Σε συνέχεια της σειράς άρθρων μας σχετικά με τις νέες απειλές και τη δυνατότητα καταδρομικών επιχειρήσεων σε αρχιπελαγικό περιβάλλον, είδαμε μια σύγχρονη λύση στο θέμα της μετακίνησης ειδικών δυνάμεων σε νησίδες και βραχονησίδες ή εχθρικές ακτές, που βρίσκονται υπό επιτήρηση: Μέσω υβριδικών υποβρυχίων, ουσιαστικά προηγμένες ναυτικές πλατφόρμες που μπορούν να πλησιάζουν την ακτή με υψηλή ταχύτητα, και λίγο πριν μπουν στην περίμετρο ανίχνευσης, να καταδύονται.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια
Αν και η ιδέα είναι καινοτομική δεν υπάρχουν πολλές διαθέσιμες υλοποιήσεις της. Από τις λίγες αξιόλογες πλατφόρμες που κυκλοφορούν ξεχωρίσαμε να παρουσιάσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το σκάφος VICTA της βρετανικής SubSea Craft, ως μια πολύ σύγχρονη λύση που πιθανά να ενδιαφέρει και τη Διοίκηση Ειδικών Δυνάμεων.
Το VICTA είναι ένα τεχνολογικά προηγμένο, υβριδικό σκάφος, κατασκευασμένο για επιχειρήσεις σε δύσκολα παράκτια περιβάλλοντα όπως το ελληνικό. Το βασικό μοντέλο, έχει αποδειχθεί ότι επιτυγχάνει ταχύτητες έως και 40 κόμβους στην επιφάνεια για εμβέλεια έως 250 ναυτικά μίλια. Όταν χρειαστεί, μπορεί να καταδυθεί σε 2 μόλις λεπτά, διατηρώντας ταχύτητα πλεύσης κάτω από την επιφάνεια 5 κόμβων. Σε περίπτωση ανάγκης, μπορεί να επιτύχει για μικρό χρόνο, φθάνοντας τους 6 κόμβους. Χωρίς να θέλουμε να επεκταθούμε περισσότερο, υπό συνθήκες, είναι πιο γρήγορο από ένα 214ΗΝ!
Έτσι επιτρέπει τη γρήγορη και χαμηλής ορατότητας διείσδυση σε περιοχές που επιτηρούνται από τον εχθρό. Αφού καταδυθεί, μπορεί να διανύσει 25 ναυτικά μίλια υποβρυχίως, ενώ το μέγιστο βάθος που φθάνει είναι τα 30 μέτρα. Το μήκος του είναι 12 μέτρα, ενώ χωρά μέσα σε στάνταρ κοντέινερ 40 ποδών. Μπορεί να κινηθεί είτε απευθείας από λιμένα λόγω μεγάλης αυτονομίας, αλλά και να μεταφερθεί κοντά στη ζώνη επιχειρήσεων με ελικόπτερο Chinook, ή πλοίο.
Οι επιβάτες του, πρέπει να κάνουν χρήση φιαλών οξυγόνου σε κατάδυση, αλλά δεν απαιτείται να είναι υψηλής εκπαίδευσης βατραχάνθρωποι (αρκεί η γνώση χρήσης των φιαλών). Έτσι, μπορεί να παραμείνει σε κατάδυση όσο έχουν οξυγόνο οι επιβαίνοντες, 6 συν 2 το πλήρωμα. Πιθανότατα η εμβέλεια θα επεκτείνεται με έμπειρους βατραχανθρώπους (από τα σχολεία του ΣΞ και του ΠΝ), ενώ το σκάφος μπορεί να ενισχυθεί και με περισσότερες μπαταρίες για μεγαλύτερη αυτονομία υποβρυχίως. Οι πιο έμπειροι υποβρύχιοι καταστροφείς, θα μπορούν φεύγοντας από το σκάφος με χρήση των καταδυτικών στολών τους και του σχετικού εξοπλισμού, να προωθούνται ακόμη πιο βαθιά σε εχθρικά νερά, επεκτείνοντας έτσι την ακτίνα δράσης τους.
Σε “ελληνικά μέτρα”, το σκάφος με ικανότητα μεταφοράς εξαμελούς ομάδας κρούσης, θα αποτελούσε ένα τρομερό πλεονέκτημα για την ΔΕΠ καθώς θα παρήγαμε μια σημαντική απειλή στο μήκος των τουρκικών ακτών και των εκεί κοντινών εγκαταστάσεων και στρατευμάτων, προσφέροντας μια ειδική προσέγγιση αποτροπής της τουρκικής επιθετικότητας. Καθώς κάθε παράκτια τουρκική δράση, θα έπρεπε να λάβει υπόψη της μια τέτοια απειλή ειδικών δυνάμεων, πολύ δύσκολα εντοπίσιμων.
Η γκάμα των αποστολών ενός τέτοιου σκάφους, περιορίζονται μόνο από την φαντασία της διοίκησης. Για παράδειγμα, ένα VICTA μπορεί να φορτωθεί με πυραύλους (SPIKE, AKERON, Javelin) και να πλήξει πλοία σε αγκυροβόλιο από απόσταση κάποιων χιλιομέτρων, χωρίς να εντοπίζεται μιας και θα έχει μόλις αναδυθεί (με χαμηλό ίχνος στην επιφάνεια λόγω προφίλ και συνθετικών υλικών). Οπότε ποιος θα μπορούσε να σταματήσει μια τέτοια δράση; Και όπως έχουμε δει, επιχειρήσεις ασύμμετρου πολέμου μπορεί να αλλάξουν τη ροή συμβατικών επιχειρήσεων, όπως έχει φανεί στο διαρκώς μεταβαλλόμενο πεδίο της Ουκρανίας.
Και χωρίς χρήση όπλων, το σκάφος μπορεί να λειτουργήσει ως πλατφόρμα κατάδειξης laser στην ΠΑ, ώστε αυτή να φέρει χάος στην εχθρική ακτή. Δηλαδή με στοχοποίηση βομβών laser που θα αφεθούν από F-16 σε μεγάλη απόσταση. Για να ακυρωθεί π.χ. μια αποβατική επιχειρήση στο ξεκίνημα της χωρίς ελληνικές απώλειες. Ενώ γενικότερα είναι ιδανική πλατφόρμα για “αθόρυβη” παρατήρηση, συλλογή πληροφοριών, κ.ο.κ.
Από όσο μπορέσαμε να μάθουμε, το VICTA έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ακόμη και 8 καταδρομείς. Με λιγότερους παρέχεται περισσότερος χώρος, επιτρέποντας τη δυνατότητα μεταφοράς όπλων, άλλου φορτίου ή αισθητήρων. Αυτή η επιλογή δίνει την ευελιξία για ακόμη μεγαλύτερο φάσμα αποστολών, π.χ. με χρήση μερικών σκαφών μαζί, για αποβίβαση πιο μεγάλης ομάδας ειδικών δυνάμεων. Όπου βέβαια μπορεί να χρησιμοποιηθεί για απόβαση εν κρυπτώ σε βραχονησίδα ή μικρή νησίδα, όταν αυτό απαιτηθεί. Π.χ. σε μια σημειακή κρίση σε τέτοιο περιβάλλον, ως επανάληψη δηλαδή ενός σεναρίου “Ιμίων” ή κάτι παρόμοιου.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό, πως ένα σκάφος σαν το VICTA δεν μπορεί να προσβληθεί από εχθρικά πυρά εύκολα. Όταν είναι στην επιφάνεια…
Η συνέχεια στο Naval Defence
Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!