10.1 C
Athens
Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΨΗ: Τι τρέχει με τις Adelaide;

ΑΠΟΨΗ: Τι τρέχει με τις Adelaide;

- Advertisement -


Η πρόσφατη δημοσίευση άρθρου μας σχετικά με τις προτεραιότητες που πρέπει να “βάλει σε μια σειρά” η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας προκάλεσε μάλλον αίσθηση. Ο λόγος είναι πως ανάμεσα στις πολύ υψηλές προτεραιότητες, αυτές που προφανώς θα πρέπει να κλείσουν μέχρι το τέλος του έτους, βάλαμε και δυο, που αφορούν το ΠΝ, και μάλλον ξένισαν πολλούς.

ΑΠΟΨΗ: Κε Υπουργέ, αυτά πρέπει να τα κάνετε πριν το τέλος του έτους…


Η πρώτη είναι η ανάγκη της υπογραφής της σύμβασης για τα 4 ελικόπτερα MH-60R, τα Romeo του ΠΝ. Έχουμε αναλύσει τους λόγους που το ΠΝ θέλει να ισχυροποιήσει τα ανθυποβρυχιακά του μέσα, πρώτα με την αναβάθμιση των Ρ-3Β, και τώρα με τα νέα ελικόπτερα τύπου MH-60R. Η τουρκική υποβρυχιακή απειλή είναι ήδη αρκετά μεγάλη, και θα γιγαντωθεί με την εισαγωγή σε υπηρεσία και των νέων υποβρυχίων κλάσης 214ΤΝ. Όποιος δεν θέλει να δει την απειλή, απλά εθελοτυφλεί.
Η πρόσφατη ανακοίνωση της  DSCA, αποκάλυψε το γεγονός ότι το ΠΝ σκοπεύει να αγοράσει και προηγμένες ανθυποβρυχιακές τορπίλες ΜΚ54, που θα έρθουν να συμπληρώσουν το απόθεμα των παλαιότερων ΜΚ46. Θα ήταν πλεονασμός να ξαναγράψουμε κάτι για το θέμα, προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να διαβάσουν παλαιότερο άρθρο που αφορά τους λόγους που το ΠΝ έχει βάλει σαν ύψιστη προτεραιότητα τον ανθυποβρυχιακό αγώνα. Προτείνουμε για περισσότερα να διαβάσετε το παρακάτω.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Γιατί το ΠΝ ενισχύει πρώτα τις ανθυποβρυχιακές ικανότητές του (P-3, MH-60R) και αφήνει πίσω τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ;


Τώρα, ας πάμε στην δεύτερη προτεραιότητα, που μάλλον ξένισε πολλούς. Αυτή αφορούσε τις φρεγάτες κλάσης Adelaide που οσονούπω βγαίνουν από υπηρεσία, και το Αυστραλιανό Ναυτικό τις προσφέρει για πώληση. Οι φρεγάτες μέχρι πολύ πρόσφατα ήταν τρεις, καθώς η HMAS Darwin είχε χάσει μόνο το Phalanx της, αλλά όλα τα υπόλοιπα συστήματα ήταν κανονικά στην θέση τους. Τελικά όμως το πλοίο σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες αποξηλώθηκε των περισσοτέρων συστημάτων του, και μάλλον οδεύει για την μετατροπή του σε μαγειρικά σκεύη ή θα γίνει ύφαλος.
Τώρα, οι ανάγκες του ΠΝ σε νέα πλοία, ή έστω μεταχειρισμένα που θα αντικαταστήσουν τις παλαίμαχες 3 μη εκσυγχρονισμένες φρεγάτες Kortenaer είναι δεδομένες. Όλα τα στελέχη του ΠΝ κάνουν ένα διαρκή αγώνα για να κρατήσουν το Στόλο αξιόμαχο, αλλά η κατάσταση με τις μη εκσυγχρονισμένες S είναι στο “μη παρέκει”. Το αστείο είναι, πως οι 13 κύριες μονάδες δεν επαρκούν, και ακόμη κι αν μπουν νέα πλοία σε υπηρεσία, μπορεί να μην φύγουν και οι παλαιότερες S…

