Για όσους παρακολουθούν τα θέματα της άμυνας στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ, θα έχουν ασφαλώς παρατηρήσει τις συνεχείς και ραγδαίες εξελίξεις που υπάρχουν, ειδικά σε ότι αφορά τον χώρο των τεθωρακισμένων, αρμάτων και ΤΟΜΑ. Αρκετές από αυτές κορυφώνονται τους επόμενους μήνες και σχετίζονται άμεσα με την ελληνική πρόθεση απόκτησης νέων ή/και μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ.
Στο πλαίσιο αυτής της κινητικότητας αναδύεται έτσι μια νέα και μάλλον έσχατη ευκαιρία για την Ελλάδα, που δεν πρέπει να χαθεί.
Οι εξελίξεις στην Ιταλία
Στις αρχές Ιουλίου 2024 ανακοινώθηκε ότι ο ιταλικός όμιλος Leonardo και ο γερμανικός όμιλος Rheinmetall, συμφώνησαν επί της αρχής, για τη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχήματος (joint venture) για την από κοινού κατασκευή αρμάτων Panther και ΤΟΜΑ Lynx, για τον Ιταλικό Στρατό.
Προγενέστερα οι Ιταλοί διαπραγματεύονταν την από κοινού κατασκευή αρμάτων Leopard 2, για τον Ιταλικό Στρατό, με τον γαλλογερμανικό Όμιλο KNDS (KMW + NEXTER), προοπτική όμως που ναυάγησε. Η τελευταία ήταν διατεθειμένη μεν να παραχωρήσει μεγάλο ποσοστό συμπαραγωγής στους Ιταλούς, αλλά δεν ήθελε να διαφοροποιήσει την προτεινόμενη έκδοση του άρματος (Leopard 2A8) με ενσωμάτωση ιταλικής σχεδίασης απαρτίων και συγκροτημάτων για λόγους αρχής.
Την ευκαιρία άδραξε η Rheinmetall, που όχι μόνο ήταν πολύ πιο δεκτική στις ιταλικές απαιτήσεις, αλλά όπως αποκαλύφθηκε η κυοφορούμενη συμφωνία δεν αφορά μόνο 200+ νέα άρματα μάχης που διαπραγματεύονταν οι Ιταλοί, με ενσωμάτωσης αρκετών, ιταλικής σχεδίασης και ανάπτυξης, συστημάτων, αλλά πηγαίνει και πολλά βήματα παρακάτω καθώς περιλαμβάνει πλέον και την προμήθεια 350 ΤΟΜΑ Lynx.
Το άκρως ενδιαφέρον είναι ότι νέα άρματα θα είναι τύπου Panther, δηλαδή το «υβρίδιο» του Leopard 2, αρκετά διαφοροποιημένο ώστε να μην τίθενται ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας από τη κατασκευάστρια του άρματος, KMW, μέλος του ομίλου KNDS.
Το συνολικό ύψος του προγράμματος υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 20 δις ευρώ και η διάρκειά του σχεδιάζεται να ανέλθει σε 15 έτη, ενώ έχει ήδη συμφωνηθεί, επί της αρχής, η κατανομή του βιομηχανικού έργου. Πέραν όμως αυτών όλων αυτών για την Ρώμη υπάρχει ένα άλλο πολύ μεγάλο δυνητικό κέρδος-bonus που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο.
Οι Ιταλοί θεωρούν ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Rheinmetall θα τους εισαγάγει, «από το «παράθυρο», στο σκληρό πυρήνα σχεδίασης και ανάπτυξης του μελλοντικού ευρωπαϊκού άρματος μάχης MGCS (Main Ground Combat System) κάτι για το οποίο, δεν ήταν πρόθυμος ο όμιλος KNDS. Στην πραγματικότητα η γαλλογερμανική κοινοπραξία είχε ουσιαστικά αποπέμψει το σχετικό ιταλικό αίτημα.
