20.1 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΤι έγινε στη Λιβύη; Ποιοι βομβάρδισαν τους τουρκικούς MIM-23 HAWK, τι ζημιές...

Τι έγινε στη Λιβύη; Ποιοι βομβάρδισαν τους τουρκικούς MIM-23 HAWK, τι ζημιές έγιναν, τι όπλα χρησιμοποιήθηκαν;

- Advertisement -

 
Την περασμένη Κυριακή, η μέρα ξεκίνησε το πρωί με μια “περίεργη” είδηση. Τουρκικές δυνάμεις στη Λιβύη έγιναν στόχος αεροπορικής (!) επιδρομής, στην αεροπορική βάση Al-Watiya. H Al-Watiya είναι μια βάση που αναμένεται να “φιλοξενήσει” τουρκικά F-16C/D, όταν φυσικά αυτό “χρειαστεί” (αν δεν το έχει ήδη κάνει, έστω και για πολύ μικρό χρονικό διάστημα). Βέβαια, οι Τούρκοι, γνωστοί για τη μεθοδικότητά τους, φρόντισαν λίγες μέρες πριν να μεταφέρουν στοιχεία πυροβολαρχίας(ών) HAWK XXI στη βάση, μαζί με συστήματα Koral, κι όχι μόνο.

Εικόνα της καταστροφής στην Αεροπορική Βάση Al-Wattia στη Λιβύη;


Η Al-Watiya σίγουρα δεν θεωρείται αρκούντως προστατευμένη. Τουρκικά συστήματα HAWK έχουν εντοπιστεί στη Λιβύη εδώ και αρκετό καιρό, καθώς έχει σίγουρο φωτογραφηθεί το ραντάρ Sentinel, χαρακτηριστικό του συστήματος. Στόχος είναι να κρατήσουν μακρυά από τη Τρίπολη την ισχνή μεν, υπαρκτή δε αεροπορία του LNA. Βέβαια, πριν λίγες βδομάδες, σε αεροδρόμιο της Ανατολικής Λιβύης εντοπίστηκαν MiG-29. Συνεπώς, η αντιαεροπορική προστασία είναι επιβεβλημένη, στην περίπτωση που η Τουρκία θελήσει να μεταφέρει F-16C/D στη Λιβύη.
Μέχρι πρόσφατα, αντιαεροπορική προστασία στην περιοχή προσέφεραν και οι τουρκικές O.H.Perry στην περιοχή. Βέβαια, οι SM-1MR που εκτόξευαν κατά καιρούς μάλλον έπεφταν στον γάμο συμπαθούς φιγούρας του θεάτρου σκιών, αλλά και πάλι, ήταν μια απειλή για τα αεροπλάνα του Χάφταρ. Τα τελευταία, έδειξαν να απουσιάζουν από τις τελευταίες μεγάλες μάχες, που έριξαν τη Δυτική Λιβύη στα χέρια του Σάρατζ και των Τούρκων. Κάπου εδώ μάλλον πρέπει να πούμε πως ο Σάρατζ είναι πλέον μαριονέτα στα χέρια των Τούρκων και του Κατάρ.

Απώλεια τουρκικών MIM-23 Hawk στην Λιβύη: αλλαγή της ήδη αρνητικής ισορροπίας αεράμυνας της Τουρκίας


Η προσπάθεια των Τούρκων να μεταφέρουν ΚΑΙ αεροπορικές δυνάμεις στη Λιβύη, σήμαινε πως η όποια βάση τους, θα έπρεπε να έχει επαρκή προστασία. H γεωγραφία την ευνοεί, καθώς βρίσκεται κοντά στα σύνορα με την Τυνησία. Έτσι, οι δυνάμεις του LNA θα πρέπει να διασχίσουν μια τεράστια έκταση εχθρικής ερήμου, όπου τουρκικά Bayraktar πετούν μέρα και νύχτα. Επίσης, η ύπαρξη της Τυνησίας εκεί δίπλα, σημαίνει ότι σε περίπτωση ανάγκης (βαριάς ήττας δηλαδή) οι Τούρκοι μπορούν να βρουν καταφύγιο στη φιλική Τυνησία.
Σε κάθε περίπτωση, η Al-Watiya είναι μακρυά από τις ακτές, συνεπώς οι O.H Perry δεν μπορούν να προσφέρουν πολλά, όπως στην περίπτωση της Τρίπολης. Εκεί, οι SM-1MR ίσως και να έχουν κάποια τύχη απέναντι στα κινεζικά UCAV του Χάφταρ, αλλά ελάχιστες απέναντι στα MiG-29 που φωτογραφήθηκαν σε βάσεις στην Ανατολική Λιβύη, ούτε απέναντι στα αγνώστου εθνικότητας Su-24M. Από εκεί και πέρα, οι τουρκικές επιλογές ήταν λίγες. Ή θα μετακινούσαν πυροβολαρχίες MIM-23 HAWK ή/και θα έστελναν τους HISAR. Οι τελευταίοι είναι όμως ακόμη σε φάση ανάπτυξης, συνεπώς, σε μια τελείως “τζογαδόρικη” κίνηση, οι Τούρκοι μετακίνησαν πυροβολαρχίες HAWK XXI με ραντάρ 3D Sentinel.