ΠΝ: Οι μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer ΔΕΝ αποσύρονται μέχρι νεωτέρας


Τώρα, για τις ανάγκες της δημοσιογραφικής έρευνας είχαμε αναλύσει τις πιθανές λύσεις στον Γόρδιο Δεσμό του ΠΝ. Χρειάζεται νέα πλοία, δεν μπορεί να αγοράσει νέα, κοιτά μεταχειρισμένα, αλλά δεν υπάρχουν καλά μεταχειρισμένα στην “πιάτσα”. Τα μόνα, που κατά γενική ομολογία μπορούν να προσφέρουν κάτι παραπάνω στο ΠΝ, είναι οι φρεγάτες κλάσης Adelaide.
Οι τελευταίες, έχουν και μια μέτρια μεν, υπαρκτή δε, ικανότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής, καθώς οι πύραυλοι Standard SM-2IIIA δεν συναντώνται παρά μόνο σε πολύ ακριβότερα πλοία. Φυσικά οι Adelaide απέχουν πολύ από το να είναι ένα πλοίο με ραντάρ APAR ή SPY-1F, και με 32 ή 64 κελιά σε ΜΚ41, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως οι SM-2 δεν είναι SM-2 και μάλιστα η Αυστραλία έχει διευρύνει το φάκελο εμπλοκής για τις Adelaide στην μέγιστη εμβέλεια των πυραύλων.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες είναι οι πραγματικές A/A δυνατότητες των Adelaide με SM2/ESSM;


Η προσθήκη των πλοίων αυτών στις ομάδες μάχης του ΠΝ, που θα συνδυάζονται με ΜΕΚΟ200ΗΝ και εκσυγχρονισμένες Kortenaer, θα προσέφερε επιτέλους την δυνατότητα αεράμυνας περιοχής, που τόσο έχει ανάγκη όχι μόνο το ΠΝ, αλλά και οι Ένοπλες Δυνάμεις. Έτσι ελληνικές ναυτικές δυνάμεις, θα μπορούσαν να επιχειρήσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια στην Ανατολική Μεσόγειο, και να προσφέρουν προστασία στο Σύμπλεγμα της Μεγίστης αλλά και στην Κύπρο. Κι εδώ το σταματάμε, καθώς έχουμε αναλύσει θεωρούμε επαρκώς τα πλεονεκτήματα των Adelaide σε παλαιότερα άρθρα μας.
Τώρα, το θέμα είναι το έχουμε κάνει για το θέμα. Υπενθυμίζουμε πως ο πρώην ΥΕΘΑ, από την θέση του ΑΓΕΕΘΑ, είχε εκφράσει ζωηρό ενδιαφέρον για τα πλοία, ενώ αργότερα είχε γίνει γνωστό πως η Ελλάδα είχε ζητήσει την παραχώρηση, μαζί με τα πλοία, και πυραύλων SM-2 από τα αυστραλιανά αποθέματα. Η αίτηση αυτή είχε βάση, καθώς οι πύραυλοι αυτοί έχουν ήδη συμπληρώσει 10ετία σε αποθήκευση, και προφανώς θα έλυναν άμεσα το πρόβλημα της Ελλάδας με χαμηλό κόστος, ενώ η Αυστραλία θα μπορούσε να αγοράσει νεότερους SM-2IIIB για τα Hobart.

ΑΠΟΨΗ: Adelaide στο Αιγαίο, τι καινούργιο θα φέρουν στο ΠΝ (απαντώντας και στο ερώτημα “τι να τα κάνουμε τα σαπάκια ρε φίλε”)