Από την άλλη, η συμφωνία για την προμήθεια των Lynx, φαίνεται να είναι η στρατηγική επιδίωξη των Γερμανών, γιατί έτσι θα προσδέσουν στο άρμα της Rheinmetall ένα πολύ μεγάλο ευρωπαίο χρήστη.
Οι εξελίξεις στην Ουκρανία
Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται για περισσότερο από 30 μήνες έχει ήδη έχει εξελιχθεί σε επιχειρήσεις φθοράς και μάλιστα τεραστίων διαστάσεων. Η Ουκρανία συνεχίζει να μάχεται γιατί λαμβάνει, απλόχερα κάθε είδους στρατιωτική και οικονομική βοήθεια από τη Δύση (ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, Ευρωπαϊκή Ένωση κ.λπ.).
Εστιάζοντας στο τομέα των ΤΟΜΑ, οι Ουκρανοί έχουν παραλάβει ή επίκειται να παραλάβουν περί τα 300+ Bradley από τα αμερικανικά αποθέματα και περί τα 120+ ΤΟΜΑ Marder από τα γερμανικά αποθέματα. Οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις και η ανάληψη επιθετικών ενεργειών εκ μέρους των Ουκρανών στη ευρύτερη περιοχή του Κούρσκ, τον Αύγουστο 2024, έχουν σαν αποτέλεσμα τις συνεχείς απώλειες, φθορές και βλάβες των ήδη παραχωρηθέντων ΤΟΜΑ. Οι προσπάθειες επισκευής και αποκατάστασης των βεβλαμένων και των πληγέντων οχημάτων στη μάχη, δεν αποδίδουν σε αριθμούς τα αναμενόμενα, τα δε αμερικανικά και γερμανικά αποθέματα φαίνεται ότι «στερεύουν».
Μια καλή ένδειξη γι’ αυτό αποτέλεσε και η πρόσφατη επίσκεψη της ελληνικής ομάδας επιθεώρησης στις ΗΠΑ, προς αναζήτηση μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ Bradley. Τόσο στις εγκαταστάσεις του αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, όσο και στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρίας BAE, διαπιστώθηκε η έλλειψη ικανού αριθμού ΤΟΜΑ, σε καλή κατάσταση, ως υποψήφια για προμήθεια από ελληνικής πλευράς.
Ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, η μη εκδήλωση προθέσεων, εκατέρωθεν, για ανακωχή ή εκεχειρία, αλλά και η γενικότερη εκτίμηση ότι στο μέλλον (άγνωστο το πότε), ο πόλεμος θα μετατραπεί σε ψυχρή σύγκρουση και τα εδάφη της ανατολικής Ουκρανίας θα αποτελέσουν τη γραμμή αντιπαράθεσης Δύσης-Ρωσίας, με τους Ουκρανούς στη πρώτη γραμμή, συνιστούν βασική αιτία για την επιδίωξη αναζωογόνησης της ευρωπαϊκής και γενικότερα της Δυτικής, αμυντικής βιομηχανίας.
Από τις πρώτες αμυντικές βιομηχανίες που έσπευσαν να αξιοποιήσουν τη νέα κατάσταση είναι ο Όμιλoς Rheinmetall, ο οποίος με συνεχείς εξαγορές, επεκτάσεις, συνεργασίες και συνεχή άνοδο των παραγωγικών δυνατοτήτων αυξάνει ταχύτατα τον όγκο των παραγγελιών του και το ανεκτέλεστο του έργου του. Ήδη, από τον Ιούλιο του 2023 έχει ανακοινώσει τη δημιουργία βιομηχανικών εγκαταστάσεων στη δυτική Ουκρανία, σε συνεργασία με τοπική εταιρεία και πολύ πρόσφατα ανακοίνωσε ότι το πρώτο ΤΟΜΑ Lynx από τη γερμανική γραμμή παραγωγής, θα παραδοθεί στην Ουκρανία, εντός του 2024. Ανακοίνωσε επίσης ότι η εγκατάσταση γραμμής παραγωγής ΤΟΜΑ Lynx εκεί σχετίζεται με τελικές αποφάσεις της ουκρανικής κυβέρνησης.