Δένδιας: Συμφωνήσαμε με τον Ακίλα Σάλεχ ότι η Τουρκία έχει ιστορικές ευθύνες για αυτό που συμβαίνει στη Λιβύη


Το HAWK XXI, η τελευταία ψηφιακή έκδοση του MIM-23 HAWK είναι ένα σύστημα που μάλλον λίγα μπορεί να προσφέρει στο σύγχρονο πεδίο της μάχης. Βέβαια οι Τούρκοι ανέμεναν να τους χρησιμοποιήσουν απέναντι στα κινεζικά UCAV κατά κύριο λόγο, ή έστω εναντίον των MiG-29, αναγκάζοντας τα τελευταία να κάνουν χρήση πανάκριβων, και δυσεύρετων όπλων στη Λιβύη (stand-off). Οι HAWK είναι ούτως ή άλλως στη Δύση της καριέρας τους, συνεπώς η “σπατάλη” μερικών πυραύλων, που σε λίγα χρόνια θα λήξουν, είναι προφανώς δόκιμη τακτική. Όπως ακριβώς κάνουν και με τους SM-1MR στην Τρίπολη.

Τουρκική φρεγάτα O.H.Perry, προσφέρει αντιαεροπορική άμυνα στις δυνάμεις του Σάρατζ στη Λιβύη λόγω εξουδετέρωσης των Improved HAWK;


Τώρα, στη λυβική σύρραξη δεν έχουν επενδύσει μόνο οι Τούρκοι και το Κατάρ. Έχουν επενδύσει οι Άραβες (Σαουδική Αραβία και ΗΑΕ) που δεν θέλουν εξτρεμιστές ισλαμιστές στη Βόρεια Αφρική και Αδελφούς Μουσουλμάνους, οι Αιγύπτιοι που ακόμη επουλώνουν πληγές από τους Αδελφούς Μουσουλμάνους, το Κουβέιτ και άλλοι. Οι Ρώσοι δεν έχουν επενδύσει τίποτα, παρά μόνο λαμβάνουν τα πετροδολάρια των Αράβων για να στέλνουν μισθοφόρους να πολεμούν εναντίον του Σάρατζ και των Τούρκων συμμάχους του (και συμμάχων της… Μόσχας). Συνεπώς, η αποστολή μιας Μοίρας τουρκικών F-16 στη Λιβύη θα ήταν αυτή που θα άλλαζε τις ισορροπίες στη χώρα, και δεν θα το ήθελαν όλοι οι εμπλεκόμενοι.

Ε. Μακρόν: Ιστορική και εγκληματική η ευθύνη της Τουρκίας στη Λιβύη


Το τι έγινε μάλλον θα αργήσουμε να το μάθουμε. Θεωρούμε τις δικαιολογίες τύπου “οι τουρκικοί HAWK δεν ήταν επιχειρησιακοί” ανόητες, καθώς μια οποιαδήποτε πυροβολαρχία θέλει λεπτά ή έστω ώρες για να είναι πλήρως επιχειρησιακή. Αν στη θέση των Τούρκων ήταν Έλληνες αξιωματικοί του Πυροβολικού, θεωρούμε πως αν μη τι άλλο οι HAWK θα ήταν 100% ενεργοί και θα πολεμούσαν. Για να μην ευλογούμε τα γένια μας, πρέπει να πούμε πως και οι Τούρκοι θα τους λειτουργούσαν τη στιγμή της επίθεσης. Τι ακριβώς έγινε τελικά;

