Μετά από μια θρυλική καριέρα με 28 χρήστες για μισό αιώνα, η αεράκατος Albatross G-111 αναγεννάται από την τέφρα της και ετοιμάζεται να ανοίξει και πάλι τα φτερά της πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό. Μια νέα έκδοση του Albatross αναμένεται σύντομα να βγει από γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο του Darwin της Αυστραλίας, με νέο σύνολο ψηφιακών ηλεκτρονικών συστημάτων πτήσης και ενισχυμένους κινητήρες turboprop από την Pratt & Whitney.
Κινητήριος δύναμη πίσω από αυτήν την ιδέα είναι η βιομηχανία Amphibian Aerospace Industries (AAI). Η εταιρεία δικαιολόγησε την απόφασή της να επανεκκινήσει την κατασκευή ενός παλιού σχεδίου εξαιτίας της ευκολίας κατασκευής, της αξιοπιστίας του και της αποδεδειγμένα ευρείας χρήσης σε πολλά καθήκοντα, μεταξύ τους την Έρευνα και Διάσωση και την εναέρια περιπολία για τον έλεγχο των θαλασσών και την επιτήρηση των ακτών.
Κατά τον 2ο Παγκόσμιο οι Συμμαχικές χώρες χρησιμοποίησαν ευρέως αερακάτους, αεροπλάνα με ικανότητα πτήσης σε χαμηλά ύψη ερευνώντας για κινήσεις του εχθρικού στόλου, διασώζοντας με προσθαλάσσωση ναυαγούς και πιλότους που είχαν καταρριφθεί και ανεφοδιάζοντας απομονωμένες φρουρές. Η αεράκατος G-111 κατασκευάστηκε μεταξύ 1947 και 1961 και χρησιμοποιήθηκε εκτενέστατα από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ τόσο στον πόλεμο της Κορέας όσο και του Βιετνάμ.
Η αυστραλιανή AAI αποκάλυψε ότι σχεδιάζει να αποκτήσει την πιστοποίηση της αεροπορικής βιομηχανίας CASA για το αεροσκάφος εντός 18 μηνών και να ξεκινήσει την παραγωγή του από το 2025. Ο πρόεδρός της, κ. Khoa Hoang, “Πάει καιρός που έχει να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου ένα μεγάλο αεροσκάφος στο αυστραλιανό έδαφος και είναι νομίζω καιρός να το θεωρήσουμε ως βιώσιμη επένδυση για την Αυστραλία”.
“Η σημερινή ανακοίνωση είναι μόνο η αρχή καθώς ήδη επεξεργαζόμαστε τεχνολογίες νέας γενιάς για την παραγωγή νέων εκδόσεων, όπως ένα Albatross με υβριδικούς κινητήρες μηδενικών ρύπων και ακόμα μια επιμηκυμένη έκδοση 44 θέσεων”, πρόσθεσε.
Η AAI εξαγόρασε τα δικαιώματα παραγωγής και χρήσης του Albatross πριν αρκετά χρόνια και με τον καιρό ανέπτυξε μια ικανή ομάδα ειδικών για να υποστηρίξει την ανάπτυξη της διαδικασίας παραγωγής του. Η τελική συμφωνία λέγεται πως υπήρξε προϊόν συνεργασίας μεταξύ της AAI και της τοπικής κυβέρνησης της Βόρειας Επικράτειας της Αυστραλίας.
Ελληνικά HU-16B Albatross: «Τρίαινες» πάνω από το Αρχιπέλαγος
Ο κ. Hoang αποκάλυψε πως η ΑΑΙ ανέπτυξε μια αλυσίδα συνεργατών σε τοπικό επίπεδο, όπως η Heat Treatment Australia και ο όμιλος Nupress, που συμμετέχουν σε τρέχοντα προγράμματα παραγωγής όπως στα σκέλη προσγείωσης του μαχητικού F-35 για να μετάσχουν στην παραγωγή του συστήματος προσγείωσης του Albatross, ενώ η θυγατρική της, 5 Rings Aerospace, συνεργάζεται με τις Australian Stroke Alliance και το πανεπιστήμιο RMIT για την ανάπτυξη και παραγωγή ενός σύγχρονου συνόλου αποστολής εναέριου ασθενοφόρου.
“Υπάρχει τεράστια ανάγκη σε παγκόσμιο επίπεδο για ένα αεροσκάφος σαν το Albatross G-111T και το σχέδιο αναμένεται να αποτελέσει μονοπώλιο στη συγκεκριμένη κατηγορία”, λέει ο κ. Hoang. “Το αεροσκάφος δεν κόβει ανταγωνιστικά τις πωλήσεις άλλων, μεγαλύτερων αεροσκαφών αλλά αντίθετα συμπληρώνει ένα μεγάλο κενό και αυτός είναι ο λόγος που αποτελεί ιδανική πλατφόρμα για να κατασκευαστεί στην Αυστραλία και να νεκραναστήσει την χαμένη μας αεροπορική βιομηχανία”.
Ας σημειωθεί πως το τελευταίο Albatross παγκοσμίως που πέταξε στην ανθυποβρυχιακή του έκδοση αποσύρθηκε το 1995 από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.