34 C
Athens
Παρασκευή, 22 Αυγούστου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ31 Ιανουαρίου 2000: Alaska Airlines, η συντριβή της Πτήσης 261

31 Ιανουαρίου 2000: Alaska Airlines, η συντριβή της Πτήσης 261

- Advertisement -

Η πτήση της Alaska Airlines 261 απογειώθηκε το μεσημέρι της 31 Ιανουαρίου 2000 από το αεροδρόμιο της μεξικανικής πόλης Πουέρτο Βαγέρτα με ενδιάμεσο σταθμό το Σαν Φραντζίσκο και τελικό προορισμό το Σιατλ. Το MD83 παρουσίασε δυσκολίες ελέγχου της πτήσης ενώ βρίσκονταν στο επίπεδο πτήσης FL310 (31.000 πόδια). Το πλήρωμα δεν μπορούσε να διατηρήσει το αεροσκάφος σε οριζόντια θέση καθώς αυτό βυθίζονταν, χωρίς να έχει δοθεί εντολή. Οι χειριστές ανακοίνωσαν στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας ότι εξαιτίας της δυσλειτουργίας του οριζόντιου σταθεροποιητή ήθελαν να δοκιμάσουν να λύσουν το πρόβλημα σε συνεργασία με το τεχνικό τμήμα της εταιρίας τους. Έτσι ζήτησαν να κατέβουν σε χαμηλότερο επίπεδο πτήσης και να τους εκχωρηθεί ένας «κύβος» εναερίου χώρου ύψους αρκετών χιλιάδων ποδών ώστε να δοκιμάσουν να ξεμπλοκάρουν το μηχανισμό που αντιμετώπιζε τα προβλήματα. Αρχικά το πέτυχαν και ζήτησαν άδεια για περαιτέρω κάθοδο και προσγείωση στο αεροδρόμιο του Λος Αντζελες. Δυστυχώς όμως, καθώς η πτήση περνούσε το ύψος πτήσης FL170 (17.000 πόδια), το πλήρωμα έχασε τον έλεγχο και το MD-83 βρέθηκε να πετά ανάστροφα και μεγάλη γωνία προσβολής προς τη θάλασσα καταλήγοντας σε βάθος 200 μέτρων στα ανοικτά του Πόιντ Μαγκού με αποτέλεσμα τον θάνατο των 88 επιβαινόντων.

Η διερεύνηση του περιστατικού αποδείχθηκε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Το πόρισμα ανέφερε ότι ο κοχλίας που ρύθμιζε την κλίση του πηδαλίου ύψους βάθος βρέθηκε χωρίς λίπανση και με εκτεταμένες φθορές που είχαν ως αποτέλεσμα την αστοχία του. Περαιτέρω διερεύνηση έδειξε ότι η εταιρία προσπαθώντας να μειώσει το κόστος, αύξησε δραματικά το διάστημα (σχεδόν κατά τρεις φορές) ανάμεσα σε δυο διαδοχικές επιθεωρήσεις/λιπάνσεις του σχετικού συγκροτήματος. Ακόμα πιο ανησυχητικό ήταν ότι η τροποποίηση του προγράμματος έγινε με την έγκριση της εποπτεύουσας αρχής, της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Η παρέκκλιση από το αρχικό πρόγραμμα συντήρησης καταργήθηκε μετά τη συντριβή, μια κλασική περίπτωση που ο «παράγοντας αίματος» (ή μια πολύνεκρη συντριβή) έπαιξε το ρόλο του και διορθώθηκε μια αβλεψία. Μια ακόμα χρήσιμη παρέμβαση στις διαδικασίες ασφαλείας (check lists) ήταν η υποχρέωση για άμεση προσγείωση στο πλησιέστερο αεροδρόμιο μόλις παρουσιαζόταν η συγκεκριμένη βλάβη. Παραδόξως, προηγουμένως δεν υπήρχε σχετική οδηγία.

Η προσεκτικότερη διερεύνηση όμως έδειξε κάτι ακόμα πιο παράδοξο ή ακριβέστερα αντίθετα σε κάθε λογική σε σχεδιασμό αεροσκαφών πολιτικής αεροπορίας που γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε δεν θα πρέπει μια βλάβη να προκαλέσει τη συντριβή του αεροσκάφους. Δυστυχώς η κατασκευάστρια εταιρία McDonnell Douglas δεν είχε προβλέψει το ενδεχόμενο θραύσης του κοχλία και δεν είχε σχεδιάσει έναν εναλλακτικό τρόπο ελέγχου του αεροσκάφους κατά τον εγκάρσιο άξονα. Αν και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συνήθως, υιοθετεί τις προτάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας Αερομεταφορών αυτή τη φορά δεν υποχρέωσε τον κατασκευαστή να κάνει τις απαραίτητες μετασκευές στο συγκεκριμένο τμήμα του συστήματος ελέγχου πτήσης των αεροσκαφών της οικογένειας DC-9/MD-90. Αντίθετα, όπως αναφέραμε παραπάνω, επανέφερε το αρχικό αυστηρότερο πρόγραμμα επιθεωρήσεων και λιπάνσεων του σχετικού συγκροτήματος.

Τάσσος Αναστασιάδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Στρατηγός ε.α. Κωνσταντίνος Φλώρος: “Σοβαρό λάθος η κατάργηση της 1ης Στρατιάς”

Του Στρατηγού ε.α. Κωνσταντίνου Φλώρου, επίτιμου Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Πρώτη δημοσίευση στην "Ελευθερία".Η κατάργηση της 1ης Στρατιάς με βρίσκει απολύτως αντίθετο. Η 1η Στρατιά είναι...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πρόγραμμα SAFE, θα γίνει μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για την ελληνική...

20
Το 2022 η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022 ανέτρεψε τις ισορροπίες στην ευρωπαϊκή ασφάλεια, αναγκάζοντας τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να στείλουν στο Κίεβο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Αυγούστου 1645: Άλωση των Χανίων από τους...

0
Η Κρήτη αποτελούσε ακόμα βυζαντινή επαρχία, όταν το 1204 οι Σταυροφόροι κατέλυσαν την αυτοκρατορία και διένειμαν τα εδάφη της. Το νησί της Κρήτης δόθηκε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Αυγούστου 1645: Άλωση των Χανίων από τους Οθωμανούς

Η Κρήτη αποτελούσε ακόμα βυζαντινή επαρχία, όταν το 1204 οι Σταυροφόροι κατέλυσαν την αυτοκρατορία και διένειμαν τα εδάφη της. Το νησί της Κρήτης δόθηκε...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Αυγούστου 1485: Μάχη στο πεδίο του Bosworth, το τέλος του Ριχάρδου του 3ου

Στην τελευταία σημαντική μάχη του υπερτριακονταετούς αγγλικού εμφυλίου μεταξύ των δύο ισχυρότερων οικογενειών για το στέμμα της Αγγλίας, σύγκρουση που έμεινε γνωστή ως Πόλεμος...

500 επιβατηγά αεροσκάφη συζητά να πουλήσει η Boeing σε κινεζικές αερογραμμές!

Η αντιπαράθεση-αντιπαράθεση και οι μπίζνες-μπίζνες. Κάπως έτσι πρέπει να περιγραφεί η είδηση για τις διαπραγματεύσεις που διεξάγει η Boeing, για πώληση έως 500 επιβατηγών...