Είναι πλέον φανερό ότι τα αποθέματα της Δύσης σε μεταχειρισμένα ΤΟΜΑ, εξαντλούνται. Οι δε Ουκρανοί πιέζουν για πρόσθετες παραδόσεις νέου πολεμικού υλικού και συνεπώς η ανάπτυξη γραμμής παραγωγής ΤΟΜΑ είτε στην Ουκρανία, είτε στη Γερμανία είτε συνδυαστικά, είτε και σ’ άλλες χώρες (πχ Ουγγαρία) είναι επικειμένη.
Το «μυστικό» της Σουηδίας
Οι Σουηδοί εντυπωσίασαν τους υπόλοιπους Δυτικούς συμμάχους όταν το Φεβρουάριο του 2023 πρόσφεραν στην Ουκρανία 50 ΤΟΜΑ CV9040C, ως άμεσα επιχειρησιακά διαθέσιμα. Υπόψη ότι η Σουηδία διέθετε μόλις 499 CV90 όλων των εκδόσεων, είναι η χώρα που εισήλθε τελευταία στο ΝΑΤΟ και προσδιορίζει την Ρωσία ως την μεγαλύτερη απειλή ασφαλείας. Συνεπώς μια τέτοια πλούσια προσφορά δεν μπορούσε εύκολα να δικαιολογηθεί.
Ένα χρόνο μετά το μυστήριο λύθηκε. Οι Σουηδοί προσέφεραν τα 50 CV9040C από τα επιχειρησιακά τους αποθέματα, υπό τη προϋπόθεση ότι θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή και απόκτηση 50 νέων, σε μεταγενέστερο χρόνο, από τα κοινά συμμαχικά κονδύλια. Έτσι οι έξυπνοι Σουηδοί παραχώρησαν ΤΟΜΑ 25ετίας και αντ’ αυτού παρήγγελλαν στη βιομηχανία τους (στην BAE Systems που έχει αγοράσει την τοπική Land Systems Hägglunds) 50 καινούργια CV9035MkIIIC.
Στην ίδια έκδοση αναβαθμίζουν, με δικό τους κόστος, οι Ολλανδοί τα δικά τους CV90. Εντυπωσιάζει το ότι οι Ολλανδοί είναι αυτοί που συνεισφέρουν ένα πολύ μεγάλο ποσό στο κοινό «κορβανά» για το σουηδικό πρόγραμμα προμήθειας, με την ελπίδα ότι CV90 νέας κατασκευής, από γραμμή συναρμολόγησης στην Ολλανδία, θα χρηματοδοτηθούν για το μελλοντικό εξοπλισμό της Ουκρανίας!
Στο παραπάνω πλαίσιο, τον Ιούνιο του 2024 η ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το πρώτο ΤΟΜΑ CV90 νέας κατασκευής (!), θα εξέλθει από την ολλανδική γραμμή παραγωγής (αυτή που αναβαθμίζει ήδη τα ολλανδικά CV90) και θα παραχωρηθεί στην Ουκρανία, χρηματοδοτούμενο από καινό χρηματοδοτικό πρόγραμμα με την Σουηδία, στο οποίο η Ολλανδία θα συμβάλλει με 400εκ. ευρώ!
Με άλλα λόγια και οι Ολλανδοί που ενισχύουν πλουσιοπάροχα την Ουκρανία (βλέπε αεροσκάφη F-16 κ.λπ.) θα το κάνουν και προς όφελος της δικής τους αμυντικής βιομηχανίας με κοινά κονδύλια με άλλους συμμάχους.
