Αποσύρθηκε από υπηρεσία, μετά από μόλις 17 χρόνια χρήσης στις τάξεις του Ιαπωνικού Ναυτικού (JMSDF), το αρχικό αμφίβιο αεροσκάφος US-2 (No. 01), το οποίο υπηρετούσε με την 71η Μοίρα, της 41ης Πτέρυγας του Στόλου, η οποία επιχειρεί με κλιμάκια από δυο αεροναυστάθμους, τους Iwakuni και Atsugi.
Το US-2 “9901” ήταν το πρωτότυπο της σημαντικής αναβάθμισης των US-1, αρχικά ως US-1 Kai και αργότερα ως US-2.
Η αποχώρηση του No. 01 US-2, που αφήνει πίσω επτά αεροπλάνα, είναι περίεργη, διότι η πρόθεση του JMSDF ήταν η σταδιακή προμήθεια 12-14 US-2 για το ρόλο SAR και ναυτικής συνεργασίας, έχοντας αποσύρει το έσχατο US-1 το 2017.
Σύμφωνα όμως με την ιαπωνική πρακτική των σταδιακών παραγγελιών σε βάθος πολλών ετών, η απόσυρση του πρώτου US-2 μειώνει τον στόχο αυτό. Από τα οκτώ αεροπλάνα που παραδόθηκαν ένα ενεπλάκη σε σοβαρό περιστατικό ασφαλείας στις 28 Απριλίου 2015.
Από την άλλη αναφέρεται ότι ο τύπος βρίσκεται σε παραγωγή «χαμηλού ρυθμού» με ένα ένατο αεροπλάνο να κατασκευάζεται. Παραμένει όμως άγνωστο εάν η πρόθεση των 14 συνολικά US-2 παραμένει.
Με την ευκαιρία να αναφέρουμε και κάτι, που όπως πολλά άλλα πράγματα στην Ελλάδα, εάν δεν διαψευστεί κάποια στιγμή… απλώς κακοφορμίζει.
Το 2018, σε μια προσπάθεια εξερεύνησης των εξαγωγικών προοπτικών του US-2, βολιδοσκοπήθηκαν από ιαπωνικής πλευράς διάφορες χώρες, που ίσως είχαν ενδιαφέρον για εμπορικές εκδόσεις του τετρακινητήριου αμφίβιου, όπως, έρευνας-διάσωσης, πυρόσβεσης, επιτήρησης ΑΟΖ μεγάλης εμβέλειας κ.ά.
Αυτή η προσπάθεια αφορούσε αποκλειστικά και μόνο ενημέρωση μέσω διπλωματικών καναλιών των εμπορικών ακολούθων σε διάφορες πρωτεύουσες, ανάμεσά τους και η Αθήνα. Τέτοιες ενημερώσεις γίνονται καθημερινά, είτε από εταιρίες είτε από κυβερνήσεις.
Να θυμίσουμε όμως ότι το 2018 ήταν χρονιά μεγάλων δασικών πυρκαγιών και καταστροφών και οι διάφοροι παραμυθάδες στο χώρο της Άμυνας και όχι μόνο (η δράση των οποίων καλά κρατεί μέχρι τις μέρες μας), άρχισαν να γράφουν για επικείμενη συμφωνία αγοράς «δεκάδων ιαπωνικών αμφιβίων».
Αργότερα, όπως ήταν αναμενόμενο, βγήκαν και τα σενάρια συνομοσιολογίας ότι η «παραγγελία κόπηκε για να αγοραστούν… Canadair» (που έτσι και αλλιώς δεν υπήρχαν τότε σε παραγωγή, αλλά και τα CL-515 ήταν ακόμη μακρινή και αμφίβολη προοπτική). Έκτοτε οι αστικοί μύθοι και δοξασίες για τα “US-2 που δεν πήραμε ποτέ γι’ αυτό καιγόμαστε” επανέρχονται…
Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!