16.3 C
Athens
Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗWestland Whirlwind: το σωστό μαχητικό με τους λάθος κινητήρες

Westland Whirlwind: το σωστό μαχητικό με τους λάθος κινητήρες

- Advertisement -

Το Westland Whirlwind ήταν μονοθέσιο βρετανικό αεροσκάφος, σχεδιασμένο για υψηλές επιδόσεις, με ιδιαίτερη έμφαση στο αεροδυναμικό του σχήμα. Τροφοδοτείτο από δύο δωδεκακύλινδρους κινητήρες Rolls-Royce Peregrine των 21 λίτρων, απόδοσης 885 ίππων έκαστος, με το σύστημα ψύξης τους τοποθετημένο στις πτέρυγες. Η αρκετά λεπτή άτρακτος ήταν κατασκευασμένη από ντουραλουμίνιο και κατέληγε σε σταυροειδές ουραίο. Στο ρύγχος έφερε τέσσερα πυροβόλα Hispano των 20 χιλιοστών που το καθιστούσαν ως το βαρύτερα εξοπλισμένο μαχητικό του είδους του σε ολόκληρο τον κόσμο.

Τα τέσσερα Hispano-Suiza HS.404 των 20 χιλιοστών με τα εκρηκτικά βλήματα ήταν πολύ πιο δυνατά από τα οκτώ πυροβόλα του Hawker Hurricane ή του Spitfire

Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε το 1936, ενώ το πρώτο πρωτότυπο δοκιμάστηκε στις 11 Οκτωβρίου του 1938. Οι εντυπωσιακές πτητικές του ικανότητες κατέληξαν σε συμφωνητικό παραγωγής 200 αεροσκαφών τον Ιανουάριο του 1939. Η RAF υπολόγιζε να το εντάξει σε ενεργό υπηρεσία περί τους δέκα μήνες αργότερα, αλλά προέκυψαν ζητήματα με τους κινητήρες του, πράγμα που αργοπόρησε τη διάθεσή τους μέχρι τον Ιανουάριο του 1940. Ως εκ τούτου, το Whirlwind ήταν αδύνατον να εμπλακεί σε επιχειρήσεις πριν από το τέλος εκείνου του έτους.

Το πρώτο πρωτότυπο που πέταξε στις 11 Οκτωβρίου του 1938

Το αεροσκάφος όμως έγινε γρήγορα δημοφιλές με τους πιλότους αρκετά ικανοποιημένους από τον αξιόπιστο χειρισμό του, το βαρύ οπλισμό του, καθώς και την πλήρη ορατότητα που προσέφερε από το υπερυψωμένο cockpit του. Η ποιοτική του απόδοση σε χαμηλό υψόμετρο ήταν το μεγάλο του πλεονέκτημα που το κατέτασσε επάνω από κάθε άλλο μονοκινητήριο μαχητικό. Ωστόσο αυτή μειωνόταν αισθητά σε μεγαλύτερο υψόμετρο, κάτι που αποτέλεσε και την «Αχίλλειο πτέρνα» του.

Εικονική αναπαράσταση του υδρόψυκτου Rolls-Royce Peregrine

Την τύχη του σφράγισαν οι κινητήρες του, όπως και κάθε άλλοι κινητήρες που παρήχθησαν από τη Rolls-Royce, πλην των εξαιρετικών και ευρέως χρησιμοποιουμένων Merlin. Η γενική καθυστέρηση της παραγωγής του το άφησε έξω από τη μάχη της Αγγλίας στην οποία φάνηκε νωρίς πως οι δύο κύριοι παράγοντες που θα την έκριναν ήταν το μεγάλο υψόμετρο και η ταχύτητα. Έτσι, μετά την κατασκευή των πρώτων 112 Whirlwinds (πλην των δυο πρωτοτύπων), το Υπουργείο Αεροπορίας διέκοψε το συμφωνητικό, ακυρώνοντας την παραγωγή των υπολοίπων το Δεκέμβριο του 1940. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, μόνο η 263 Μοίρα εφοδιάστηκε με το νέο μαχητικό και κατόπιν – το Σεπτέμβριο του 1941 – η 137 Μοίρα.

Το δεύτερο πρωτότυπο Westland-Whirlwind

Στο Whirlwind είχαν τοποθετηθεί ράγες για τη μεταφορά δύο βομβών των 250 ή 500 λιβρών. Χρησιμοποιείτο κυρίως ως συνοδευτικό επιδρομών βομβαρδιστικών, καθώς και για επιθέσεις στο λιμάνι του Χερβούργου, κοντά στη Νορμανδία. Μέχρι το 1942 δρούσε ως ελαφρύ βομβαρδιστικό-μαχητικό εναντίον τραίνων, γεφυρών και άλλες υποδομών, ενώ το 1943 αντικαταστάθηκε από τα αποτελεσματικότερα Hawker Hurricane Mk IV και Hawker Typhoon. Η πρώτη καταγεγραμμένη του επιτυχία ήταν στις 8 Φεβρουαρίου του 1940, όταν κατέρριψε ένα γερμανικό αναγνωριστικό υδροπλάνο Arado Ar 196.