Να επισημάνουμε ότι σε μια αντίστοιχη περίπτωση, η Ελλάδα «δίστασε» να ανταλλάξει το σύνολο των άκρως παρωχημένων και άκρως αμφίβολης επιχειρησιακής αξίας BMP-1 με εργοστασιακά αξιοποιημένα Marder 1Α3, από τα γερμανικά αποθέματα. Το έκανε τελικά για μόλις 40 οχήματα, με αποτέλεσμα σήμερα, τα επιπλέον 120+ Marder που υπήρχαν τότε διαθέσιμα, να έχουν καταλήξει στην Ουκρανία, ενώ θα μπορούσαν να εξοπλίζουν τρία επιπλέον ελληνικά μηχανοκίνητα τάγματα. Η ολοκλήρωση της ανταλλαγής θα είχε συντελεστεί εντός 2 μόλις ετών!
Να θυμίσουμε την παντελώς αβάσιμη κριτική που είχε ασκηθεί τότε στο σχέδιο της «τριγωνικής ανταλλαγής» των BMP-1 και το μόνο που έχουμε να πούμε: εύγε στην ρωσική μηχανή προπαγάνδας και παραγωγή fake news!
Οι εξελίξεις στη Γερμανία
Με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, ο Γερμανικός Στρατός βρέθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα οροφών οπλικών συστημάτων, μετά την ανασυγκρότησή του από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, τόσο σε άρματά μάχης όσο και σε ΤΟΜΑ.
Στο τομέα των Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης, ο γερμανικός Στρατός προμηθεύτηκε τη περίοδο 2007-2021, 350 Puma, ενώ από το 2019 έχει ανακοινωθεί η πρόθεση απόκτησης 210 επιπλέον για την πλήρη απόσυρση των Marder. Όμως το πρόγραμμα των Puma ταλανίζεται από προβλήματα συχνών βλαβών και χαμηλών επιχειρησιακών διαθεσιμοτήτων, τα οποία συνδυαζόμενα με μεγάλες υπερβάσεις κόστους, «αναγκάζουν» το Γερμανικό Στρατό να επιβραδύνει τη προμήθειά τους και διατηρεί σε ενέργεια 259 οχήματα Marder των εκδόσεων 1A3, 1Α5, 1Α5Α1. Αυτά εκτιμάται ότι θα παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2030.
Έτσι το Δεκέμβριο του 2019, ανακοινώθηκε η αναβάθμιση των Marder 1A5 και 1Α5Α1 με νέο συγκρότημα ισχύος, ενώ το παλιό θερμικό περισκόπιο του πυροβολητή αντικαταστάθηκε με νέο 3ης γενιάς τύπου. Η αντικατάσταση του περισκοπίου επεκτάθηκε τελικά σε 244 οχήματα συνολικά, συμπεριλαμβανομένου και μεγάλου αριθμού Marder 1A3!
Από τα 120+ Marder 1A3 που παραχωρήθηκαν στην Ουκρανία, μόλις τα 40 προέρχονται από τα αποθέματα του Γερμανικού Στρατού ενώ τα υπόλοιπα 80 είναι απ’ αυτά που διατηρούσε, ως απόθεμα, η κατασκευάστρια εταιρεία Rheinmetall. Κάποιες πληροφορίες ανεβάζουν τον αριθμό των μέχρι τώρα διατεθέντων Marder στην Ουκρανία, σε 140, αν και αυτό δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί πέραν πάσης αμφιβολίας.
Τον Μάιο του 2023 τέθηκε επιτέλους μια νέα, αλλά αποσπασματική, παραγγελία για 50 επιπλέον Puma, που θα παραδοθούν από το 2025 έως το 2027. Ο Γερμανικός Στρατός όμως κοντεύει να έχει λιγότερα ΤΟΜΑ από άρματα μάχης, ενώ σε όλους τους στρατούς αυτή είναι αναλογία είναι τουλάχιστον 2:1, υπέρ των ΤΟΜΑ. Συνεπώς σύντομα οι Γερμανοί θα προβούν σε νέες παραγγελίες.
