Μια μεγάλη συνεργασία που είχε διαφανεί, ανακοινώθηκε σήμερα, με την υπογραφή μνημονίου συννενόησης μεταξύ της τουρκικής εταιρείας μη επανδρωμένων, της Baykar (με τις μεγαλύτερες εξαγωγές διεθνώς σε αριθμό τέτοιων αεροσκαφών) και του ιταλικού κολοσσού Leonardo.
Η συμφωνία θα είναι πενταετούς διάρκειας για αρχή και πρόβλέπει την κοινοπρακτική συμπαραγωγή και ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών, με χρήση των τεχνολογιών των δύο μερών. Όπου η Leonardo θα προσφέρει κυρίως ηλεκτρονικά, ωφέλιμα φορτία, λογισμικό, υπηρεσίες πτητικής πιστοποίησης, συστήματα τεχνητής νοημοσύνης κ.α.

Η έδρα της κοινής δράσης θα είναι στην Ιταλία και στοχεύει σε μια αγορά μη επανδρωμένων, τόσο επιτήρησης όσο και οπλισμένων, που εκτιμάται πως μπορεί να φθάσει στην Ευρώπη τα 100 δις ευρώ την επόμενη δεκαετία. Θα χρησιμοποιηθούν τρια κέντρα ανάπτυξης της Leonardo εντός Ιταλίας, σε Φρίουλι, Τορίνο και Λομβαρδία, ενώ στην όλη εξέλιξη θα μετέχει και η ιταλική Piaggio, την οποία πρόσφατα εξαγόρασε η Baykar. Επίσης παραγωγή θα γίνεται και εντός Τουρκίας.
Η κοινοπραξία αυτή δυνητικά θα προσφέρει μεγάλα οφέλη και στις δύο εταιρείες. Μέσω αυτής η Baykar θα μπορεί να πουλά απευθείας σε ευρωπαϊκά κράτη, καθώς η παραγωγή της θα γίνεται εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, να διεκδικεί ανάλογες χρηματοδοτήσεις και αναπτυξιακά κονδύλια, να παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης κ.ο.κ. Η Leonardo με τη σειρά της, θα εκμεταλλευθεί την μεγάλη εμπειρία της Baykar σε μη επανδρωμένα, για να μπει γρήγορα στην συγκεκριμένη αγορά, όπου υπάρχουν και μεγάλες ευκαιρίες και -προς το παρόν- μικρός τοπικός ανταγωνισμός.
Πιθανός πρώτος πελάτης μιας τέτοιας ιταλοτουρκικής συνεργασίας θα είναι και ο Ιταλικός Στρατός, όπου γίνεται ήδη συζήτηση για μεγάλο πρόγραμμα παραγγελίας χιλιάδων μη επανδρωμένων, που θα διατεθούν σε κάθε ταξιαρχία.
Μάλιστα όπως είπε ο επικεφαλής της Leonardo, Roberto Cingolani, το μη επανδρωμένο τζετ, Κizilelma της Baykar, μπορεί να αποτελέσει βάση για να γίνει “αυτόνομο συνοδευτικό” του υπό εξέλιξη μαχητικού 6ης γενιάς, που κάνουν Βρετανία-Ιταλία και Ιαπωνία!