Από όσο γνωρίζουμε, οι Αυστραλοί απέφυγαν να αποδεσμεύσουν, όχι τα όπλα, αλλά τα “πυρομαχικά” των Adelaide, καθώς θα είχαν χρήση σε νεότερα πλοία τους.
Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως τελικά ο ΑΓΕΝ επισκέφτηκε ένα πλοίο της κλάσης, στο περιθώριο πρόσφατης επίσκεψής του στην Σιγκαπούρη. Για την ακρίβεια, στο περιθώριο του συνεδρίου ISMC 2019 και της έκθεσης IMDEX 2019, τότε βρήκε την ευκαιρία. Η άποψη που σχημάτισε δεν ήταν και η καλύτερη για την κατάσταση που βρίσκονται τα πλοία, που προφανώς έχουν πολλά “μίλια” στην πλάτη τους.
Αυτό, σε συνδυασμό με την άρνηση των Αυστραλών να αποδεσμεύσουν τους δικούς τους SM-2 (γιατί καινούργιους μπορούμε να αγοράσουμε, ας μην κολλήσουμε και πάλι στην παλιά καραμέλα, απλά δεν φτάνουν τα χρήματα για κάτι τέτοιο), μάλλον αποθάρυναν το ΠΝ σε ότι είχε να κάνει με την απόκτησή τους. Το πρόβλημα ήταν η μελλοντική υποστήριξη των πλοίων, τα ανταλλακτικά που απαιτούσαν, και η διατήρησή του σε υπηρεσία. Οι μνήμες από τις Knox και τα Adams παραμένουν ζωντανές στο ΠΝ.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες οι επιλογές για άμεση ενίσχυση του ΠΝ αν δεν αγοραστούν οι Adelaide;


Κάπου στο ενδιάμεσο, ενδιαφέρον για τις Adelaide εξέφρασε και η Χιλή, που έχει την κακή συνήθεια να “μαζεύει” ότι καλύτερο πλοίο κυκλοφορεί στα μεταχειρισμένα παγκοσμίως, αλλά και κυρίως πλοία που θα μπορούσαν να ενδιαφέρουν την Ελλάδα. Μετά τις φρεγάτες κλάσεις L (AAW Kortenaer), και τις κλάσης Μ, τώρα η νοτιαμερικανική χώρα με τα αποθέματα χαλκού ενδιαφέρθηκε για τις Adelaide.
Αν και ο ισπανόφωνος αμυντικός τύπος θεωρεί την αγορά σαν δεδομένη, δεν μπορούμε παρά να εκφράσουμε μερικές αμφιβολίες. Καταρχάς, η Χιλή έχει αγοράσει, και μάλλον θα συνεχίζει να αγοράζει βρετανικές φρεγάτες κλάσης Type 23.  Επίσης, έχει αγοράσει ολλανδικές κλάσης Μ, και ήδη έχει συμφωνήσει με την Ολλανδία να αποκτήσει και τις δυο τελευταίες της κλάσης σε ολλανδική υπηρεσία. Τέλος, σκέφτεται το ενδεχόμενο ναυπήγησης ενός δικού της σκάφους, μιας και τα χιλιανά ναυπηγεία ολοκλήρωσαν με επιτυχία ένα πρόγραμμα για ΠΑΘ.

 
Συνεπώς, η Χιλή ενδιαφέρθηκε μεν, αλλά θα ήταν παράλογο να εντάξει και τρίτο τύπο σε υπηρεσία, παρά το γεγονός ότι θα αποσύρει τις δυο παλιές κλάσης L. Στην τελική, οι L έχουν τον SM-1, πύραυλο που άνετα μπορεί να αντικαταστήσει ο ESSM, ή κάποιος άλλος.
Οι SM-2 θα ήταν καλοί, αλλά ίσως μια υπερβολική προσθήκη στο οπλοστάσιο της Χιλής, μιας χώρας που έχει τεράστια ΑΟΖ μεν, αλλά ελάχιστες απειλές δε. Συνεπώς, δεν θα ήταν αβάσιμο να πούμε πως το χιλιανό ενδιαφέρον για τις Adelaide ίσως να ήταν προσωρινό ή τουλάχιστον, “ρηχό”.
 

