Σημαντική η σημερινή ημέρα για την Ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική νιομηχανία και ειδικά για τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, καθώς παραδόθηκαν πέντε τμήματα (blocks) κύτους, που προορίζονται για την τρίτη φρεγάτα FDI του Πολεμικού Ναυτικού, την F-603 ”Φορμίων”.
Όπως η ”ΠΤΗΣΗ” μετέδωσε ζωντανά από το κανάλι της στο YouTube, 28 χρόνια μετά από την τελευταία ναυπήγηση φρεγάτας από ελληνικά χέρια, τα πέντε ”made in Greece” blocks, φορτώθηκαν σε πλοίο ώστε να μεταφερθούν στο ναυπηγείο του Λοριάν, για να ξεκινήσει η συναρμολόγηση προς τα τέλη του 2024.
Στην σχετική τελετή παρευρέθηκαν η Πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, Laurence Auer και ο αντιπρόεδρος της Naval Group Surface Combatants, Stephane Fremont.
Τον εναρκτήριο χαιρετισμό έκανε ο πρόεδρος των Ναυπηγείων Σαλαμίνας Δρ. Γεώργιος Κόρος, δίνοντας βάση στον αξιοκρατικό χαρακτήρα της ανάληψης του υποκατασκευαστικού έργου, όπως και στην ποιότητα κατασκευής. Μάλιστα έδωσε ένα παράδειγμα, αναφέροντας πως η διαστασιολογική απόκλιση στην κατασκευή ενός block διαστάσεων 12Χ12Χ15 μέτρα δεν μπορεί να ξεπερνά τα 10 χιλιοστά και μάλιστα σε ειδικό υπερσύγχρονο κράμα ελαστικού χάλυβα. Τα ναυπηγεία υπήρξαν απόλυτα συνεπή στις προδιαγραφές αυτές καθώς και στο κομμάτι που αφορά την τήρηση του χρονοδιαγράμματος και του κόστους. Αυτό επετεύχθη χάρη στη μεταφορά τεχνογνωσίας και την ένταξη του ναυπηγείου στην εφοδιαστική αλυσίδα της Naval Group.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΘΑ, Αντώνης Οικονόμου, τονίζοντας πως αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού προσωπικά, η στήριξη και ανάπτυξη των ναυπηγείων της χώρας. Επομένως από εδώ και στο εξής θεωρείται δεδομένη η ανάληψη έργου καθώς θα είναι υποχρεωτική η συνεργασία των ενδιαφερομένων με την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, κάτι που έχει στηρίξει ένθερμα και ο ίδιος, μαχόμενος όπως ανέφερε κατά αντιπάλων συμφερόντων στο παρελθόν.
Στο ίδιο αισιόδοξο κλίμα κινήθηκε και η πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, Laurence Auer, προβάλλοντας ως εξόχως σημαντική την διαλειτουργικότητα που θα απολαμβάνουν δύο συμμαχικά ναυτικά, καθώς από το 2025 τόσο το Π.Ν. όσο και το Marine Nationale θα επιχειρούν από κοινού με φρεγάτες FDI. Καθώς οι δύο χώρες μοιράζονται κοινό όραμα για την Μεσόγειο, τη Μαύρη αλλά και την Ερυθρά Θάλασσα, θα πρέπει να μπορούν να ανταπεξέρχονται στις ”αναδυόμενες απειλές και στους κοινούς εχθρούς”, όπως τόνισε. Παράλληλα εξέφρασε την επιθυμία να συνεχίσει αυτή η συνεργασία στις αμυντικές προμήθειες, με στόχο την υποστήριξη των αμυντικών βιομηχανιών καθώς μόνο όφελος μπορεί να υπάρξει από τη μεταφορά προηγμένης γαλλικής τεχνολογίας.
Ο Αρχηγός Στόλου, Αντιναύαρχος Πολυχρόνης Κουλούρης ΠΝ, εκπροσωπώντας το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς δεν ήταν δυνατή η παρουσία του ΑΓΕΝ, ανέφερε πως ”η κατασκευή της πιο σύγχρονης φρεγάτας της εποχής μας από ελληνικά χέρια και ψυχή”, καθιστά το ναυπηγείο πολύτιμο σύμμαχο του ΠΝ στον δρόμο του για τον εκσυγχρονισμό, κάτι που πραγματοποιείται παράλληλα και με την συντήρηση και αναβάθμιση των περιπολικών κλάσης ”Island” που πρόσφατα παραλήφθηκαν από τα αμερικανικά αποθέματα.
Έπειτα ήρθε η σειρά του Αντιπροέδρου της Naval Group Surface Combatants, Stephane Fremont, να δώσει ορισμένες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες αναφορικά με τα χρονικά ορόσημα του έργου. Έτσι στις αρχές του 2022 ξεκίνησε η διαδικασία πιστοποίησης του ναυπηγείου και τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς δόθηκε η παραγγελία για τα πρώτα πέντε block της 4ης κατά σειράς FDI και 3ης για το ΠΝ. Τον Απρίλιο του 2023 έγινε μια επέκταση του υποκατασκευαστικού έργου στην εφαρμογή των σωληνώσεων στα block, όπως και την κατασκευή της δομής που θα περιλαμβάνει το bow thruster.
Ενώ τον Ιούλιο του 2023 δόθηκε η παραγγελία για πέντε επιπλέον block της 5ης FDI και 2ης Γαλλικής, ”Amiral Louzeau”, ενώ ειπώθηκε πως πάντα υπάρχει η option για επιπλέον υποκατασκευαστικό έργο για έως τέσσερις ακόμα FDI.
Η συνέχεια στο Naval Defence