Όπως μεταδίδει το αυστραλιανό δίκτυο ABC, δύο υποψηφιότητες φρεγατών για το Αυστραλιανό Ναυτικό έχουν περάσει στο επόμενο στάδιο αξιολόγησης, σε ένα πρόγραμμα με ονομασία SEA 3000, που μπορεί να φθάσει τα 11 σκάφη: Και αυτές είναι (με αρκετή έκπληξη), το ιαπωνικό σχέδιο της φρεγάτας Μogami 30FFM από την Mitsubishi Heavy Industries και το γερμανικό της MEKO A200, της TKMS.
H έκπληξη βέβαια έρχεται από την πρόκριση του ιαπωνικού σχεδίου, το οποίο σαφώς είναι πολύ εξελιγμένο, αλλά συνοδεύεται από τους γνωστούς ενδοιασμούς, για το πως οι Ιάπωνες δεν έχουν καταφέρει μέχρι σήμερα καμμία μεγάλη πώληση αμυντικού υλικού διεθνώς. Πάντως η… γιγαντομαχία αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον πως θα καταλήξει, καθώς και τα δύο σκάφη είναι πολύ σύγχρονα. Η γερμανική TKMS ίσως έχει εδώ κάποιο προβάδισμα, καθώς τα νέα σκάφη προβλέπεται να αντικαταστήσουν τις φρεγάτες κλάσης ANZAC, οι οποίες ήταν επίσης τύπου ΜΕΚΟ, παλαιότερης βέβαια σχεδιαστικής φόρμας. Από την άλλη πλευρά, η ιαπωνική πρόταση έχει μεγάλη γεωπολιτική βαρύτητα, καθώς Αυστραλία και Ιαπωνία έχουν συσφίξει τις σχέσεις τους, μιας και αντιμετωπίζουν ως “κοινό εχθρό” την Κίνα. Οπότε μια αμυντική συνεργασία θα ήταν μια ιδανική… γέφυρα περαιτέρω συμμαχικής δράσης.
Φρεγάτες Mogami: Το ιαπωνικό “μπιζού” εξοπλίζεται με εκτοξευτές Mk41
Στο ίδιο πρόγραμμα υποψηφιότητες είχαν υποβάλλει και άλλα μεγάλα διεθνή ναυπηγεία, όπως η ισπανική Navantia με μια παραλλαγή του σχεδίου A3000, η νοτιοκορεατική Hyundai Heavy Industries με το σχέδιο της κλάσης Daegu (FFX Batch II), και η επίσης νοτιοκορεατική Hanwha με το σχέδιο Ocean 4300. Οι νοτιοκορεατές μάλιστα προσέφεραν και πολύ καλές τιμές από ότι είχε διαρεύσει, αναζητώντας και αυτοί μια τέτοια μεγάλη πώληση διεθνώς.
Να θυμήσουμε πως η Αυστραλία ήδη εξελίσσει ένα άλλο ναυπηγικό πρόγραμμα, αυτό των 6 φρεγατών κλάσης Hunter (εξέλιξη του βρετανικού σχεδίου Type 26), οι οποίες θα είναι τα σκάφη “πρώτης γραμμής” (Tier 1), που θα συμπληρώνονται με 7 έως 11 πλοία “φρεγατών γενικών καθηκόντων” (Tier 2) που αναζητείται τώρα το σχέδιο τους. Το δεύτερο πρόγραμμα εκτιμάται πως θα φθάσει τα 7+ δις δολάρια ΗΠΑ, με την τελική απόφαση να αναμένεται το 2025.