Απώλεια τουρκικών MIM-23 Hawk στην Λιβύη: αλλαγή της ήδη αρνητικής ισορροπίας αεράμυνας της Τουρκίας


Οι ελληνικοί HAWK είναι σε γνώση μας πως είναι παρωχημένοι για το σύγχρονο πεδίο της μάχης, το ίδιο και οι τουρκικοί, παρά το γεγονός της ύπαρξης ενός σχετικά σύγχρονου ραντάρ. Στην Ελλάδα όμως οι HAWK είναι συνδεδεμένοι με το Σύστημα Αεράμυνας, και δρουν συμπληρωματικά των Patriot, καλύπτοντας κενά. Η απόφαση της Τουρκίας να τους χρησιμοποιήσει όπως οι Γάλλοι στο Τσάντ, ήταν ατυχής. Οι Γάλλοι έστειλαν τους πυραύλους εκεί πριν 33 χρόνια, το 1987. Συνεπώς, το λυβικό Tu-22B δεν είχε πολλή τύχη… Αλλά ήταν 1987, όχι 2020.

Σύρτη, η λεπτή «κόκκινη γραμμή» στην Λιβύη: Γιατί είναι τόσο σημαντική


Τώρα, μέχρι σήμερα ξέρουμε τα εξής:

  1. Έγινε πράγματι μια επίθεση σε βάση που υπήρχαν τουρκικά συστήματα MIM-23 HAWK και Koral
  2. H επίθεση έγινε λίγο μετά την αναχώρηση του Τούρκου Υπουργού Άμυνας!
  3. Στη βάση βρίσκονταν δυο πυροβολαρχίες, και η μια καταστράφηκε ενώ η δεύτερη έπαθε ζημιές. Είναι άγνωστη η αντιαεροπορική δυνατότητα των Τούρκων στην περιοχή, εκτός κι αν μεταφέρθηκαν εσπευσμένα επιπλέον πυροβολαρχίες.
  4. Δεν υπάρχει εξακριβωμένη αναφορά για χώρα που έκανε την επίθεση, ή για τύπο αεροσκάφους. Έχουν αναφερθεί Su-24Μ του LNA, με πυραύλους αντιραντάρ και έξυπνα όπλα, Mirage 2000-9 των ΗΑΕ Black Shaheen (SCALP EG), αλλά και αιγυπτιακά Rafale.

Καθώς όμως τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης δεν είναι το κατάλληλο μέσο για να βγάζεις συμπεράσματα, θα πρέπει να κάνουμε μάλλον χρήση των γνώσεών μας και της λογικής.

Η Άγκυρα απορρίπτει την προειδοποίηση του Καΐρου για στρατιωτική επέμβαση στη Λιβύη


Ας υποθέσουμε πως ήταν Su-24M. Ποιος τα πετούσε; Ρώσοι πιλότοι, ενάντια στην Τουρκία; θεωρούμε πως οι δυο χώρες τα έχουν βρει για τη Συρία, θα τα έχουν βρει και για την Λιβύη. Η Δυτική Λιβύη θα είναι “τουρκική”, η Ανατολική “ρωσική” ή έστω ρωσικής “επιρροής”. Έστω όμως ότι τα πετούσαν μισθοφόροι ανεξάρτητοι πιλότοι… πως βρέθηκαν τα απαιτούμενα “έξυπνα” όπλα, στην ποσότητα που απαιτούνταν;
Τα ΗΑΕ με τα Mirage 2000-9 πράγματι μπορούν να φέρουν σε πέρας μια τέτοια αποστολή. Έστω ότι πράγματι, αεροπλάνα του τύπου είχαν φτάσει σε βάση στη νοτιοδυτική Λιβύη. Δεν θα είχαν εντοπιστεί από “δορυφόρους” ή UAVs; με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που εντοπίστηκαν και τα MiG-29 του Χάφταρ. Φυσικά θα το ήξεραν οι Αιγύπτιοι, και θα ήταν απόλυτα “συνένοχοι”. Γιατί λοιπόν να μην το κάνουν οι ίδιοι οι Αιγύπτιοι, και να αφήσουν τη δουλειά στα αραβικά Μιράζ; Επίσης, είναι τόσο εύκολο να φτάσουν τα Mirage στην βάση κοντά στα σύνορα με Τυνησία, και να μην εντοπιστούν από κάποιο ραντάρ; έστω και το ίδιο το Sentinel…