Ως μια πρόσθετη ενδιάμεση λύση, ο Γερμανικός Στρατός αποφάσισε στα τέλη Μαρτίου 2024 τη προμήθεια, από την Rheinmetall, 123 τροχοφόρων ΤΟΜΑ Boxer, 8Χ8, με το πύργο Lance και πυροβόλο Mauser/Rheinmetall MK30-2/ABM (Air Burst Munition) των 30 mm. To ενδιαφέρον στοιχείο της συγκεκριμένης προμήθειας είναι ότι τα 20 πρώτα θα κατασκευαστούν στις εγκαταστάσεις της Rheinmetall στη Γερμανία και τα υπόλοιπα στην Αυστραλία (στις εγκαταστάσεις της εκεί Rheinmetall Defence Australia όπου κατασκευάζονται οχήματα οικογενείας Boxer του Αυστραλιανού στρατού), λόγω αδυναμίας ικανοποίησης της παραγγελίας σε γερμανικές γραμμές παραγωγής! Φυσικά οι Αυστραλοί «πανηγυρίζουν» για το έμμεσο εξαγωγικό συμβόλαιο, ύψους $ 650 εκ. και για την περαιτέρω διασφάλιση 600 θέσεων εργασίας!
Το Μάϊο του 2024, υπήρξαν αρκετά δημοσιεύματα για σχεδιαζόμενη προμήθεια 148 τροχοφόρων ΤΟΜΑ 8Χ8, τύπου Boxer RCT30 ως συμβιβαστική προμήθεια για την αντικατάσταση των ΤΟΜΑ Marder του Γερμανικού στρατού. Η λύση όμως αμφισβητήθηκε τόσο από το NATO όσο και από τους ίδιους τους Γερμανούς. Μια πλατφόρμα που θα εξοπλίζει τις δυνάμεις ταχείας ανάπτυξης (medium forces) δεν μπορεί να αποτελέσει βασικό μέσον μάχης μιας βαριάς δύναμης ελιγμού (heavy armored forces). Συνεπώς, προς το παρόν μια τέτοια παραγγελία δεν φαίνεται να υλοποιείται, αλλά θα πρέπει να τονίσουμε τη προσπάθεια του Γερμανικού Στρατού για απόσυρση των Marder. Επίσης πρέπει να επισημάνουμε ότι το Puma, δεν αποτελεί για τους Γερμανούς την πλέον επαρκή επιχειρησιακή επιλογή και συνεπώς έτσι «ανοίγεται ένα παράθυρο ευκαιρίας για την επιλογή του Lynx, η οποία μέχρι σήμερα, δεν έχει επίσημα τεθεί.
ΗΠΑ, η εκεί αναζήτηση για ΤΟΜΑ
Οι Αμερικανοί «τρέχουν» το πρόγραμμα ΧΜ-30 (πρώην OMFV: Optionally Manned Fighting Vehicle) ως αντικαταστάτη του ΤΟΜΑ Bradley, όπου βρίσκονται στη Φάση 3 και 4, αφού πρώτα κατέληξαν σε δυο (από τις αρχικά πέντε) υποψήφιες σχεδιάσεις. Ο στόχος τους είναι να μπουν σε παραγωγή χαμηλού ρυθμού (LRIP, Low Rate Initial Production) το 2028 και σε πλήρεις ρυθμούς παραγωγής το 2030, εξ ου και η νέα ονομασία του προγράμματος (ΧΜ-30).
Οι δυο ανταγωνιστικές σχεδιάσεις είναι το Lynx της American Rheinmetall και το Griffin III της GDLS (General Dynamic Land Systems), αν και στην ουσία, ανταγωνίζονται δυο όμιλοι αμερικανικών εταιρειών με επικεφαλής την American Rheinmetall από την μια και τη GDLS από την άλλη.
