20.9 C
Athens
Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΗ κρίση της Τουρκικής λίρας είναι άμεσο επακόλουθο των ερευνών στην Μεσόγειο

Η κρίση της Τουρκικής λίρας είναι άμεσο επακόλουθο των ερευνών στην Μεσόγειο

- Advertisement -

Γράφει ο Ηρακλής Μαρδύρης

Η Handelsblatt δημοσίευσε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση σχετικά με την κρίση της Τουρκικής λίρας. Πρόκειται για την πιο έγκριτη οικονομική εφημερίδα της Γερμανίας και δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι εκφράζει τις απόψεις του κατεστημένου της Γερμανικής οικονομίας και δεν είναι κάποιο tabloid. 
Γράφει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, για όποιον δεν το έχει καταλάβει ακόμα, ότι η κρίση της Τουρκικής λίρας είναι άμεσο επακόλουθο της κρίσης που δημιουργεί η Τουρκία στην ανατολική Μεσόγειο προκαλώντας την Ελλάδα και την ΕΕ. 
Επίσης γράφει ξεκάθαρα ότι το διεθνές δίκαιο βρίσκεται εμπόδιο στις φιλοδοξίες της Τουρκίας και ότι το μεγαλύτερο μέρος από αυτά τα ύδατα ανήκουν στην Ελλάδα. Η Τουρκία θέλει να το αλλάξει και για αυτό επιδιώκει μία σύγκρουση, η οποία όμως επηρεάζει με τη σειρά της αρνητικά το νόμισμα της.
Σε προηγούμενο άρθρο γράψαμε πως η Τουρκία είναι μεγάλος οικονομικός εταίρος και η επιβολή κυρώσεων πρέπει να είναι πολύ προσεκτική για να μην προκαλέσει αντίποινα και να μη κάνει περισσότερη ζημιά στις χώρες της ΕΕ από ότι στην Τουρκία. Η πίεση στο νόμισμα όμως είναι μια τέτοια επιλογή, που χτυπάει την Τουρκική οικονομία χωρίς η Τουρκία να μπορεί να αντιδράσει με κάτι ανάλογο.   
Παρακάτω το άρθρο:
Για τον Ερντογάν, η Τουρκική λίρα περνάει απλά μια φάση αδυναμίας. Ο Τούρκος Πρόεδρος εξήγησε την πτώση της λίρας δηλώνοντας ότι: “Πάντα υπάρχουν διακυμάνσεις, αυτά τα πράγματα πάνε και έρχονται”. Όμως φαίνεται ότι το τελευταίο κύμα πίεσης δεν ελαττώνεται τόσο γρήγορα όσο θα ήθελε.
Στην πραγματικότητα η πτώση του νομίσματος συνεχίζεται. Μετά τα ιστορικά χαμηλά της προηγούμενης εβδομάδας η ισοτιμία με το Euro και το δολάριο συνεχίζει να πέφτει και αυτή την εβδομάδα. Την Κυριακή το βράδυ ένα δολάριο κόστιζε 7,4084 Λίρες, περισσότερο από ποτέ. 
Η πτώση της λίρας ήρθε απότομα. Η ισοτιμία είχε σταθεροποιηθεί στις 6,85 λίρες το δολάριο για δύο μήνες, μάλλον γιατί η κεντρική τράπεζα και τα κρατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα την υποστήριξαν με δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτά τα λεφτά χάθηκαν, τα προβλήματα όμως παρέμειναν. 
Τα άσχημα νέα των τελευταίων ημερών προκαλούν μεγάλη ανησυχία στους κατοίκους της χώρας. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Τουρκικής Κεντρικής Τράπεζας, μόνο τις τελευταίες δύο εβδομάδες ανταλλάχθηκαν 9 δις δολάρια.
Αναλυτές των αγορών συναλλάγματος εξηγούν αυτή την αδυναμία του Τουρκικού συναλλάγματος, στη νέα κρίση μεταξύ της Τουρκίας και της Ελλάδος, για την διαφορά τους σχετικά με το φυσικό αέριο της ανατολικής Μεσογείου. Ένα Τουρκικό ερευνητικό σκάφος θα κάνει τις επόμενες μέρες έρευνες για φυσικό αέριο νοτίως του Καστελλόριζου που είναι Ελληνικό νησί.
Σε αντίδραση, η Αθήνα προχώρησε σε έκτακτη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές στην Αθήνα, μεγάλος αριθμός πολεμικών πλοίων των δύο συμμάχων στο ΝΑΤΟ βρίσκονται στην περιοχή.
Η Τουρκική κυβέρνηση αντέδρασε με περιορισμούς στη χορήγηση δανείων στις επιχειρήσεις. Όμως ειδικοί στις αγορές συναλλάγματος βλέπουν λίγες πιθανότητες επιτυχίας. Ο αναλυτής της Commerzbank Tata Ghose δήλωσε “ότι κοκτέιλ διακοσμητικών του τραπεζικού συστήματος ή κάπιταλ κοντρόλ και αν αναμείξουν, δεν θα είναι δυνατόν να αλλάξουν την πορεία της λίρας”. Κατά τη γνώμη του, πιο αυστηρά κάπιταλ κοντρόλς θα προσφέρουν μόνο μια καθυστέρηση. 
Για κάποιο καιρό τώρα η λίρα υποφέρει από τη νομισματική πολιτική της κεντρικής τράπεζας. Παρά τον υψηλό πληθωρισμό, του 12%, η κεντρική τράπεζα μείωσε τα επιτόκια αρκετές φορές για να ενισχύσει την οικονομία.
Επιπλέον υπάρχει και το χρόνιο έλλειμμα των συναλλαγών. Η Τουρκία εισάγει περισσότερο από ότι εξάγει. Αυτό πιέζει συνεχώς τη λίρα. Ο κύριος λόγος για αυτό είναι, και αυτό είναι το ενδιαφέρον, οι εισαγωγές πρώτων υλών όπως το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Χωρίς αυτά τα έξοδα, ο ισολογισμός της Τουρκίας θα ήταν ισοσκελισμένος και θα είχε και ένα μικρό πλεόνασμα. 
Αυτό δημιουργεί ένα δίλημμα για την Τουρκία. Από τη μια μεριά η διαφορά με την Ελλάδα δημιουργεί κρίση στην αγορά συναλλάγματος, από την άλλη η Τουρκική οικονομία θα ωφεληθεί τα μέγιστα αν μπορέσει να παράγει φυσικό αέριο στα ύδατα της. Όμως το διεθνές δίκαιο βρίσκεται εμπόδιο αυτών των φιλοδοξιών: το μεγαλύτερο μέρος από αυτά τα ύδατα ανήκουν στην Ελλάδα σύμφωνα με την ισχύουσα σύμβαση για το Δίκαιο της Θαλάσσης. Η Τουρκία θέλει να το αλλάξει και για αυτό επιδιώκει μία σύγκρουση – κάτι που με την σειρά του πιέζει το νόμισμα της.
Επιπλέον, τα Ηνωμένα Έθνη, μεταξύ άλλων, κατηγορούν την Τουρκία για την συμμετοχή της στον εμφύλιο στη Λιβύη και για την αποστολή όπλων. Για να αποτραπεί η αποστολή όπλων στην Λιβύη, η Γερμανική κυβέρνηση έστειλε, μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, μια φρεγάτα με 250 άτομα προσωπικό στη Μεσόγειο. Εκεί θα λάβει μέρος στην επιχείρηση Irini η οποία διοργανώθηκε για να επιβλέπει το εμπάργκο. 
Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία επιθυμούν πλέον την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ ώστε να αποθαρρύνουν την Τουρκία από μελλοντικές παραβιάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες από το πρακτορείο Deutsche Presse, οι τρεις χώρες κατέληξαν σε μια λίστα εταιριών και ατόμων που παρέχουν πλοία, αεροπλάνα και άλλη λογιστική υποστήριξη σχετικά με την μεταφορά όπλων και συνεπώς την παραβίαση του εμπάργκο των Ηνωμένων Εθνών. Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους της ΕΕ, πρόκειται για τρεις εταιρίες από την Τουρκία, Ιορδανία και Καζακστάν και δύο άτομα από τη Λιβύη. 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Leopard 1A5 “φρεσκαρισμένο”, η επιστροφή των ελαφριών/μεσαίων αρμάτων και στην Ελλάδα;