Νέες εικόνες αεροσκαφών Fulcrum και Fencer στη Λιβύη – Για προσπάθεια ρωσικού προγεφυρώματος στη νότια πτέρυγα του ΝΑΤΟ μιλούν οι ΗΠΑ


Θα μπορούσε να είχαν σταλεί αραβικά F-16E/F Block 60. Τα τελευταία, θα περνούσαν απαρατήρητα μέσα με μια αιγυπτιακή βάση, (όπως και τα Mirage), ενώ έχουν τα απαραίτητα όπλα για την κρούση. Επίσης, πετώντας χαμηλά θα μπορούσαν να φτάσουν στην Τυνησία και να επιστρέψουν, δημιουργώντας τον απαραίτητο “χαμούλη”. Βέβαια, τα F-16E δεν μπορούν να ρίξουν SCALP EG, ενώ στερούνται (;) αντίστοιχου όπλου στην υπηρεσία των ΗΑΕ.
Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, λογικότερο φαίνεται να είναι κρούση από αιγυπτιακά Rafale. Το γαλλικό μαχητικό είναι αντίστοιχο ή και καλύτερο του F-15E σε βαθεία κρούση, έχει εξαιρετικά όπλα, και οι Γάλλοι έχουν δώσει στους Αιγύπτιους όλο το απαραίτητο οπλοστάσιο που χρειάζονται. Επίσης, όσο κι αν ακούγεται παράξενο, το Rafale έχει αρκετά μειωμένο RCS σε σχέση με το F-16 ή με το Mirage 2000. Δεν είναι τόσο stealth όσο ένα F-35, αλλά σίγουρα είναι πολύ περισσότερο από άλλα μαχητικά της γενιάς του, ίσως τόσο όσο ένα F-15 Silent Eagle. Συνεπώς, αν οι “σύμμαχοι” του LNA έπρεπε να επιλέξουν το πλέον ικανό οπλικό σύστημα, το Rafale θα ήταν η λογικότερη επιλογή. Οι Αιγύπτιοι έχουν λάβει αρκετή εκπαίδευση στα γαλλικά αεροσκάφη, και πιστεύουμε πως έχουν την εμπειρία για μια τέτοια αποστολή.

Οι πιθανές θέσεις των τουρκικών βάσεων στην Λιβύη σύμφωνα με το Reuters


Το θέμα είναι αν η Αίγυπτος ήταν έτοιμη να περάσει τον Ρουβίκωνα. Η Αίγυπτος το είχε πει πολλές φορές, υπάρχουν κόκκινες γραμμές στη Λιβύη. Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει καμία κόκκινη γραμμή. Ο Αλ Σίσι επιθεωρούσε στρατεύματα στην έρημο, μιλούσε με πιλότους της αεροπορία και ουσιαστικά έδινε το μήνυμα που έπρεπε. Μάλλον η Τουρκία δεν το πήρε, και το αποτέλεσμα ήταν η μετατροπή των πυροβολαρχιών HAWK σε ανταλλακτικά. Δεν υποστηρίζουμε πως η επιδρομή έγινε από την Αίγυπτο, απλά ξαναλέμε πως η Αίγυπτος είναι η λογικότερη ή  η προφανέστερη επιλογή.

Σκοποβολή: «Άγνωστα MiG-29» χτυπούν φάλαγγα του GNA με Τούρκους μισθοφόρους στην Λιβύη (βίντεο)


Έχουν γίνει εικασίες και για γαλλικά Rafale αλλά πρέπει να ομολογήσουμε πως κάτι τέτοιο είναι μάλλον τραβηγμένο για τη Γαλλία που ξέρουμε. Δεν θα είχε πρόβλημα να το κάνει, αλλά στην παρούσα φάση, δεν πρέπει να το έκανε. Αν αποκαλυφθεί πως η επίθεση έγινε από τα ΗΑΕ ή την Αίγυπτο, τα δυο κράτη θα το αρνηθούν και κάπου εκεί τελειώνει. Αν αποκαλυφθεί πως έγινε από τη Γαλλία, τότε ακόμη και μια άρνηση δεν είναι απλή, καθώς η Γαλλική Κυβέρνηση λογοδοτεί. Θα είχε κάθε λόγο να το κάνει, αλλά δεν θα ήταν σωστό, σε αυτή τη φάση, να επιτεθεί σε ένα Σύμμαχο στο ΝΑΤΟ αλλά κι ένα βασικό οικονομικό εταίρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τουρκική αερογέφυρα προς τη Λιβύη υπό την επιτήρηση της ΠΑ


