24.8 C
Athens
Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗΤο βαρύ μαχητικό Arado Ar.440 που υποσκελίστηκε από το Dornier Do.335

Το βαρύ μαχητικό Arado Ar.440 που υποσκελίστηκε από το Dornier Do.335

- Advertisement -

Ήδη από το 1942, η τύχη του γερμανικού μαχητικού πολλαπλών ρόλων Ar.240 έδειχνε προδιαγεγραμμένη όπως έχουμε αναλύσει σε διπλό άρθρο στο κοντινό παρελθόν. Πρβλ. www.ptisidiastima.com/arado-ar-240 και www.ptisidiastima.com/arado-ar-240-b. Το Αrado με τα πολλά προβλήματα – και δη κατά τη φάση της προσγείωσης που επέφερε τη συντριβή αρκετών πρωτοτύπων – θα αντικαθίστατο, όπως συζητείτο εκτενώς, από το Μesserschmitt Me.210.

Messerschmitt Me 210: η παταγώδης αποτυχία της γερμανικής βιομηχανίας

 

Απόφαση επανασχεδιασμού του Ar.240

Η διοίκηση της εταιρείας δεν ήθελε με κανέναν τρόπο να αποδεχτεί την άδοξη κατάληξη της προσπάθειάς της, γι’αυτό επέμεινε, προβαίνοντας σε ριζικό επανασχεδιασμό του βαρέως μαχητικού της. Το Ar.440 θεωρήθηκε ως ένα εντελώς νέο project, αν και μεταφέρθηκαν σε αυτό τα πιο σημαντικά συστήματα του προγενεστέρου Ar.240, όπως το καινοτόμο αερόφρενο που βρισκόταν στην κατάληξη της ουράς της ατράκτου και άνοιγε σαν ομπρέλα κατά τη βύθιση του αεροσκάφους.

Κινητήρες

Αντί για τους τους DB-603Α ή τους αστεροειδείς αερόψυκτους δεκατετρακύλινδρους BMW 801 TJ (οι τελευταίοι τροφοδοτούσαν το πέμπτο και τελευταίο Arado Ar.240 της σειράς «A») αποφασίστηκαν τώρα οι Daimler-Benz DB-603G με στροβιλοσυμπιεστή που ανέβαζε την ισχύ τους στους 1.900 ίππους κατά την απογείωση. Θα διέθεταν επιπροσθέτως και συσκευή εκχύσεως μονοξειδίου του αζώτου GM-1, η οποία προσέφερε μεγαλύτερη ταχύτητα περί τα 40 με 50 χιλιόμετρα την ώρα. Οι προηγούμενες έλικες αντικαταστάθηκαν επίσης με νέες VDM, διαμέτρου 3,40 μέτρων.

Να αναφέρουμε συμπληρωματικά πως είχαν επίσης προταθεί και οι DB 627, οι οποίοι αποτελούσαν νεότερη έκδοση των DB 603 με στροβιλοσυμπιεστή δύο ταχυτήτων και ανάλογο σύστημα ψύξεως που αύξανε την ισχύ στους 2.000 ίππους κατά την απογείωση. Η συγκεκριμένη πρόταση δεν είχε εμφανώς θετικό αντίκτυπο, αφού ποτέ δεν υλοποιήθηκε.

Δομή

Η άτρακτος και οι πτέρυγες επανασχεδιάστηκαν, βελτιώνοντας σημαντικά την όλη απόδοση πτήσεως. Οι αισθητές εμφανισιακές διαφορές του νέου μαχητικού, εν συγκρίσει με το Ar.240, ήταν το μακρύτερο διθέσιο κόκπιτ που τοποθετήθηκε σαφώς πιο πίσω από το ρύγχος, όπως και η επιμήκυνση της ουράς. Μετατροπές επιτελέσθηκαν και στο κεντρικό τμήμα της ατράκτου, με αποτέλεσμα τα ατρακτίδια των κινητήρων να επιμηκυνθούν επίσης και να τοποθετηθούν ακόμη πιο έξω από τις βάσεις των πτερύγων.

Είναι ευδιάκριτη η διαφορά μεταξύ του Arado Αr.240 και του Ar.440, όπου ο θάλαμος διακυβέρνησης μετατοπίσθηκε πιο πίσω, ενώ διατηρήθηκε το καταδυτικό φρένο με την αφαίρεση των πτερυγίων που διέθετε το πρώτο.

Οπλισμός και εξοπλισμός

Οι αλλαγές επεκτάθηκαν και στον οπλισμό, ώστε το Ar.440 να ανταποκριθεί επιτυχώς στους βασικούς ρόλους του ως βαρέως μαχητικού και ελαφρού βομβαρδιστικού. Τον επιθετικό οπλισμό αποτελούσαν δύο πυροβόλα MK-108 των 30 χιλιοστών στις βάσεις των πτερύγων και άλλα δύο MG-151 των 20 χιλιοστών στο ρύγχος. Προβλέφθηκε επίσης και η αλλαγή των πυροβόλων MK-108 με τα MK-103, του ίδιου διαμετρήματος, αναλόγως της αποστολής που επρόκειτο να αναλάβει. Προτάθηκε ακόμη και ένα πυροβόλο των 75 χιλιοστών για την προσβολή τεθωρακισμένων στόχων εδάφους.

Για την άμυνά του, διέθετε δύο πυργίσκους εξοπλισμένους με δύο τηλεχειριζόμενα πολυβόλα MG-131 των 13 χιλιοστών, 900 φυσιγγίων, και ενός επιπλέον πυροβόλου MG-151 των 20 χιλιοστών προς το οπίσθιο τμήμα της ατράκτου.