Πολύ πρόσφατα παρουσιάστηκε στο ΓΕΣ η πρόταση της εταιρείας EODH -που έχει μεγάλη εμπειρία στην παραγωγή θωρακίσεων για τα άρματα οικογένειας Leopard- για ένα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Μέρος 1, Ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης

6
Του Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ευσταθίου Νικολάου Π.Ν., Αεροναυπηγού-Ηλεκτρολόγου ΜηχανικούΤο Naval Defence ξεκινά τη δημοσίευση μιας σειράς 5 άρθρων, με κεντρικό θέμα το"Διαδικασίες και Αλγόριθμοι Οπλικών...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 20 Απριλίου/2 Μαΐου 1876: Επανάσταση του Απριλίου, η...

0
Ξεσπά η βουλγαρική “Επανάσταση του Απριλίου” του 1876 που θα οδηγήσει στην ίδρυση του σύγχρονου βουλγαρικού κράτους.Ενθαρρυμένοι από την βοσνιακή επανάσταση το προηγούμενο έτος...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Leopard 1A5 “φρεσκαρισμένο”, η επιστροφή των ελαφριών/μεσαίων αρμάτων και στην Ελλάδα;

Πολύ πρόσφατα παρουσιάστηκε στο ΓΕΣ η πρόταση της εταιρείας EODH -που έχει μεγάλη εμπειρία στην παραγωγή θωρακίσεων για τα άρματα οικογένειας Leopard- για ένα...

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

ThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης "Κίμων". Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028...