Η Χιλή αποφασίζει μεταξύ μεταχειρισμένων ολλανδικών φρεγατών Μ, αυστραλιανών Adelaide και κατασκευής νέων σε χιλιανά ναυπηγεία. Η Ελλάδα απλά αδιαφορεί…


 
Τώρα, την προπερασμένη Δευτέρα, μια μέρα μετά τις εκλογές, είχαμε μια συνάντηση του Γενικού Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, Αντιναύαρχου ε.α. Κυριάκου Κυριακίδη με τον Επιτετραμμένο της Αυστραλιανής Πρεσβείας κ. Jon Philp. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΓΔΑΕΕ, η συνάντηση είχε σαν θέμα “θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος στους τομείς των εξοπλισμών και συνεργασίας στον τομέα αμυντικής βιομηχανίας“.
Τώρα, αν και δεν μας αρέσει να εικοτολογούμε, εντούτοις ο Επιτετραμένος της Αυστραλιανής Πρεσβείας στην Αθήνα δεν έχει και πολλά να συζητήσει με την ΓΔΑΕΕ, πέραν των Adelaide (ή αλλιώς, τι κάνει “νιαου-νιαου στα κεραμίδια”). Βέβαια, η μέτρια όπως αποδεικνύεται κατάσταση των φρεγατών, η μη εξασφαλισμένη υποστήριξη, αλλά και σε βαθμό εμμονής μη αποδέσμευση μικρού αριθμού πυραύλων SM-2 είχε κάνει την όλη προσπάθεια να ναυαγήσει από ελληνικής πλευράς.

Τελευταία αποστολή για την “Αδελαΐδα” HMAS Melbourne πριν παροπλιστεί


Η όλη ιστορία, θα μπορούσε να ξεκινήσει και πάλι μόνο από την αυστραλιανή πλευρά, με τρεις πιθανούς άξονες. Ο πρώτος θα ήταν φυσικά η μείωση του κόστους ή/και οι ευκολίες πληρωμής, ο δεύτερος η συντήρηση/παράδοση ανταλλακτικών, και ο τρίτος, φυσικά, η παράδοση αριθμού πυραύλων SM-2 από τα αυστραλιανά αποθέματα. Τα πρώτα δυο δεν είναι δύσκολα, καθώς οτιδήποτε πάνω από το μηδέν, έχει αξία για την Αυστραλία, ενώ τα υπάρχοντα αποθέματα ανταλλακτικών θα μπορούσαν να χαριστούν και μόνο. Το πρόβλημα είναι η διάθεση ή όχι των πυραύλων SM-2. Ήρθε ο Επιτετραμένος με αυτή την πρόταση ή όχι;
Αν η Αυστραλία επανήλθε θα πρέπει να το δούμε. Θα μπορούσε να επανέλθει μόνο με την προσφορά πυραύλων SM-2, και κάποιων ακόμη “βελτιώσεων” στην πρότασή της, και κυρίως σε ότι έχει να κάνει με την υποστήριξη. Το ΠΝ είναι πολύ επιφυλακτικό, καθώς προσπαθεί να “περισσώσει” κονδύλια, τα οποία θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε άλλες κατευθύνσεις, όπως για παράδειγμα τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, ή την έναρξη νέου ναυπηγικού προγράμματος.

Αυστραλία, σε υπηρεσία το αντιτορπιλικό “HMAS Brisbane”


Έχουμε ξαναγράψει πως πιθανή αγορά των Adelaide, θα δέσμευε το ΠΝ ισχυρά στο “αμερικανικό στρατόπεδο”, και θα έκανε την πιθανότητα αγοράς γαλλικών φρεγατών ακόμη μια πιο μακρυνή υπόθεση. Το θέμα όμως είναι, πως η απόλυτη “απροθυμία” των Γάλλων να προσφέρουν μια “ενδιάμεση λύση, όπως για παράδειγμα τις LaFayette (ξέρουμε ότι πολλοί αναγνώστες μας μειδιούν περίεργα αυτή την στιγμή, δεν τους αδικούμε, έχουμε ξαναγράψει πως τα πλοία είναι περισσότερο καλά εξοπλισμένα ΠΑΘ παρά φρεγάτες, απλά σε εξαιρετική κατάσταση). Διαβάστε το παρακάτω άρθρο μας για να καταλάβετε τι εννοούμε.

