13.9 C
Athens
Τρίτη, 12 Νοεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΌταν ένα κάλυμμα εισαγωγής αέρα έστειλε στο βυθό της Μεσογείου ένα F-35B...

Όταν ένα κάλυμμα εισαγωγής αέρα έστειλε στο βυθό της Μεσογείου ένα F-35B της RAF

- Advertisement -

Η απώλεια του μαχητικού F-35B «ZM152» (msn BK-18), της ιστορικής 617 Μοίρας Dambusters, που κατέπεσε στην προσπάθεια απονήωσής του από το αεροπλανοφόρο HMS Queen Elizabeth (R08) στην ανατολική Μεσόγειο στις 17 Νοεμβρίου 2021 και το βίντεο που την κατέγραψε, κατατρέχει ακόμη και σήμερα το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό αλλά και την Βασιλική Αεροπορία.

Το βίντεο αυτό μάλιστα διέρρευσε στο διαδίκτυο, λίγες ημέρες μετά το περιστατικό και δείχνει το αεροπλάνο να μην έχει αρκετή ισχύ για να βρεθεί στον αέρα, στο τέλος της διαδρομής τροχοδρόμησης πάνω στην ski-ramp του βρετανικού αεροπλανοφόρου.

Ο πιλότος του εκτινάχθηκε έγκαιρα και διασώθηκε (έπεσε στο κατάστρωμα), αλλά το αεροπλάνο κατέληξε σχεδόν ακέραιο στο βυθό, από όπου ανελκύστηκε αργότερα, από βάθος 2.000 μέτρων (με κόστος 2,63 εκατ. λιρών), σημειώνοντας την πρώτη απώλεια βρετανικού Lightning II.

H αιτία της συντριβής, που προκάλεσε δηλαδή την απώλεια ισχύος, είχε ήδη επισημανθεί σε ενδιάμεσο πόρισμα (βλέπε παρακάτω) αλλά το τελικό που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα ρίχνει άπλετο φως στο ατύχημα, με πολλά ευρήματα κακής σχεδίασης, παραλείψεων όπως και έλλειψης κουλτούρας ασφάλειας στους κόλπους της RAF και του RN.

To 148 σελίδων τελικό πόρισμα όμως (που μπορεί να βρεθεί εδώ και πραγματικά αξίζει τον κόπο να το διαβάστε) δείχνει και τον τρόπο διερεύνησης για το περιστατικό, στο οποίο ένα από τα καλύμματα των εισαγωγών των κινητήρων (air intake blanks) δεν είχε αφαιρεθεί πριν την απονήωση, με αποτέλεσμα να περιορίσει την ροή αέρα και να μειώσει σημαντικά την απόδοση του κινητήρα F135, σε σημείο που να μην είναι δυνατή η ολοκλήρωση της διαδικασίας. [Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι όταν το αεροπλάνο γέμιζε νερό και βυθιζόταν δίπλα στο αεροπλανοφόρο, το κάλυμμα βγήκε από την εισαγωγή,  επέπλευσε και περισυνελλέγει.]

Το κάλυμμα της μιας εισαγωγής του κινητήρα όπως ανασύρθηκε από το νερό, όταν είχε βυθιστεί το μαχητικό.

Τα καλύμματα ήταν μέρος του αποκαλούμενου εξοπλισμού «red gear» (από το κόκκινο χρώμα του για να είναι ευδιάκριτο) που τοποθετείται σε διάφορα «ευαίσθητα σημεία» του αεροσκάφους για προστασία, όταν είναι σταθμευμένο. Φυσικά αφαιρείται από τους υπολόγους, αν και αβλεψίες στα καθήκοντα αυτά έχουν οδηγήσει και άλλες φορές σε ατυχήματα και δυστυχήματα. Στην προκειμένη περίπτωση τα «air intake blanks» προστατεύουν την είσοδο αντικειμένων στις εισαγωγές αέρα, που μπορούν να καταλήξουν στον κινητήρα προκαλώντας ζημιά- FOD (Foreign Object Damage). Στην περίπτωση του «ZM152» το ένα από τα «air intake blanks» έγινε το ίδιο πρόξενος FOD… με την απώλεια του αεροσκάφους.

Το πόρισμα, ανάμεσα σε άλλα κάνει λόγο για κακή σχεδίαση των καλυμμάτων, που δεν διασφάλιζαν ότι θα ήταν πάντα ορατά για να αφαιρεθούν.

Το κάλυμμα όπως έπρεπε να είναι (σε μορφή που “ταπώνει” την εισαγωγή)
Και όπως μπορεί να ήταν πεσμένο προς το εσωτερικό, οπότε δεν φαινόταν σε μια πρώτη ματιά.