Οι Αμερικανοί δίνουν τεράστια σημασία στην παραγωγή των συστημάτων εντός ΗΠΑ και γι’ αυτό το λόγο, η Rheinmetall προχώρησε πρόσφατα, στην εξαγορά, ύψους 950 εκατ. δολαρίων, της αμερικανικής εταιρείας κατασκευής εξαρτημάτων για στρατιωτικά οχήματα, Loc Performance, προετοιμαζόμενη για τη μεγάλη σύμβαση. Τα τεράστια κέρδη που έχει η εταιρεία στην Ευρώπη επιτρέπουν και επενδύσεις στις ΗΠΑ αυτού του μεγέθους.
Ο Ουγγρικός Στρατός παρέλαβε το πρώτο τεθωρακισμένο Lynx, εγχώριας κατασκευής – εμείς… ΕΛΒΟ
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Το Φθινόπωρο του 2022 το ΓΕΣ ολοκλήρωσε τη σχετική μελέτη για την απόκτηση νέων ΤΟΜΑ. Το ύψος των αναγκαίων πιστώσεων προσδιορίστηκε στα 2,2 δις ευρώ και αφορούσε τη προμήθεια 205 ΤΟΜΑ νέας γενιάς, μαζί με αρχικές ποσότητες πυρομαχικών και «πακέτο» εν συνεχεία υποστήριξης. Η σχετική μελέτη προσδιόρισε το Lynx ως το μοναδικό ΤΟΜΑ νέας γενιάς, διαθέσιμο στη διεθνή αγορά και πρότεινε τη προμήθειά του.
Με τη σειρά της η κατασκευάστρια Rheinmetall πέρα από παραχώρηση, εγγράφως, στοιχείων κόστους για τη προμήθεια, δεσμεύτηκε για την δημιουργία νέου εργοστασίου και την εγκατάσταση γραμμής παραγωγής (και όχι συναρμολόγησης) στην Ελλάδα, στο πρότυπο της αντίστοιχης μεγάλης επένδυσης που συνόδευσε την προμήθεια Lynx από την Ουγγαρία.
Επίσης δεσμεύτηκε για την παραχώρηση 100 ΤΟΜΑ Marder 1A3, ως ενδιάμεση επιχειρησιακή λύση. Να θυμίσουμε ότι το ουγγρικό πρόγραμμα που συμβασιοποιήθηκε το Σεπτέμβριο του 2020, περιλαμβάνει τη προμήθεια 209 οχημάτων Lynx διαφόρων εκδόσεων, με τη κύρια έκδοση να είναι αυτή του ΤΟΜΑ. Η σχετική σύμβαση προβλέπει την κατασκευή 46 στη Γερμανία και των υπολοίπων οχημάτων στην Ουγγαρία. Ήδη το πρώτο, ουγγρικής κατασκευής, ΤΟΜΑ Lynx, εξήλθε από την εκεί γραμμή παραγωγής, το Δεκέμβριο του 2023 και μετά από διεξοδικές δοκιμές παραδόθηκε στον Ουγγρικό Στρατό, τον Ιούλιο του 2024.
Έκτοτε στην χώρα μας δεν υπήρξε καμία εξέλιξη, αν και επανειλημμένα έχει δηλωθεί ότι το πρόγραμμα είναι υψηλής προτεραιότητας για τον Ελληνικό Στρατό αλλά όχι ύψιστης. Η καταστροφή της αεροπορικής βάσης ελικοπτέρων του Στεφανοβικείου, λόγω των πλημμυρών του Σεπτεμβρίου του 2023, που κυρίως αφορούσε σε μεγάλο μέρος του εργοστασιακού εξοπλισμού συντήρησης των ελικοπτέρων UH-1H, επιτάχυνε τη προμήθεια νέων ελικοπτέρων Black Hawk, που συνιστούσε και το πρόγραμμα ύψιστης προτεραιότητας.
Στις αρχές του Φθινοπώρου του 2023, το ΓΕΣ αποφάσισε να διερεύνησει μέσω Ισραήλ, την εφικτότητα και το κόστος αναβάθμισης ικανού αριθμού ΤΟΜΠ Μ113 με την ταυτόχρονη μετατροπή τους σε ΤΟΜΑ. Λήφθηκαν διάφορες προτάσεις από ισραηλινές εταιρείες, αν και τα γεγονότα στη Γάζα και η εμπλοκή του Ισραήλ σε παρατεταμένες πολεμικές επιχειρήσεις φάνηκε ότι ατόνησαν, εκατέρωθεν, το σχετικό ενδιαφέρον.
