Οι φρεγάτες κλάσης Constellation σε αμερικανική παραγωγή ίσως και να «βλέπουν» φως στον ορίζοντα μετά τα προβλήματα που κορυφώθηκαν και τον Μάιο του 2024 σταμάτησαν πρακτικά τις εξελίξεις, κυρίως την απόφαση για έναρξη πλήρους ναυπηγικού προγράμματος, έναντι των παραγγελιών που έχει ήδη κάνει το Αμερικανικό Ναυτικό.
Με δεδομένη την -κατ’ αρχήν- ελληνική απόφαση να αποκτήσει φρεγάτες της κλάσης μέσα στη δεκαετία του 2030, οι πρόσφατες σχετικές δηλώσεις Αμερικανών αξιωματούχων έχουν άμεσο ενδιαφέρον.
Να θυμίσουμε ότι τον περασμένο Μάιο το υφυπουργείο Ναυτικών του Πενταγώνου, μετά από μια περίοδο αξιολόγησης, διαπίστωσε ότι η σχεδίαση που έχει υιοθετηθεί και είναι βάση του πρώτου πλοίου, το οποίο ήδη ναυπηγείται (από τον Απρίλιο του 2024), ήταν -επιεικώς- ατελής, ή (επί το θετικότερο) ολοκληρωμένη κατά το 85%.
Ο πολιτικός προϊστάμενος του US Navy, ο υφυπουργός Ναυτικών είχε δώσει τότε προθεσμία για την ολοκλήρωση της σχεδίασης, πριν εγκρίνει τη συνέχιση του ναυπηγικού προγράμματος και κυρίως πριν αποφασιστεί έναρξη κατασκευής και νέων μονάδων.
Το παράδοξο που δημιουργήθηκε με την κλάση Constellation είναι ότι το Αμερικανικό Ναυτικό (με βάση τις χρηματοδοτήσεις που έχει εξασφαλίσει μέσω των διαδοχικών προϋπολογισμών τα τελευταία τέσσερα χρόνια), έχει παραγγείλει μέχρι τώρα έξι συνολικά φρεγάτες, συμπεριλαμβανομένης και της πρώτης (Constellation FFG-62), η κατασκευή της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη στα ναυπηγεία της Fincantieri Marinette Marine.
Υπό το καθεστώς όμως που βρίσκεται πλέον το πρόγραμμα, επί προθεσμία ικανοποίησης των όρων του Πενταγώνου, τα συμβόλαια μετά την πρώτη φρεγάτα έχουν παγώσει, ενώ και η κατασκευή της FFG-62 γίνεται με υποτυπώδεις ρυθμούς.
Σύμφωνα με ανακοίνωση όμως του υφυπουργείου Ναυτικών την προηγούμενη εβδομάδα, «η σχεδίαση της Constellation θα είναι αρκετά ώριμη», δηλαδή θα έχει… ολοκληρωθεί μέχρι τον επόμενο Μάιο, που είναι και καταληκτική ημερομηνία της προθεσμίας που είχε τεθεί, «ώστε να ξεκινήσουν νέες ναυπηγήσεις με ταυτόχρονη κατασκευή περισσότερων πλοίων».
Ενώ όμως το US Navy “αναζητά” ακόμη τους λόγους που έφτασε στην κατάσταση να ναυπηγεί μια ημιτελή σχεδίαση, το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ότι οι καθυστερήσεις του προγράμματος ίσως φτάνουν πλέον και τα τρία χρόνια. Αυτές βέβαια θα αφορούν -όπως ελπίζεται- μόνο το πρώτο πλοίο με τα υπόλοιπα να «εξαφανίσουν» την χρονική υστέρηση μέσα σε σύντομο διάστημα.
Το πως οδηγήθηκαν τα πράγματα με τις φρεγάτες Constellation στο σημείο που έφτασαν τον Μάιο του 2024 είναι κάτι που δεν έχει γίνει πλήρως κατανοητό από τα εμπλεκόμενα μέρη, αν και προφανώς κανένα δεν αποκαλύπτει δημοσίως τις θέσεις του, που ίσως επισείουν και ευθύνες.
Σε πρόσφατες δηλώσεις της η διοίκηση της Fincantieri Marinette Marine παραδέχθηκε ότι είχε υποτιμήσει το μέγεθος και τη δυσκολία της μετατροπής της αρχικής ιταλογαλλικής σχεδίασης της FREMM στην Constellation του US Navy, που όμως από την πλευρά του ήταν και αυτό ασαφές σε κάποιες (έως πολλές) πτυχές του πλοίου που επεδίωκε.
Όπως επισημαίνουν πολλοί,…
Η συνέχεια στο Naval Defence