18.1 C
Athens
Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗXF5F «Skyrocket»: Μια εντυπωσιακή πρόταση μαχητικού της Grumman, που δεν μπήκε...

XF5F «Skyrocket»: Μια εντυπωσιακή πρόταση μαχητικού της Grumman, που δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή

- Advertisement -

Η Grumman έφτιαξε βαρύγδουπο όνομα μέσω της διάσημης σειράς αεροσκαφών «Cat» στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, φτάνοντας στο αποκορύφωμά της με τo μονοκινητήριο F8F «Bearcat» και το δικινητήριο F7F «Tigercat» για το οποίο έχουμε ήδη μιλήσει.

Grumman F7F «Tigercat»: Tο μαχητικό που ξεκίνησε τη δράση του μια μέρα πριν το τέλος του Β’ Παγκοσμίου

Στα τέλη της δεκαετίας του ’30, η εταιρεία έμελλε να δημιουργήσει έναν άλλο δικινητήριο θρύλο, το XF5F «Skyrocket», το οποίο όμως ποτέ δεν κατόρθωσε να περάσει τη φάση του πρωτοτύπου.

 

Γέννηση της ιδέας και δημιουργία του πρωτοτύπου

Το σχέδιο του καινούριου αυτού αεροπλάνου παρουσιάστηκε ως απόκριση στις προδιαγραφές που είχε εκδόσει το Γραφείο Αεροναυπηγικής (BuAer) το 1938. Η πρόταση της Grumman αφορούσε ένα ελαφρύ μονοθέσιο μαχητικό, τροφοδοτούμενο από δύο εννιακύλινδρους αερόψυκτους Wright XR-1820-40/42 των 1.200 ίππων, το οποίο θα έφερε έλικες αντιθέτου περιστροφής για καλύτερο χειρισμό επί του εδάφους και σταθερό ρυθμό ανόδου. Θα ήταν επίσης εξοπλισμένο με δύο εμπρόσθια πυροβόλα Madsen των 23 χιλ., ενώ θα μπορούσε να μεταφέρει και δύο βόμβες των 75 κιλών εκάστη. Οι πρώιμες εκτιμήσεις έδειχναν πως θα μπορούσε να φτάσει σε μέγιστη ταχύτητα τα 335 μίλια την ώρα.

Μετά από αρκετές συζητήσεις επάνω σε διάφορες παραλλαγές του επιμέρους σχεδιασμού, καθώς και επί θεμάτων σχετικών με το κέντρο βάρους του, δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 1938 ένα μοντέλο πλήρους κλίμακος για την αξιολόγηση των αεροδυναμικών του γραμμών. Κάποια προβλήματα σταθερότητας που προέκυψαν, οδήγησαν σε περαιτέρω τροποποιήσεις. Τον Φεβρουάριο του 1939, ομάδα αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ εξέτασε ενδελεχώς μια μακέτα του αεροσκάφους με αναδιπλούμενες πτέρυγες και εξήγαγε θετικά συμπεράσματα, κυρίως ως προς την άριστη εγκατάσταση του οπλισμού του.

Το πρωτότυπο ξεπερνούσε το προκαθορισμένο βάρος του κατά σχεδόν 320 κιλά. Η Grumman ήταν έτοιμη να πληρώσει σημαντικό πρόστιμο για αυτήν την σοβαρή παρέκλιση, αν και επεσήμανε ότι αυτό ωφείλετο σε αίτημα του Πολεμικού Ναυτικού. Η BuAer όμως υπελόγισε μόνο 90 κιλά υπέρβαρο και ως εκ τούτου δεν θεωρήθηκε πως η εταιρεία παραβίασε τους όρους.

Το αεροσκάφος έδειχνε πως το αυξημένο μέγεθός του θα καθιστούσε απαγορευτική τη μεταφορά του σε αεροπλανοφόρο. Η Grumman βρήκε τη λύση, κάνοντας την άτρακτο όσο το δυνατόν πιο λεπτή, μικραίνοντας έτσι και την απόσταση μεταξύ των κινητήρων. Αυτό όχι μόνο αντιστάθμισε το αρχικό μειονέκτημα, αλλά και βελτίωσε την ικανότητα πτήσης του με έναν μόνο κινητήρα, αν ο δεύτερος ετίθετο εκτός λειτουργίας. Κατά τη φάση κατασκευής του, προτάθηκαν και οι Pratt & Whitney, οι οποίοι τελικώς απερρίφθησαν υπέρ των Wright Cyclones.

Στη φάση κατασκευής του ως ως BuNo 1442. Διακρίνονται και οι κινητήρες Wright XR-1820

Πτητικά χαρακτηριστικά και προβλήματα

Τον Μάρτιο του 1940, το ολοκληρωμένο πρωτότυπο παρουσιάστηκε ως BuNo 1442. Η παρθενική του πτήση έλαβε χώρα την 1η Απριλίου του 1940. Η εμφάνισή του ήταν μοναδική, με το ρύγχος να βρίσκεται πίσω από την άκρη των πτερύγων. Ο αρχικός οπλισμός θα αντικαταθίστατο με τέσσερα πολυβόλα των 12,7 χιλ., για μείωση του βάρους του, ενώ η δυνατότητα μεταφοράς βομβών θα έμενε ως είχε. Το μήκος και το ύψος του ήταν 8,76 και 3,45 μέτρα αντίστοιχα, ενώ το άνοιγμα πτερύγων έφτανε τα 12,8 μέτρα. Υπήρξε όμως πρόβλημα με τις υψηλές θερμοκρασίες των κινητήρων το οποίο επέμενε καθ’ όλες τις είκοσι πρώτες πτήσεις, μέσου όρου 45 λεπτών εκάστη.

