Φωτογραφίες που εμφανίστηκαν  στα κοινωνικά δίκτυα στις 10 Μαΐου από Sukhoi Su-25 («Frogfoot»κατά ΝΑΤΟ) με εθνόσημα της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας, εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου και τέσσερις καλάθους B-13L 5 για ρουκέτες S-13 των 122 mm, επιβεβαίωσαν ότι η Ουκρανία κατάφερε να αποκαταστήσει και να επιστρέψει σε πτητική και μάχιμη κατάσταση τουλάχιστον ένα από τα Su-25 που δώρισε η Βόρεια Μακεδονία στο Κίεβο το καλοκαίρι του 2022.

Το αεροσκάφος που επιδείχθηκε με αριθμό αναγνώρισης «Μπλε 51», αφορά στο Su-25 με αριθμό κατασκευής «09015», που ήταν το πρώην μονοθέσιο σκοπιανό Su-25  «121», ενταγμένο στη 101η Μοίρα και επιχειρούσε από την αεροπορική βάση Petrovec, κοντά στα Σκόπια, πριν αποσυρθεί και αποθηκευτεί.

Su-25 «121» στην ΑΒ Petrovec στις 22-09-2006 (Igor Bozinovski)

Αυτό, μαζί με τρία ακόμη «Frogfoot» (τα μονοθέσια «122» και «123», μαζί με το διθέσιο Su-25UB «120»), «πακέτο» ανταλλακτικών, εργαλείων, παρελκομένων και όπλων δωρήθηκαν στην Ουκρανία από την κυβέρνηση των Σκοπίων με διάφορα άλλα οπλικά συστήματα και εξοπλισμό σοβιετικής προέλευσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες το πρόσφατα ανακατασκευασμένο Su-25 πέρασε από γενική επισκευή και αναβαθμίστηκε στο πρότυπο Su-25M1(K) προτού ενταχθεί στην 299η Ταξιαρχία Τακτικής Αεροπορίας (299 BrTA) της Ουκρανικής Αεροπορίας  «Αντιστράτηγος Vasyl Nikiforov».

Είναι ενδιαφέρον ότι τα Su-25 της Βόρειας Μακεδονίας καθηλώθηκαν το 2003 και θεωρήθηκαν από το υπουργείο Άμυνας της  τότε πΓΔΜ ως αεροσκάφη χωρίς προοπτική για τα οποία η αποκατάσταση θα ήταν αντιοικονομική. Όταν παραδόθηκαν στην Ουκρανία ήταν σχεδόν 20 χρόνια εκτός λειτουργίας και διατηρούνταν σε  ανοικτό χώρο. Αρχικά πιστευόταν ότι το Κίεβο θα τα χρησιμοποιούσε μόνο ως πηγή ανταλλακτικών και εξαρτημάτων/τμημάτων ατράκτου.

Η αποκατάσταση τουλάχιστον ενός από τα σκοπιανά Su-25 υποδηλώνει ξεκάθαρα ότι παρά το γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις επισκευής και συντήρησης ουκρανικών αεροσκαφών βομβαρδίστηκαν επανειλημμένα, υπέστησαν ζημιές και μερικές ακόμη και καταστράφηκαν ολοσχερώς στις συνεχιζόμενες επιχειρήσεις των ρωσικών δυνάμεων εισβολής, το Κίεβο κατάφερε να διατηρήσει την ικανότητά του για γενική επισκευή και εκσυγχρονισμό μαχητικών αεροσκαφών, πιθανότατα  με σημαντική βοήθεια και υλικοτεχνική υποστήριξη που παρείχαν κράτη του ΝΑΤΟ που στο παρελθόν διατηρούσαν όπλα σοβιετικής προέλευσης και σχετική τεχνογνωσία.

Με τη συνεργασία του Igor Bozinovski