Χτες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ο Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, ανάμεσα στα άλλα πολύ σημαντικά προγράμματα, παρουσίασε και τη σύμβαση FOS με την ιταλική εταιρεία Leonardo, σχετικά με την εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών C-27J. Τα υπερσύγχρονα μέσα μεταγωγικά της ΠΑ, παρουσιάζουν εξαιρετικά χαμηλή διαθεσιμότητα, καθώς η έλλειψη ανταλλακτικών έχει οδηγήσει τον πολύτιμο στόλο των C-27J σε μακρόχρονη ακινησία.
Παρά τις βαρύγδουπες εξαγγελίες από την προηγούμενη ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων για ενεργοποίηση των C-27J, εντούτοις, για πολλά χρόνια δεν είδαμε ανταλλακτικά να φτάνουν στην 112 ΠΜ. Κάποια στιγμή μάλιστα μάθαμε πως τα ελληνικά C-27J θα μετατρέπονταν σε … MC-27J μετά από ΚΥΣΕΑ. Τόσο ήταν το ενδιαφέρον, που θέλαμε σαν χώρα τα MC-27J για να κυνηγάμε Ταλιμπάν στο Βόρειο Αφγανιστάν. Τι έχουμε ακούσει και δεν το λέμε…
MC-27J: To υπερόπλο που αγόρασε χτες το ΚΥΣΕΑ (γελάμε για να μην κλαίμε)
Θα δουν οι φίλοι μας πως η ημερομηνία του άρθρου είναι πριν … 2,5 χρόνια. Λίγους μήνες αργότερα, ο τότε ΥΠΕΘΑ δήλωνε πως τα ταλαίπωρα C-27J θα αποκτούσαν FOS. Τελικά, τίποτε δεν προχώρησε, και η ΠΑ αναγκάστηκε να εξαντλήσει τα τελευταία αποθέματα ανταλλακτικών προκειμένου να κρατήσει ένα ή δυο πολύτιμα αεροσκάφη στον αέρα. Φυσικά, η κοινωνική προσφορά των ελαχίστων αεροσκαφών, συνεχιζόταν χωρίς σταματημό. Και καλά έκαναν, απλά τα αεροσκάφη χρειάζονται και συντήρηση. Θυμόμαστε τώρα ένα σχόλιο ενός αναγνώστη μας, που μας καθύβρισε γιατί ζητούσαμε συνέχεια FOS και FOS, ενώ προφανώς τα ανταλλακτικά μπορούν να φτιαχτούν και σε ένα κοντινό μηχανουργείο…
Π.Καμμένος: Συμφωνία με τα Σκόπια, FOS για Mirage 2000/ C-27J, FREMM κι άλλα καλούδια
Το ΓΕΑ και το ΓΕΕΘΑ από την πρώτη στιγμή πίεσαν πολύ για να αποκτήσει ξανά η ΠΑ έναν ικανό στόλο μεταγωγικών αεροσκαφών. Όπως γράψαμε πριν λίγες μέρες, τα C-130 έχουν πάρει τον δρόμο τους για να ξαναγίνει ο στόλος τους επιχειρησιακός. Αλλά το ΓΕΑ θέλει με κάθε θυσία να αυξηθούν οι διαθεσιμότητες των C-27J. Δυστυχώς, η προκήρυξη για την υποστήριξη των C-27J που είχε ξεκινήσει πριν πολλά… χρόνια, ήταν προβληματική, και το ΥΠΕΘΑ αναγκάστηκε να την επαναλάβει με παράλληλη σκληρή δουλειά από την ΓΔΑΕΕ. To αποτέλεσμα το παρουσίασε χτες το απόγευμα ο ΥΠΕΘΑ στη Βουλή.
Η ΓΔΑΕΕ θα υπογράψει μια σύμβαση ύψους 55 εκ. ευρώ με την ιταλική Leonardo, και τα πολύτιμα αεροσκάφη θα αρχίσουν και πάλι να βρίσκονται στον αέρα. Είναι ο τρίτος τύπος αεροσκαφών που η ΠΑ βγάζει από τη ναφθαλίνη, μετά τα Mirage 2000-5Mk2 αλλά και τα C-130B/H. Θα ήταν πραγματικά αστείο να συνεχίσουμε να μιλάμε για Rafale, F-16V, SCALP-EG, AGM-84L Harpoon, Meteor κοκ. και να αφήνουμε να τα ακριβοπληρωμένα αεροσκάφη μας σε λιάζονται στις πίστες ή να μαζεύουν σκόνη στα shelters.
Η σύμβαση FOS των C-27J είναι μια ακόμη σημαντική κίνηση από πλευράς της ΠΑ, προκειμένου να γίνει αποτελεσματική εκμετάλλευση των διαθέσιμων assets. Μάλλον η Λεωφόρος Μεσογείων γνωρίζει το περίφημο “Αυτονόητο”. Ελπίζουμε λίαν συντόμως να δούμε κι άλλες συμβάσεις Follow On Support, για τα ιπτάμενα μέσα όχι μόνο της ΠΑ, αλλά και της Αεροπορίας Στρατού. Το ΠΝ, το έχει λύσει το πρόβλημα, και μπράβο του! Αλλά, είναι θετικό να βλέπουμε τα μέσα της ΠΑ να ξαναγίνονται διαθέσιμα.