή πτέρυγα.
https://twitter.com/Nikky89_ru/status/1166020496649068546
Συμφωνά με το The Aviationist, το Su-47 βγήκε αναπάντεχα από αποθήκευση και παρουσιάστηκε σε στατική έκθεση, στην πρώτη του δημόσια εμφάνιση από το 2007. Το Su-47 είναι σχεδιασμένο με εμπροσθοκλινείς πτέρυγες, αυξάνοντας την ευελιξία του αεροσκάφους σε χαμηλές ταχύτητες. Δυστυχώς για το αεροσκάφος, η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης άφησε την Ρωσία σε κακή οικονομική κατάσταση που δεν μπόρεσε να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη του αεροσκάφους χωρίς εξωτερικό πελάτη.
Οι εμπροσθοκλινείς πτέρυγες διερευνήθηκαν και από τις δύο υπερδυνάμεις του Ψυχρού Πολέμου. Η εξαιρετικά ασυνήθιστη διάταξη των πτερύγων, δίνει στο αεροσκάφος μεγάλη γωνία προσβολής σε χαμηλές ταχύτητες, επιτρέποντας του να αλλάζει κατεύθυνση γρήγορα. Αυτό θα έδινε ξεκάθαρο πλεονέκτημα στο Su-47 κατά την διάρκεια μιας αερομαχίας.
Δυστυχώς όμως, σύμφωνα με την αμερικανική DARPA, οι εμπροσθοκλινείς πτέρυγες κάνουν το αεροσκάφος “αεροδυναμικά ασταθές”. Το αμερικάνικο πειραματικό αεροσκάφος εμπροσθοκλινών πτερύγων X-29 απαιτούσε εκτεταμένο έλεγχο πτήσης Fly By Wire, καθώς και ελαφρά σύνθετα υλικά με ανθρακονηματα για να καταστήσουν το αεροσκάφος ικανό για πτήση. Από ότι φαίνεται υπήρξαν ανάλογα προβλήματα και στο Su-47 καθώς το νέο Su-57, που αναπτύχθηκε μετά το Su-47, διατήρησε την παραδοσιακή διάταξη πτερύγων. Άλλα ρωσικά αεροσκάφη όπως το Sukhoi Su-35 “Flanker-E”, επιτυγχάνουν μεγάλη γωνία προσβολής σε χαμηλές ταχύτητες, με συνδυασμό επιφανειών έλεγχου canard που βρίσκονται στο ρύγχος και ακροφυσίων κατευθυνόμενης ώσης.
Η επίδειξη του Su-47 από την Ρωσία εγείρει ερωτηματικά. Γιατί μετά από 12 χρόνια η Ρωσία επιδεικνύει ένα πειραματικό αεροσκάφος που δεν οδήγησε σε κάτι το πρακτικό; Η χώρα θα πρέπει να επιδεικνύει το Su-57 με όποιον τρόπο μπορεί χωρίς περισπασμούς. Είναι πάντως σίγουρο ότι μέρος της τεχνολογίας που αναπτύχθηκε στο Su-47 (πέρα από τις πτέρυγες) κατέληξε στο Su-57. Ίσως τελικά το αεροσκάφος να επιδεικνύεται σαν μέρος τις επίδειξης τεχνολογίας του Su-57.
Οι εμπροσθοκλινείς πτέρυγες δεν είναι κάτι το καινούργιο. Το πρώτο αεροσκάφος με τέτοιου είδους πτέρυγες ήταν το Γερμανικό Junkers 287, το οποίο με το τέλος του πολέμου κατέληξε στην Σοβιετική Ένωση που αποτέλεσε την βάση για τα δυο OKB-1 EF 131 που αργότερα εξελίχθηκαν στα OKB-1 140. Στην γενική αεροπορία αυτή την στιγμή υπάρχουν αρκετά αεροσκάφη με εμπροσθοκλινείς πτέρυγες και ανάμεσα σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και ανεμόπτερα.
Τα αεροσκάφη της αμυντικής βιομηχανίας με εμπροσθοκλινείς πτέρυγες συμπεριλαμβάνουν, πέρα από το Su-47 και το Χ-29, το ρωσικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος KB SAT SR-10.
πηγη: The aviationist
Εικόνα εξώφυλλου: Tom Demerly/TheAviationist