Είχε δυνατότητα μεταφοράς βομβών συνολικού βάρους ενός τόνου, ενώ κάτω από το κεντρικό τμήμα της ατράκτου μπορούσαν να τοποθετηθούν ράγες βομβών ETS 500, μεσαίου διαμετρήματος.

Στην αναγνωριστική του έκδοση, έφερε δύο κάμερες προς τα άκρα των κινητήρων. Διέθετε επίσης τον πιο τεχνολογικά σύγχρονο ασύρματο HF, ραδιοπυξίδα και αναμεταδότη αναγνωρίσεως εχθρικών η φιλίων αεροσκαφών.

Πρωτότυπα και δοκιμαστικές πτήσεις

Το πρώτο πρωτότυπο ονομάστηκε Ar.440A-01 και οι πρώτες πτήσεις ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1942. Τα αποτελέσματα ήταν άκρως ενθαρρυντικά, αφού εξαλείφθηκαν όλα τα σοβαρά προβλήματα του προγενεστέρου Ar.240. Τρία επιπλέον A-0 κατασκευάστηκαν και εντάχθηκαν στο πρόγραμμα δοκιμών μεταξύ Νοεμβρίου του ιδίου έτους και Ιανουαρίου του 1943.

Το A-04 δοκιμάστηκε προσωπικά από τον άσσο της Luftwaffe, Werner Thierfelder, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποιήσή του από το αποτέλεσμα. Η σταθερότητα βελτιώθηκε, όπως και ο χειρισμός του είτε στο έδαφος είτε στον αέρα.

Ο παρασημοφορημένος με το Σταυρό των Ιπποτών του Σιδηρού Σταυρού, Werner Thierfelder, ο οποίος σκοτώθηκε τον Ιούλιο του 1944, όταν το Messerschmitt Me262A-1 που χειριζόταν συντετρίβη κάτω από άγνωστες συνθήκες.

Παρά όμως τη γενική θετική αξιολόγηση από τις δοκιμές που έλαβαν χώρα στο αεροδρόμιο του Rechlin-Lärz (κάπου 100 χιλιόμετρα μακρυά από το Βερολίνο), το τεχνικό επιτελείο του Υπουργείου Αεροπορίας του Ράϊχ αρνήθηκε να δώσει την επίσημη άδεια της μαζικής παραγωγής του εξελιγμένου μαχητικού.

Το συγκεκριμένο ζήτημα πάντως τέθηκε εκ νέου επί τάπητος 18 μήνες αργότερα, διότι το επέβαλαν οι ανάγκες επιστρατεύσεως οποιουδήποτε μέσου που θα μπορούσε να αναχαιτίσει τη νικηφόρα και ταχεία προέλαση των συμμαχικών δυνάμεων. Τότε όμως ήταν που εμφανίσθηκε το πολλά υποσχόμενο Dornier Do.335, οπότε το Ar.440 πέρασε οριστικά στη λήθη της ιστορίας. Συν τοις άλλοις, η ανάγκη κατασκευής και παραγωγής εμβολοφόρων αεροσκαφών είχε πλέον παρέλθει, αφού η έμφαση είχε πλέον περάσει στην κατασκευή νέων με Jet κινητήρες.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Πλήρωμα:2 μέλη
Μήκος:14,30 μέτρα
Άνοιγμα πτερύγων:16,60 μέτρα
Ύψος:3,97 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων:35 τετραγωνικά μέτρα
Βάρος απογείωσης:12.200 κιλά
Χωρητικότητα καυσίμων:1.347 κιλά
Αυτονομία πτήσης:2.700 χιλιόμετρα

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ρωσία θυμήθηκε τη σοβιετική εισβολή στην Πολωνία το 1939 λέγοντας “το κάναμε για το καλό τους”…

Ο κακόβουλος ιστορικός αναθεωρητισμός, η πρακτική δηλαδή να ξαναδιαβάζεις την ιστορία και να την επαναδιατυπώνεις, όχι όμως με βάση νέες μελέτες και στοιχεία, αλλά...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η 4η FDI έρχεται θυσιάζοντας τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN;

72
H ανακοίνωση του υπουργού Αμύνης Νίκου Δένδια από τη Λοριάν της Γαλλίας, για την αγορά της 4ης φρεγάτας κλάσης "Κίμων" ήταν η μεγάλη και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 21 Σεπτεμβρίου 1745: Πρέστονπανς, η σαρωτική σκωτσέζικη έφοδος

0
Στα μέσα του 18ου αιώνα στη Βρετανία έχει ξεσπάσει εξέγερση των αποκαλούμενων Ιακωβιτών, δηλαδή οπαδών του βασιλικού οίκου των Στούαρτ που διεκδικούσαν την επάνοδο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΧΒ-70: 60 χρόνια από την πρώτη πτήση του θρύλου των 3+ Μach, Valkyrie (21.9.1964)

 Ένα μαχητικό έχει σχεδιαστεί για τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, ένα ιπτάμενο τάνκερ για τη μεγαλύτερη δυνατή χωρητικότητα και ένα βομβαρδιστικό για τη μεγαλύτερη δυνατή...

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Boeing B-17 Fortress – o θρύλος των βομβαρδιστικών

Του Σωτήρη ΠουλήΤο κλασικό αυτό στρατηγικό βομβαρδιστικό ήταν το πρώτο αμερικανικό βαρέως τύπου και απαρχή μιας σειράς Ιπταμένων Φρουρίων που φθάνει μέχρι τις μέρες...

Grumman F7F «Tigercat», η δράση στην Κορέα

Από τον Οκτώβριο του 1944 έως τον Αύγουστο του 1945, παρήχθησαν εξήντα έξι Τigercat F7F-2N και όλα τέθηκαν σε υπηρεσία υπό την VMF (N)-533...