Λόγω αυτών των υπερθερμάνσεων, οι μηχανικοί προέβησαν σε μεταβολές του συστήματος ψύξης λαδιών πριν από την επομένη φάση των δοκιμών. Τον Ιανουάριο του 1941, ξεκίνησαν τα τεστ καταδυτικών εφορμήσεων, όπου το πρωτότυπο έφτασε σε ταχύτητα τα 505 μίλια την ώρα.  Ο πιλότος έκρινε ως αξιόλογες τις πτητικές ικανότητες, ενώ οι αντιθέτου περιστροφής έλικες βελτίωναν το χειρισμό κατά την απογείωση. Η απόδοση των κινητήρων άφησε γενικώς θετικές εντυπώσεις, ενώ οι μανούβρες εκτελούνταν με χαρακτηριστική ευκολία.

Κατά τη φάση δοκιμών και αξιολογήσεως

Λίγο μετά, το «Skyrocket» συμμετείχε σε νέες συγκριτικές δοκιμές με τα καλύτερα μαχητικά του 1941, όπως το Spitfire, το Hurricane, το Curtiss P-40, το F4F «Wildcat» και το Vought F4U «Corsair». Εντυπωσιακή ήταν η ευκολία με την οποία μπορούσε να ξεφύγει από το «Corsair», ενώ η απουσία ροπών στρέψης και η εξαιρετική όραση από το κόκπιτ δημιούργησαν ελπίδες πως το XF5F θα αποτελούσε μια εξαιρετική προσθήκη στο στόλο της αεροπορίας του ναυτικού.

Ο πίνακας ελέγχου του αεροσκάφους

Η αρχή του τέλους

Όταν άρχισαν να μειώνονται οι παραγγελίες για το F4F «Wildcat», η Grumman αντελήφθη πως η πτώση θα παρέσερνε και το τελευταίο της δημιούργημα, αφού γινόταν ολοένα και βαρύτερο, ενώ οι διαρκείς τροποποιήσεις το καθιστούσαν λιγότερο ελκυστικό. Οι συγκεκριμένοι παράγοντες, σε συνδυασμό και με το κόστος κατασκευής, οδήγησαν στην απόφαση της οριστικής διακοπής του προγράμματος. Τον Μάρτιο του 1942, η εταιρεία ενημέρωσε σχετικώς το Γραφείο Αεροναυπηγικής, οπότε το Πολεμικό Ναυτικό ακύρωσε τη σύμβαση.

Να σημειώσουμε πως σε όλες τις φάσεις των δοκιμών, τόσο πριν όσο και μετά την παύση του project, δεν έλειψαν τα ατυχήματα του XF5F στο έδαφος, συμπεριλαμβανομένης μιας δισειλουργίας του συστήματος προσγείωσης, καθώς και μιας κατάρρευσής του, ενόσω ήταν σταθμευμένο. Αυτές οι περιπτώσεις δεν ήταν χρονοβόρες στη διόρθωσή τους. Κάποια άλλη όμως περιελάμβανε αποτυχία ανοίγματος του μηχανισμού κατά την προσγείωση, με αποτέλεσμα να υποστεί εκτενείς ζημιές στην άτρακτο. Η επισκευή του κρίθηκε πολυέξοδη και έτσι δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Η αριστερή κονσόλα του θαλάμου διακυβερνήσεως

Συμπέρασμα

Όλη η «καριέρα» του ενός και μοναδικού πρωτοτύπου ήταν 211 δοκιμές, συνόλου 156 ωρών πτήσεως. Το «Skyrocket» ήταν γενικώς ένα αξιόλογο αεροπλάνο, άνετο στο χειρισμό του και εξαιρετικά οπλισμένο. Οι αλλαγές που επέβαλε το Γραφείο Αεροναυπηγικής, αυξάνοντας το βάρος του χωρίς την ταυτόχρονη αντικατάσταση των κινητήρων με ισχυροτέρους το καθιστούσαν επικίνδυνο, κυρίως κατά την προσγείωση και απογείωση. Αυτά τα προβλήματα μαζί με το αυξημένο κόστος του, οδήγησαν στην διαγραφή ενός φουτουριστικού σχεδίου. Ωστόσο, το όνομα «Skyrocket» δεν έσβησε μαζί με το συγκεκριμένο αεροσκάφος, αφού η εταιρεία θα το μετέφερε στο επόμενο project της, το XP-50.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

38
Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Νοεμβρίου 1919: Το τέλος του Μεγάλου Πολέμου...

0
Υπογράφεται στην πόλη Νεϋγί (Neuilly-sur-Seine) της Γαλλίας η ομώνυμη συνθήκη ειρήνης μεταξύ Βουλγαρίας και των δυνάμεων της Entente, που καθόριζε τα σύνορα της πρώτης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

22 Νοεμβρίου 1940. Η απελευθέρωση της Κορυτσάς και ο θρυλικός αεροπόρος Πελοπίδας Φράγκος

Του Ηλία Στ. Δημητρόπουλου, Σμηνάρχου ε.α- Ιστορικού ερευνητήΕίναι κάπως παράδοξο κι όμως συμβαίνει. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που διάφορες προσωπικότητες τυγχάνει να είναι γνωστές...

Blast from the past: F-102 με πυραύλους AIM-4 σε εσωτερική αποθήκη

Αν κάποιοι νομίζουν πως οι εσωτερικές αποθήκες πυραύλων αέρος-αέρος, είναι μια "καινοτομία" των F-22 & F-35, πλανώνται!To Convair F-102 Delta Dagger ήταν ένα από...

To T-6 Harvard πετά ξανά με τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας!

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, σε συνεργασία με το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είχαν προβεί στη σύναψη σύμβασης, βάσει της οποίας παραχωρείται σε αυτό αεροσκάφος T-6...