Η Ελλάδα είναι ένας από τους παλαιότερους αλλά και μεγαλύτερους χρήστες του μεταφορικού ελικοπτέρου CH-47 Chinook. H Ελλάδα είχε παραλάβει 10 CH-47C, που εκσυγχρόνισε και συμπλήρωσε σε CH-47D. Ταυτόχρονα προχώρησε σε συμπληρωματικές αγορές μεταχειρισμένων ελικοπτέρων του τύπου από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού. Έτσι σήμερα διαθέτει έναν πραγματικά μεγάλο στόλο Chinook, τα οποία και τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα διαθεσιμοτήτων και συντήρησης.
Η Αεροπορία Στρατού έχει σε μεγάλη εκτίμηση το ελικόπτερο, ενώ έχει και μια μεγάλη “δεξαμενή” χειριστών και μηχανικών για τον τύπο. Συνεπώς, η σχέση μεταξύ της ΑΣ και του Chinook δεν θα μπορούσε επ’ουδενί να σταματήσει με το Delta, αλλά όπως όλα δείχνουν, αργά ή γρήγορα θα συνεχιστεί και με το Foxtrot (CH-47F). O EΣ ενδιαφέρεται για το CH-47F Block 2, με φορτίο που μπορεί να φτάσει τους 10 τόνους, ενώ δεν αποκλείουμε υπό συζήτηση να είναι και το Block 3, το “απόλυτο” CH-47F, με κινητήρες 6.000 hp. Η κατασκευάστρια εταιρεία Boeing έχουν ήδη συζητήσει διάφορα ενδεχόμενα.
Επιπλέον 10 ελικόπτερα CH-47F Chinook για τα ΗΑΕ, «έλεγχος τιμών»
Μπορεί η ύπαρξη ενός τόσο μεγάλου στόλου CH-47 σε μια μικρή χώρα σαν την Ελλάδα να φαίνεται “παράταιρη”, αλλά οι ανάγκες σε περίοδο πολέμου δύσκολα μπορούν να καλυφθούν ακόμη κι αν και τα 25 ελικόπτερα είναι διαθέσιμα. Η μεταφορά ενισχύσεων στο Ανατολικό Αιγαίο, υπό τα πυρά της εχθρικής αεροπορίας και αεράμυνας, μπορεί να γίνει αποκλειστικά από χαμηλά ιπτάμενα ελικόπτερα. Θυμίζουμε πως η ΑΣ σε μια παράτολμη αποστολή, κατάφερε να “περάσει” ένα “πακέτο” με AH-64A/D & CH-47D στην Κύπρο, ενώ στην περιοχή κινούνταν τουρκικές φρεγάτες! Αλλά η ΑΣ τα κατάφερε, σκεφτείτε τι μπορεί να κάνει με ΑΗ-64Ε και CH-47F!
Η Τουρκία παρέλαβε τα τέσσερα τελευταία μεταφορικά ελικόπτερα CH-47F
Τα CH-47F, (διάδοχος του CH-47D), είναι ανταγωνιστικά του CH-53K ενώ είναι προφανές πως θα συνεχίσει να εξελίσσεται στα χρόνια που ακολουθούν. Το σχέδιο αποδείχτηκε τελικά αειθαλές, και η αξιοπιστία του τύπου θεωρείται παροιμιώδης. Ο ΕΣ μάλιστα είναι από τους πλέον ικανοποιημένους χρήστες του ελικοπτέρου. Αυτή τη στιγμή η σκέψη που γίνεται είναι να εκσυγχρονιστούν τα ελικόπτερα CH-47D του ΕΣ σε CH-47F Block 2/3. Η εφικτότητα ενός τέτοιου σχεδιασμού είναι κάτι που θα εξετάσουμε με νεότερο άρθρο μας.
Σε κάθε περίπτωση, ειδικά σε συνδυασμό με την προμήθεια των OH-58D Kiowa Warrior, την ολοκλήρωση της παραλαβής των ΝΗ90, τον σχεδιαζόμενο εκσυγχρονισμό και συμπληρωματική προμήθεια ΑΗ-64Ε, η Αεροπορία Στρατού θα συνεχίσει να παίζει έναν σημαίνοντα ρόλο στη μαχητική ικανότητα του Ελληνικού Στρατού. Θα επανέλθουμε με νεότερες λεπτομέρειες, όταν αυτές γίνουν διαθέσιμες. Αυτός όμως που διαπιστώνουμε είναι μια σαφής και οργανωμένη μελέτη ενίσχυσης της Αεροπορίας Στρατού από το ΓΕΣ και το ΥΠΕΘΑ.
Oκτώ βαρέα ελικόπτερα ειδικων επιχειρήσεων CH-47F Chinook για την Σαουδική Αραβία
Διαπιστώσαμε στο πρωινό μας άρθρο, που αποκαλύψαμε τις προχωρημένες συζητήσεις για την αγορά ΑΗ-64Ε από τον ΕΣ, πως πολλοί φίλοι αναρωτιούνται πως θα βρεθούν τα χρήματα για τέτοιες αγορές. Αυτές οι αγορές προγραμματίζονται και υλοποιούνται πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του ΥΠΟΙΚ. Επίσης, οι αγορές μέσω FMS, έχουν τμηματικές δόσεις, βάση της εξέλιξης του έργου (εκτός αν έχει συμφωνηθεί κάτι διαφορετικό, όπως πχ με τα Ρ-3Β). Δεν υπάρχει περίπτωση το ΥΠΕΘΑ να αφήσει τον ΕΣ χωρίς τα απαραίτητα κονδύλια. Και δεν πρέπει να το κάνει. Στην τελική, η Άμυνα είναι ένα δύσκολο κι ακριβό σπορ. Είμαστε σίγουροι όμως πως είναι φθηνότερο από να αναλάβει την Άμυνά μας η Τουρκία.
Στο θέμα του υπό συζήτηση εκσυγχρονισμού των CH-47D σε CH-47F θα επανέλθουμε το συντομότερο, όταν έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες. Το σίγουρο όμως είναι πως κάτι καλό γίνεται στην Αεροπορία Στρατού! Ξεκίνησε με FOS για τα CH-47D & OH-58D, εκσυγχρονισμό των ΑΗ-64Α, Spike NLOS, AGM-114R Hellfire, και προχωρά δυναμικά με ΑΗ-64Ε και συζητήσεις για CH-47F. Κι όχι μόνο!