12.4 C
Athens
Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ31 Ιανουαρίου 2000: Alaska Airlines, η συντριβή της Πτήσης 261

31 Ιανουαρίου 2000: Alaska Airlines, η συντριβή της Πτήσης 261

- Advertisement -

Η πτήση της Alaska Airlines 261 απογειώθηκε το μεσημέρι της 31 Ιανουαρίου 2000 από το αεροδρόμιο της μεξικανικής πόλης Πουέρτο Βαγέρτα με ενδιάμεσο σταθμό το Σαν Φραντζίσκο και τελικό προορισμό το Σιατλ. Το MD83 παρουσίασε δυσκολίες ελέγχου της πτήσης ενώ βρίσκονταν στο επίπεδο πτήσης FL310 (31.000 πόδια). Το πλήρωμα δεν μπορούσε να διατηρήσει το αεροσκάφος σε οριζόντια θέση καθώς αυτό βυθίζονταν, χωρίς να έχει δοθεί εντολή. Οι χειριστές ανακοίνωσαν στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας ότι εξαιτίας της δυσλειτουργίας του οριζόντιου σταθεροποιητή ήθελαν να δοκιμάσουν να λύσουν το πρόβλημα σε συνεργασία με το τεχνικό τμήμα της εταιρίας τους. Έτσι ζήτησαν να κατέβουν σε χαμηλότερο επίπεδο πτήσης και να τους εκχωρηθεί ένας «κύβος» εναερίου χώρου ύψους αρκετών χιλιάδων ποδών ώστε να δοκιμάσουν να ξεμπλοκάρουν το μηχανισμό που αντιμετώπιζε τα προβλήματα. Αρχικά το πέτυχαν και ζήτησαν άδεια για περαιτέρω κάθοδο και προσγείωση στο αεροδρόμιο του Λος Αντζελες. Δυστυχώς όμως, καθώς η πτήση περνούσε το ύψος πτήσης FL170 (17.000 πόδια), το πλήρωμα έχασε τον έλεγχο και το MD-83 βρέθηκε να πετά ανάστροφα και μεγάλη γωνία προσβολής προς τη θάλασσα καταλήγοντας σε βάθος 200 μέτρων στα ανοικτά του Πόιντ Μαγκού με αποτέλεσμα τον θάνατο των 88 επιβαινόντων.

Η διερεύνηση του περιστατικού αποδείχθηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Το πόρισμα ανέφερε ότι ο κοχλίας που ρύθμιζε την κλίση του πηδαλίου ύψους βάθος βρέθηκε χωρίς λίπανση και με εκτεταμένες φθορές που είχαν ως αποτέλεσμα την αστοχία του. Περαιτέρω διερεύνηση έδειξε ότι η εταιρία προσπαθώντας να μειώσει το κόστος, αύξησε δραματικά το διάστημα (σχεδόν κατά τρεις φορές) ανάμεσα σε δυο διαδοχικές επιθεωρήσεις/λιπάνσεις του σχετικού συγκροτήματος. Ακόμα πιο ανησυχητικό ήταν ότι η τροποποίηση του προγράμματος έγινε με την έγκριση της εποπτεύουσας αρχής, της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Η παρέκκλιση από το αρχικό πρόγραμμα συντήρησης καταργήθηκε μετά τη συντριβή, μια κλασική περίπτωση που ο «παράγοντας αίματος» (ή μια πολύνεκρη συντριβή) έπαιξε το ρόλο του και διορθώθηκε μια αβλεψία. Μια ακόμα χρήσιμη παρέμβαση στις διαδικασίες ασφαλείας (check lists) ήταν η υποχρέωση για άμεση προσγείωση στο πλησιέστερο αεροδρόμιο μόλις παρουσιαζόταν η συγκεκριμένη βλάβη. Παραδόξως, προηγουμένως δεν υπήρχε σχετική οδηγία.

Η προσεκτικότερη διερεύνηση όμως έδειξε κάτι ακόμα πιο παράδοξο ή ακριβέστερα αντίθετα σε κάθε λογική σε σχεδιασμό αεροσκαφών πολιτικής αεροπορίας που γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε δεν θα πρέπει μια βλάβη να προκαλέσει τη συντριβή του αεροσκάφους. Δυστυχώς η κατασκευάστρια εταιρία McDonnell Douglas δεν είχε προβλέψει το ενδεχόμενο θραύσης του κοχλία και δεν είχε σχεδιάσει έναν εναλλακτικό τρόπο ελέγχου του αεροσκάφους κατά τον εγκάρσιο άξονα. Αν και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συνήθως, υιοθετεί τις προτάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας Αερομεταφορών αυτή τη φορά δεν υποχρέωσε τον κατασκευαστή να κάνει τις απαραίτητες μετασκευές στο συγκεκριμένο τμήμα του συστήματος ελέγχου πτήσης των αεροσκαφών της οικογένειας DC-9/MD-90. Αντίθετα, όπως αναφέραμε παραπάνω, επανέφερε το αρχικό αυστηρότερο πρόγραμμα επιθεωρήσεων και λιπάνσεων του σχετικού συγκροτήματος.

Τάσσος Αναστασιάδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Αγορά Mirage 2000-9 από τα ΗΑΕ και πώληση των F-16 Block 50

Το κύριο ζήτημα που απασχολεί την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι η ανάγκη της για συνεχή αναβάθμιση και διατήρηση της ισχύος της, σε μια εποχή...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Γαλλία να βάλει stop στους «τουρκικούς» Meteor πριν την 4η...

86
Ήταν ένα δημοσίευμα της γαλλικής ηλεκτρονικής εφημερίδας La Tribune πριν μια εβδομάδα (15/1/2025) που μιλούσε για «κόντρα» Λονδίνου-Παρισιού-Αθηνών, σχετικά με το θέμα της απόκτησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Ιανουαρίου 1934: Λίγο πριν τη θύελλα, το...

1
Το Γερμανοπολωνικό Σύμφωνο Μη Επίθεσης που προβλεπόταν να έχει δεκαετή διάρκεια, έδωσε -παροδικά- τέλος σε ένα ψυχροπολεμικό κλίμα που σημαδεύτηκε από συνοριακά επεισόδια, οικονομικές...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Ιανουαρίου 1934: Λίγο πριν τη θύελλα, το Γερμανοπολωνικό Σύμφωνο Μη Επίθεσης

Το Γερμανοπολωνικό Σύμφωνο Μη Επίθεσης που προβλεπόταν να έχει δεκαετή διάρκεια, έδωσε -παροδικά- τέλος σε ένα ψυχροπολεμικό κλίμα που σημαδεύτηκε από συνοριακά επεισόδια, οικονομικές...

Dassault MD 620 Jericho, o γαλλικός βαλλιστικός πύραυλος για το Ισραήλ

Ο γαλλικός βαλλιστικός πύραυλος MD 620 Jericho αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία των στρατιωτικών τεχνολογιών αλλά και των διεθνών σχέσεων, κυρίως λόγω της...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Ιανουαρίου 1945: Δράση στο θύλακα Κόλμαρ, ο Όντι Μέρφι εναντίον όλων

Ο Αμερικανός ανθυπολοχαγός Όντι Μέρφι (Audie Murphy) μένει στην ιστορία, όταν συγκρατεί επί μία ώρα μόνος του την προέλαση ενός γερμανικού λόχου, πολυβολώντας από...