Το πόρισμα  όμως πηγαίνει πολλά βήματα παραπέρα και επισημαίνει ότι οι ηγεσίες (σε όλες τις βαθμίδες τους) θα πρέπει να κατανοήσουν καλύτερα τις «απαιτήσεις ασφάλειας για μια πλατφόρμα πέμπτης γενιάς»,  όπως το F-35, αλλά από την άλλη κάνει και λόγο για την επιβάρυνση που έχει υποστεί το όλο σύστημα από τις απαιτήσεις μετά την εισαγωγή του τύπου σε υπηρεσία (ειδικά όσες έχουν να κάνουν με την ασφάλεια/security, ορισμένες φορές εις βάρος της ασφάλειας πτήσεων/safety) σε μια διαδικασία που αποτελεί φαύλο κύκλο.

To πόρισμα αμφισβητεί επίσης εάν η 617 Μοίρα, η αρχική μονάδα που αξιοποίησε F-35 στο Ηνωμένο Βασίλειο, ήταν πραγματικά έτοιμη για ανάπτυξη στο αεροπλανοφόρο, σημειώνοντας ότι αντιμετώπισε επιχειρησιακούς ρυθμούς για τους οποίους δεν ήταν προετοιμασμένη, ενώ από την άλλη επιβαρύνονταν από τις υψηλές προσδοκίες που είχαν τεθεί για τη συγκεκριμένη αποστολή.

Το πόρισμα σημειώνει ακόμη ότι οι συνθήκες που επικρατούσαν πάνω στο HMS Queen Elizabeth στο συγκεκριμένο πλου επιβάρυναν σημαντικά το πλήρωμα, που είχε ως αποτέλεσμα την συσσώρευση κόπωσης, που ίσως συνέβαλε στο περιστατικό, με πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων των υπολόγων.

Εμείς να επισημάνουμε για άλλη μια φορά την ανάγκη διαφάνειας στις διερευνήσεις ασφαλείας και την απαίτηση δημοσιοποίησης (προφανώς με διασφάλιση του απορρήτου) για να μην… πέφτουμε από τα σύννεφα όταν συμβεί κάτι. Το ερώτημα βέβαια είναι ποιος αποφασίζει και πως τι είναι απόρρητο και τι όχι, λόγος για τον οποίο στην Ελλάδα καταλήγουμε συνήθως με μια ολιγόλογη και ανούσια ανακοίνωση λίγων γραμμών και μετά “όλα καλώς καμωμένα”.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

11 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Εντύπωση προξένησαν οι δηλώσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια, στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, στις 6 Νοεμβρίου, όπου είπε τα εξής, μιλώντας -και- για το...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ελικόπτερα ΝΗ90, αναζητώντας σύμβαση υποστήριξης και δεσμεύσεις ότι “θα πετάνε”

18
Η σύμβαση για την προμήθεια των ελικοπτέρων ΝΗ90 από τη χώρα μας μάλλον αποτελεί case study για το πώς "δεν πρέπει να γίνονται συμβάσεις"! ...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Νοεμβρίου 1918: Ο Μεγάλος Πόλεμος τελειώνει “την...

1
Η ανακωχή του δάσους της Κομπιένης, λαμβάνει χώρα "την 11η ώρα, της 11ης μέρας, του 11ου μήνα, του τετάρτου έτους του Μεγάλου Πολέμου", όπως...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ο Μάικ Γουόλτς νέος σύμβουλος εθνικής ασφαλείας στον Λευκό Οίκο του Τραμπ

Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ επέλεξε τον Ρεπουμπλικάνο βουλευτή Μάικ Γουόλτς για το αξίωμα του συμβούλου εθνικής ασφαλείας του Λευκού Οίκου, δήλωσε...

Μάρκο Ρούμπιο: επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας της κυβέρνησης Τραμπ

Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ επέλεξε τον 53χρονο Ρεπουμπλικάνο γερουσιαστή Μάρκο Ρούμπιο για το αξίωμα του υπουργού Εξωτερικών της κυβέρνησής του, ανέφερε...

Σύνοδος του Ριάντ: Δεν μπορεί να υπάρξει ειρήνη στη Μ. Ανατολή με στρατεύματα κατοχής του Ισραήλ

Ηγέτες αραβικών και μουσουλμανικών χωρών που συνεδρίασαν χθες Δευτέρα στη Σαουδική Αραβία κάλεσαν το Ισραήλ να αποσύρει τα στρατεύματά του από τα αραβικά εδάφη...