Στις αρχές του Α΄Παγκοσμίου πολέμου ο Βρετανικός Στρατός δημιούργησε σώματα αγγελιοφόρων μοτοσικλετιστών οι οποίοι στην πλειονότητά τους ήταν εθελοντές και χρησιμοποιούσαν την ιδιωτική τους μοτοσικλέτα. Την ίδια τακτική ακολούθησαν σχεδόν όλες οι εμπλεκόμενες χώρες, χρησιμοποιώντας τους μοτοσικλετιστές σε διάφορες αποστολές, κυρίως υποστηρικτικής φύσης.
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/002-300x204.jpg)
Οι όρχοι μοτοσικλετιστών των στρατών του Α΄ΠΠ αποτελούταν στη συντριπτική τους πλειοψηφία από πολιτικού τύπου μοτοσικλέτες διαφόρων τύπων με αποτέλεσμα να προκύψουν πολλά προβλήματα υποστήριξης από την έλλειψη ομοιοτυπίας. Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι γραμμές παραγωγής της εποχής δεν θα μπορούσαν να εφοδιάσουν τους ευρωπαϊκούς στρατούς με αξιόλογους αριθμούς τόσο μοτοσικλετών όσο και αυτοκινήτων, οπότε η μέθοδος της επίταξης πολιτικών οχημάτων αποτελούσε μονόδρομο.
Στρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: Πόλεμοι σε 2 τροχούς (A’ Μέρος)
Εκτός της υποστήριξης των μοτοσικλετών λόγω έλλειψης ανταλλακτικών εξαιτίας της πολυτυπίας, βασικό πρόβλημα ήταν η παντελής απουσία μέριμνας οργάνωσης του στόλου των μοτοσικλετών ανά τύπο, με αποτέλεσμα να αξιοποιούνται μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού στις διοικήσεις των πόλεων και μεσαίου στις ορεινές περιοχές, ενώ θα έπρεπε να συμβαίνει το αντίθετο.
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/002a-300x207.jpg)
Η Βρετανία αποτελούσε την κατεξοχήν χώρα παραγωγής μοτοσικλετών και για το λόγο αυτό αφενός διέθετε την καλύτερη διαχείριση στις στρατιωτικές μονάδες, ενώ προμήθευσε και σημαντικό αριθμό δικύκλων στις συμμαχικές χώρες. Όσον αφορά την οργάνωση, στα τέλη του 1914 στο Βρετανικό Στρατό αλλά και σε ορισμένους των συμμαχικών χωρών οργανώθηκαν πυροβολαρχίες 64 ανδρών έκαστη αποτελούμενες από έξι μοίρες. Η κάθε μοίρα ήταν εφοδιασμένη με τρεις μοτοσικλέτες, εκ των οποίων η μια έφερε πολυβόλο και οι άλλες δύο χρησιμοποιούνταν σε ρόλους υποστήριξης.
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/004-300x193.jpg)
Ειδικότερα η μια χρησιμοποιούνταν μόνο κατά τη διεξαγωγή επιθετικής ενέργειας ώστε να μπορεί να μεταφέρει το όπλο σε περίπτωση βλάβης της πρώτης μοτοσικλέτας, ενώ η τρίτη μετέφερε επιπλέον φορτίο πυρομαχικών. Η πλέον γνωστή μοτοσικλέτα που έφερε πολυβόλο ήταν της εταιρείας Scott Motorcycle εφοδιασμένη με δίχρονο κινητήρα των 532 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων δύο σχέσεων. Επρόκειτο ουσιαστικά για «πολιτική» μοτοσικλέτα στην οποία είχε προστεθεί ένα τρίγωνο πλαίσιο όπου τοποθετούνταν η βάση για ένα υδρόψυκτο πολυβόλο Maxim ταχυβολίας 650 βλημάτων/λεπτό.
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/004a-300x225.jpg)
Την περίοδο 1914-1915 κατασκευάστηκαν 1.020 μοτοσικλέτες Scott με δυνατότητα μεταφοράς πολυβόλου Maxim, ενώ στον Βρετανικός Στρατό για την ορθή διαχείριση των μέσων συστάθηκε η Μηχανοκίνητη Υπηρεσία Πολυβόλων. Με την εμφάνιση όμως των ελαφρών αρμάτων στα πεδία των μαχών η μοτοσικλέτα σταμάτησε σε μεγάλο ποσοστό να χρησιμοποιείται σε ρόλο επίθεσης εφοδιασμένη με πολυβόλο και απέκτησε καθήκοντα γενικής χρήσης. Οι πλέον διάσημες μοτοσικλέτες γενικής χρήσης οι επίσης αγγλικές Triumph Model, η γνωστή και ως «Trusty» (αξιόπιστη), και η Douglas με κινητήρα τύπου Βoxer των 349 κ.εκ., ιπποδύναμης 2 ¾ ίππων, γνωστή με το προσωνύμιο «Horse Transport Soldier» (το άλογο του στρατιώτη).
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/005-300x218.jpg)
Σε ό,τι αφορά την Triumph Model H, διέθετε αερόψυκτο κινητήρα των 499 κ.εκ. και μέχρι τα τέλη του 1918 είχαν κατασκευαστεί περισσότερες από 30.000 μονάδες, εκ των οποίων μεγάλος αριθμός διατέθηκε στις συμμαχικές χώρες στο πλαίσιο προγράμματος Δανεισμού και Εκμισθώσεως (Lend Lease Act). Αξίζει να αναφερθεί ότι σε αρκετές μονάδες του τύπου είχε τοποθετηθεί καλάθι (sidecar) της «Clyno» με πολυβόλο τύπου Vickers ταχυβολίας 500 βλημάτων/λεπτό. Μοτοσικλέτες εφοδιασμένες με πολυβόλα κατασκεύασαν και οι σύμμαχοι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τροποποιώντας πολιτικά μοντέλα (τοποθετούσαν sidecar με βάση για πολυβόλο).
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/007-300x300.jpg)
Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, η «πολιτική» Indian Powerplus εφοδιασμένη με κινητήρα 1.000 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων 3 σχέσεων και δύο μοντέλα της Harley Davidson, το ένα με δικύλινδρο κινητήρα 1.000 κ.εκ. και το άλλο με μονοκύλινδρο των 500 κ.εκ.
![](https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2022/08/009-300x169.jpg)
Επίσης, κάποιες άλλες μοτοσικλέτες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν κυρίως τα «πολιτικά» μοντέλα της ευρωπαϊκής αγοράς, εκ των οποίων τα περισσότερα προέκυψαν από τις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων NSU, FN, Adler, Peugeot, Rene Gillet, Corrado Frera και ABC.
Συνεχίζεται στο Γ’ Μέρος