Θα έρθουν οι Γάλλοι με LaFayette/Belh@rra/ΜΕΚΟ200/ASTER να “χτυπήσουν” τους Αμερικάνους και τις Adelaide/LCS/SM2;


Τώρα, καθώς σαν Περιοδικό έχουμε υιοθετήσει την λογική και την έγκυρη πληροφόρηση, αναγκαζόμαστε να επανέλθουμε στο θέμα των Adelaide λόγω της επίσκεψης του Αυστραλού επιτετραμένου. Αν πράγματι οι Αυστραλοί ενδιαφέρονται για την πώληση των δυο τελευταίων πλοίων της κλάσης, και δεν θέλουν να τα δουν να γίνονται τεχνητοί ύφαλοι, τότε η μόνη τους επιλογή είναι η πώληση σε καλή τιμή αριθμού πυραύλων SM-2, όπως και η παραχώρηση όλου του αποθέματος ανταλλακτικών των πλοίων της κλάσης.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να “κινήσει” το ενδιαφέρον του ΠΝ, που στην τελική, θα δει μια άνευ προηγουμένου ενίσχυση των δυνατοτήτων του, και μάλιστα, θα μπορούσε να γίνει πριν το τέλος του 2019. Ας ελπίσουμε λοιπόν, πως “κάτι τρέχει με τις Adelaide“. Αλλιώς, μην αναμένουμε σύντομα κάτι καλύτερο για το ΠΝ, πέρα από την παράδοση των δυο τελευταίων Super Vita. Οι τελευταίες όμως δεν έχουν ελπίδες στην Ανατολική Μεσόγειο. Η μόνη λύση για την ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου είναι η αγορά ισχυρών πολεμικών πλοίων με αντιαεροπορική ικανότητα. Και οι δυο φρεγάτες Adelaide είναι μια εξαιρετική λύση. 

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Φρεγάτες ANZAC για το ΠΝ. Ίσως η μόνη βιώσιμη και οικονομική λύση;

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Με τουρκοσυριακό σύμφωνο για ΑΟΖ απειλεί η Άγκυρα – ποιά μπορεί να είναι η ελληνοκυπριακή απάντηση;

Όπως δήλωσε σήμερα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Abdulkadir Uraloglu, η χώρα του θέλει να συνάψει ένα σύμφωνο "θαλάσσιας οριοθέτησης" με την Συρία, όταν εκεί...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Χρόνια Πολλά – καλά Χριστούγεννα!

11
Η ομάδα της "ΠΤΗΣΗΣ" και οι συνεργάτες της σας εύχονται κάθε χαρά! Φωτογραφία: Απόλλων Λεονταρίτης
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Δεκεμβρίου 1922: Hōshō, το πρώτο “αυθεντικό” αεροπλανοφόρο

0
Τίθεται εν ενεργεία το ιαπωνικό αεροπλανοφόρο Hōshō, το πρώτο πολεμικό πλοίο στον κόσμο που ναυπηγήθηκε εξαρχής για αυτή τη χρήση, καθώς όλα τα προηγούμενα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Μυτιλήνη: Σύλληψη δύο Τούρκων που μετέφεραν με ταχύπλοο μετανάστες

Ένα στέλεχος του Λιμενικού Σώματος τραυματίστηκε ελαφρά στο κεφάλι και μεταφέρθηκε, στο Νοσοκομείο Μυτιλήνης όπου του παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες, όταν ταχύπλοο σκάφος που...

Συνεχίζονται και το 2025 οι αμυντικές συνεργασίες Ελλάδας με Κύπρο και Αρμενία

Την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2024, στο πλαίσιο διεθνών συνεργασιών των Ενόπλων Δυνάμεων με σύμμαχες και φίλιες χώρες, υπεγράφησαν στο ΓΕΕΘΑ το «Κοινό Σχέδιο δράσης...

Milliyet: Η Τουρκία θα αποκτήσει πυραύλους Meteor!

Πρώτο θέμα στο σημερινό εξώφυλλο της τουρκικής εφημερίδας Milliyet είναι άρθρο με τίτλο "Ισορροπία Meteor", όπου αναφέρεται το εξής: Πως φαίνεται ότι η Βρετανία...