Τον Ιανουάριο του 2024, ο νέος υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, έδωσε ως γνωστόν, εντολή για τη συνολική επανεξέταση όλων των εξοπλιστικών προγραμμάτων, την εκ νέου προτεραιοποίηση τους, με τη ενσωμάτωσή των διδαγμάτων των επιχειρήσεων στην Ουκρανία και στη Γάζα, καθώς και ενός νέου κοστολογικού προσδιορισμού, μετά την παγκόσμια αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, τη διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, κ.λπ.
Εκσυγχρονισμός LEO 2A4 και απόκτηση Lynx: «ΤΩ ΞΙΦΕΙ ΤΟΝ ΔΕΣΜΟΝ ΛΕΛΥΣΘΑΙ»*
Έκτοτε το ΓΕΣ κινείται μελετώντας και διερευνώντας προς τέσσερις κατευθύνσεις για την κάλυψη του επιχειρησιακού κενού της παντελούς έλλειψης ΤΟΜΑ, της συνεχούς αναβάθμισης του τουρκικών χερσαίων δυνάμεων αλλά και της ελλιπούς υποστήριξης των ΤΟΜΠ Μ113, ΛΕΩΝΙΔΑΣ και ΒΜP-1. H αποσπασματική απόκτηση μόνο 40 Marder, μέσω ανταλλαγής BMP-1, απλά περιόρισε τον αναγκαίο αριθμό επείγουσας προμήθειας μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ, κατά ένα τάγμα. Από εκεί προκύπτει, η επίμονη αναζήτηση απόκτησης 164 μεταχειρισμένων Bradley, από τις ΗΠΑ, για τον εξοπλισμό επιπλέον τεσσάρων μηχανοκινήτων Ταγμάτων Πεζικού.
Οι 4 εξοπλιστικές κατευθύνσεις που διερευνά το ΓΕΣ (με αυτή τη σειρά προτεραιότητας, αν και η υλοποίηση εξαρτάται από τη χρηματοδότηση) είναι:
- Προμήθεια καινούργιων ερπυστριοφόρων ΤΟΜΑ
- Απόκτηση μεταχειρισμένων ΤΟΜΑ
- Αναβάθμιση ικανού αριθμού Μ113 σε ΤΟΜΑ
- Προμήθεια νέων τροχοφόρων ΤΟΜΑ
Τα παραπάνω αποτελούν μια ολιστική προσέγγιση και επίλυση του προβλήματος. Άλλωστε είναι γνωστό και κατανοητό ότι για την συνολική αντιμετώπιση της επιχειρησιακής έλλειψης και την απόκτηση του αναγκαίου επιχειρησιακά αριθμού ΤΟΜΑ, για τα νησιά και τον Έβρο, θα έπρεπε, ιδανικά, να υλοποιηθούν και τα τέσσερα προγράμματα.
Η πρόσφατη αναζήτηση στις ΗΠΑ για μεταχειρισμένα Bradley , συνηγορεί στο ότι η απόκτηση ερπυστριοφόρων ΤΟΜΑ (νέας κατασκευής κατά πρώτο λόγο και η συμπλήρωση των αριθμών με μεταχειρισμένα) αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα.
Τα παραπάνω είναι η περιγραφή έως σήμερα της κατάστασης για την διεθνή και εγχώρια αγορά ΤΟΜΑ. Αύριο θα συνεχίσουμε το άρθρο μας, καταγράφοντας την “επιστροφή” της πρότασης για απόκτηση TOMA Lynx από την Ελλάδα, όπως περιγράφηκε παραπάνω, επαυξημένη και βελτιωμένη όμως, λόγω των παραμέτρων που αναλύθηκαν.