Και στην τελική, αν η Αντιπολίτευση ζητούσε έρευνα για το θέμα, τότε θα αποκαλύπτονταν όλα, καθώς η Γαλλία είναι μια κοινοβουλευτική δημοκρατία, δεν μπορεί να “θαφτεί” μια αεροπορική επίθεση. Συνεπώς, ο Πρόεδρος θα προτιμούσε να μην κάνει κάτι τόσο “βαρύ” χωρίς μια έγκριση από το Κοινοβούλιο της χώρας. Τώρα, πιθανή ηλεκτρονική υποστήριξη, είτε με δορυφόρους είτε με πλοία στα ανοιχτά της Λιβύης δεν θα ήταν δύσκολο να προσφερθούν. Περισσότερο πιθανό όμως είναι να χρησιμοποιήθηκαν τα γαλλικά MQ-9 σε ρόλο συντονιστή, καθώς άλλη χώρα δεν έχει τέτοια δυνατότητα.
Τα συμπεράσματα είναι προφανή. Δεν χτύπησαν εξωγήινοι τους Τούρκους, αλλά κάποια αεροπορική δύναμη της περιοχής. Οι ζημιές ήταν μεγάλες, αλλιώς δεν θα αναγκάζονταν να το γράψει μέχρι και το Anadolu. Η αναιμική τουρκική δημοκρατία δεν έχει αρκετές δικλείδες ασφαλείας για να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια, αλλά κάποια πράγματα δεν μπορούν να κρυφτούν πια ούτε στην Τουρκία.

Τουρκικά ΜΙΜ-23 I-HAWK και Korkut στη Λιβύη; τι φοβούνται οι Τούρκοι;


Πιστεύουμε πως το Μήνυμα Ελήφθη από την Τουρκία. Αν τώρα η Τουρκία επιλέξει την κλιμάκωση, θα δει ότι η στρατιωτική δύναμη της Αιγύπτου έχει μεγαλώσει τόσο πολύ, που πολύ δύσκολα θα την φοβίσουν μερικές γερασμένες, έστω εκσυγχρονισμένες φρεγάτες κλάσης Gabya. Τώρα, εμείς, κάπου εκεί, πήραμε μια “οσμή” τη σημαίνει κρούση από Rafale. Και πιστεύουμε πως θα είναι εξαιρετικά όμορφα με τα ελληνικά εθνόσημα…
 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Απριλίου 1915: Συμμαχική απόβαση στην Καλλίπολη, το...

0
Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην χερσόνησο της Καλλίπολης η πρώτη αποβίβαση συμμαχικών στρατευμάτων από ANZAC (Australian and New Zealand Army...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ολοκληρώθηκε η διήμερη περιοδεία του ΥΠΕΞ Γεραπετρίτη σε Κατάρ και Κουβέιτ

Στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις περιφερειακές επιπτώσεις πιθανής κλιμάκωσης της κρίσης, αλλά και στις δυνατότητες που προσφέρει η Ελλάδα ως ελκυστικός επενδυτικός...

Η Τουρκία έχει βάλει εμπρός για αεροπλανοφόρο 60.000 τόνων, διπλάσιο του Anadolu!

Ενημέρωση των ΜΜΕ έκανε το Τουρκικό Ναυτικό για τις εξελίξεις στις ναυπηγήσεις του, εστιάζοντας ειδικά στο πρόγραμμα για ένα δεύτερο ελικοπτεροφόρο/αεροπλανοφόρο, το οποίο υπόσχεται...

Αιγίς: 2,1 δις για την Πολιτική Προστασία με ελικόπτερα, αεροσκάφη και UAV

Η εξέλιξη του προγράμματος «Αιγίς» ύψους 2,1 δις παρουσιάστηκε χθες στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη...