Η εμβληματική σιλουέτα των αεροσκαφών της οικογένειας F-5 Freedom Fighter κόσμησε τους Ελληνικούς Ουρανούς από το 1965 έως το 2001.
Αυτά τα τριάντα έξι χρόνια μια πλειάδα παραλλαγών –F-5A, F-5B, RF-5A, NF-5A, NF-5B- χρησιμοποιήθηκε από τις Μοίρες 337, 341, 343, και 349 σε ρόλους αναχαίτισης, δίωξης/βομβαρδισμού, αναγνώρισης και εκπαίδευσης.
Τα NF-5A αποκτήθηκαν από την Ολλανδία το 1991, αποσύρθηκαν το 1997 και μοιράστηκαν σε Θεσσαλονίκη (113ΠΜ και ένα στην ΑΔΙΣΠΟ, Ανώτατη Διακλαδική σχολή Πολέμου), Καβάλα (Αεροπορικό Απόσπασμα Χρυσούπολης), Λήμνο (130ΣΜ) και Ιωάννινα (Πρώην Αεροπορικό Απόσπασμα Ιωαννίνων). Ένα εκτίθεται στην Καρυώτισσα Νομού Πέλλας, ενώ ένα δωρίθηκε στη Σλοβακία, Letectva Museum, Kosice.
Έτσι, ξένο αεροπορικό Μουσείο απέκτησε άψογα συντηρημένο ελληνικό NF-5A από το 2004, ενώ το Μουσείο ΠΑ ποτέ μέχρι σήμερα.
Το μοναδικό NF-5B ίσως να παρέμεινε σε ενέργεια για λίγο περισσότερο, μέχρι και τις αρχές του 1998, και βρίσκεται για παραπάνω από εικοσαετία σε έκθεση σε πυλώνα στο Ηράκλειο, εντός της πρώην 126 ΣΜ.
Αντικειμενικά, ελάχιστες πιθανότητες υπάρχουν αυτό το αεροσκάφος να βρεθεί κάποια στιγμή στο Μουσείο ΠΑ ώστε να σωθεί για τις μελλοντικές γενιές.
Τα F-5A, F-5B και RF-5A παρέμειναν σε υπηρεσία μέχρι τον Μάρτιο του 2001, τη χρονιά της οριστικής απόσυρσης του τύπου.
Δεκαεννέα αεροσκάφη τέθηκαν σε μακρά αποθήκευση εντός υποστέγων στην 113ΠΜ, με την προοπτική να χρησιμοποιηθούν ως πηγή ανταλλακτικών σε πιθανή αγορά ομοιότυπων αεροσκαφών από το εξωτερικό για χρήση σε ρόλο LIFT (Lead In Fighter Trainer). Τελικά δεν υπήρξε καμία εξέλιξη στο θέμα και τα αεροσκάφη από το 2007 βρίσκονται πλέον σε υπαίθρια απόθεση, δίχως το παραμικρό μέτρο προστασίας από τα στοιχεία της φύσης.
Τότε ήταν η ιδανική στιγμή να αποκτήσει το Μουσείο ΠΑ ένα F-5B, αλλά δυστυχώς τίποτα δεν συνέβη…
Σήμερα στο Μουσείο ΠΑ εκτίθενται δύο αεροσκάφη, ένα F-5A και ένα RF-5A. Ένα τρίτο αεροσκάφος, το F-5A «63-8405», παρέμεινε στο Μουσείο ΠΑ τουλάχιστον από τον Νοέμβριο του 2000 έως τον Ιούλιο του 2016, για να εκτεθεί τελικά σε πυλώνα στο ΓΕΑ.
Μακάρι να υπάρξει πρόνοια ένα NF-5A και ένα F-5B να βρουν τον δρόμο για το Μουσείο ΠΑ.
Διαθέσιμα NF-5A υπάρχουν από δύο σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Λήμνο, μπορεί να αξιολογηθεί η κατάστασή τους για την επιλογή του πιο κατάλληλου.
Για απόκτηση F-5B, η Θεσσαλονίκη είναι μάλλον η μόνη επιλογή, αφού εκεί βρίσκονται οκτώ από τα εννέα σωζόμενα ομοιότυπα αεροσκάφη (το ένατο, σε άσχημη κατάσταση, βρίσκεται στην 111ΠΜ, Νέα Αγχίαλος).
Αν το αποφασίσει το Μουσείο ΠΑ, καλύτερη επιλογή θα ήταν το «64-13378», ένα από τα ιστορικά πρώτα F-5B της ΕΒΑ το 1965 ή το F-5B «68-9092», το αεροσκάφος της αλησμόνητης πτήσης των Αεροπόρων Παντελή Μήτσαινα Pantelis Mitsainas και Κώστα Καββαθά Kostas Kavvathas το 1983, μιας πτήσης που όλοι τη βιώσαμε νοερά ρουφώντας τη με τα μάτια από τις σελίδες του τεύχους 25, 11-12/1983, του περιοδικού ΠΤΗΣΗ & ΔΙΑΣΤΗΜΑ.
Ιδανικά, θα μπορούσαν να μεταφερθούν στο ΜΠΑ και τα δύο F-5B και να εκτεθούν το ένα με παραλλαγή ghost και το άλλο SE Asia!
Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφερθεί ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό η Διεύθυνση Ιστορίας ΠΑ να ψάξει σε κάθε δυνατή πηγή (βιβλία πτήσεων Μοίρας, Πτέρυγας, Πύργου Ελέγχου, ατομικά βιβλιάρια πτήσεων χειριστών) για να εντοπιστούν επιτέλους θετικά τα serial numbers των δύο F-5A των Αεροπόρων Δινόπουλου/Σκαμπαρδώνη της 337 ΜΑΗ που ενεπλάκησαν στην αερομαχία της 22ας Ιουλίου 1974 που οδήγησε στη συντριβή δύο επιτιθέμενων τουρκικών F-102A.
Αν κάποιο από αυτά σώζεται σε οποιαδήποτε κατάσταση, είναι περιττό να αναφερθεί ότι επιβάλλεται να μεταφερθεί άμεσα στο Μουσείο ΠΑ.
Περισσότερα, σε σχόλια ΕΔΩ
Θέμης Βρανάς