Τομή του αεροσκάφους

Τον Αύγουστο του 1941, τέσσερα Whirlwinds ενεπλάκησαν σε αερομαχία με 20 Messerschmitt bf 109 ενώ εκτελούσαν αποστολή επιδρομής εναντίον αεροδρομίου. Αν και μειονεκτούσαν αριθμητικώς πέντε προς ένα, το αποτέλεσμα ήταν περίπου ισόπαλο. Δύο Messerschmitt καταστράφηκαν και τρία από τα Whirlwinds έπαθαν σοβαρές ζημιές. Έτσι φάνηκαν οι υπολογίσιμες δυνατότητές τους τουλάχιστον σε χαμηλό υψόμετρο.

Εκτός από τους κινητήρες, υπήρχε μεγάλο πρόβλημα και με τους τροχούς. Η αλλαγή τους απαιτούσε γερανό, δύο ώρες και έξι μέλη του προσωπικού εδάφους εν συγκρίσει με τα πέντε λεπτά αλλαγής ενός τροχού σε Spitfire από ένα και μοναδικό άτομο.

Στα 15.000 πόδια η μέγιστη ταχύτητα του Whirlwind ήταν 360 μίλια την ώρα, εν συγκρίσει με τα 348 του bf 109E, και μπορούσε να ανέλθει σε ύψος 30.000 ποδιών. Η μέγιστη εμβέλειά του αναφέρεται στα 800 μίλια (εν συγκρίσει με τα 410 του bf 109E) και τουλάχιστον μία επιχειρησιακή συνοδευτική αποστολή πραγματοποιήθηκε από τη Νότια Αγγλία στην Κολωνία.

Το σύστημα ψύξης των κινητήρων

Δυστυχώς με την αργοπορημένη παραγωγή του έχασε την ευκαιρία μιας σημαντικότερης επιχειρησιακής συμβολής στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, αν και η ποιότητα σχεδιασμού του καταδεικνύεται από το γεγονός του ότι δεν υπέστη ουδεμία τροποποίηση για τρία χρόνια.

Φόρτωση βόμβας των 250 λιβρών

Το κύκνειο άσμα του με την 137 Μοίρα έλαβε χώρα τον Ιούνιο του 1943, ενώ με την 263 τον Δεκέμβριο του ιδίου έτους. Την 1η Ιανουαρίου 1944 το Westland Whirlwind κηρύχθηκε επισήμως παρωχημένο. Σήμερα δεν έχει διασωθεί πουθενά απολύτως κανένα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σχεδιάζεται να μείνει το Πολεμικό Ναυτικό με μόλις 8 φρεγάτες;

140
Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των "οροφών" της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 10 Δεκεμβρίου 1941: Αεροπλάνο εναντίον πλοίου, οι Ιάπωνες βυθίζουν...

2
Το θωρηκτό HMS Prince of Wales και το καταδρομικό HMS Repulse βυθίζονται από ιαπωνικά βομβαρδιστικά και τορπιλοπλάνα έξω από τη Μαλαισία, παρασύροντας στο θάνατο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Northrop YA-9A, o μεγάλος ανταγωνιστής του A-10A Thunderbolt

Το YA-9A, ήταν ένα πρωτότυπο επιθετικό αεροσκάφος εγγύς υποστήριξης, που, αναπτύχθηκε από τη Northrop στα πλαίσια του προγράμματος A-X της Αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) κατά...

To Dassault Mirage 6000 των 3,5 Mach που δεν πέταξε ποτέ

Το Dassault MD.750, γνωστό και ως Mirage 6000, ή Mega Mirage, αποτελεί ένα ενδιαφέρον κεφάλαιο στην ιστορία της αεροπορικής τεχνολογίας, ειδικά για τους λάτρεις...

22 Νοεμβρίου 1940. Η απελευθέρωση της Κορυτσάς και ο θρυλικός αεροπόρος Πελοπίδας Φράγκος

Του Ηλία Στ. Δημητρόπουλου, Σμηνάρχου ε.α- Ιστορικού ερευνητήΕίναι κάπως παράδοξο κι όμως συμβαίνει. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που διάφορες προσωπικότητες τυγχάνει να είναι γνωστές...