Καθώς τα επόμενα χρόνια οι εξοπλιστικές δαπάνες της χώρας μας θα κατευθυνθούν προς την “αναγέννηση” του ΠΝ, ο Ελληνικός Στρατός πορεύεται για την επόμενη μέρα. Μια μέρα, που δυστυχώς δεν προβλέπεται να είναι καλύτερη, αφού τα όποια κονδύλια, ακόμη κι αν ο Π/Υ των 530 εκ ευρώ ετησίως αλλάξει, εντούτοις δεν θα πάνε προς τον Στρατό Ξηράς.
Φυσικά, ο ΕΣ θα υλοποιήσει προγράμματα εκσυγχρονισμού για το σημαντικά οπλικά του συστήματα. Υπάρχουν ήδη προχωρημένες συζητήσεις που αφορούν τα MLRS, ενώ συζητήσεις συνεχίζονται να γίνονται για τα Leo2A4. Επίσης, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για τα παλαιότερα ΑΗ-64Α+, σε ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού χαμηλού κόστους, που μάλλον θα βρει χρηματοδότηση. Για το θέμα αυτό θα μιλήσουμε σε επόμενο άρθρο μας.
Τώρα, καθώς πρόγραμμα απόκτησης νέων οπλικών συστημάτων δεν φαίνεται στον ορίζοντα, ο Ε.Σ έχει συμβιβαστεί με την ιδέα πως πρέπει να “σκουπίσει” κάθε διαθέσιμο μεταχειρισμένο οπλικό σύστημα από συμμαχικούς στρατούς, που είναι σε λειτουργική κατάσταση, έχει ακόμη μεγάλο χρόνο αξιοποίησης, αλλά και δεν θα προκαλέσει έμφραγμα στις μονάδες Τεχνικού και Υποστήριξης. Καθώς όμως, οι περισσότεροι συμμαχικοί στρατοί δεν έχουν αξιόλογα συστήματα προς διάθεση, η προσοχή του Ε.Σ έχει στραφεί στις ΗΠΑ. Διορθώνουμε, δεν υπάρχει υλικό προς ΔΩΡΕΑΝ, ή σχεδόν δωρεάν, διάθεση…
Το μοντέλο των OH-58D Kiowa Warrior είναι αυτό που θα ακολουθηθεί, τουλάχιστον στις περισσότερες των περιπτώσεων. Το ΓΕΣ έχει στη διάθεσή του τις ανανεωμένες λίστες των EDA, και έχουμε ήδη αιτηθεί διάφορα συστήματα. Έχουμε ήδη γράψε για τα 367 Μ2Α0 Bradley, τα οποία οι ΗΠΑ προτίθενται να μας διαθέσουν έναντι συμβολικού ή μηδενικού τιμήματος. Μάλιστα, τα οχήματα μας δίνονται χωρίς της υποχρέωση ανακατασκευής τους από αμερικανικές εταιρείες, αν το επιθυμούμε το παίρνουμε as is, where is.
Το πρόβλημα είναι πως το βασικό μοντέλο Μ2 (που χαρακτηρίστηκε εκ των υστέρων Μ2Α0), είναι η βασική έκδοση, που δεν υπάρχει πλέον σε υπηρεσία με τον US Army. Τα οχήματα έχουν τα χρονάκια τους, και από το απόθεμα αυτό αντλούν όλες οι χώρες που αγοράζουν Μ2Α2, ουσιαστικά παίρνουν δωρεάν Μ2 και τα αναβαθμίζουν στις ΗΠΑ σε Μ2Α2/3 (Λίβανος, Κροατία). Έχουμε ξαναγράψει πως το κόστος για τα 367 οχήματα που μας παραχωρούνται θα έφτανε το 1 δις δολάρια, ίσως και περισσότερο.
Βέβαια, η έλλειψη ΤΟΜΑ έχει οδηγήσει τον ΕΣ να βρει διάφορες “πατέντες” (εντάξει, ας μην είμαστε άδικοι, ας τις πούμε… λύσεις), με άξονα κάποια Μ113Α2, που όμως δεν μπορούν να ακολουθήσουν τα Leo2A4/HEL στους ελιγμούς. Έτσι, οι ταξιαρχίες ελιγμού του ΕΣ δεν μπορούν να αξιοποιήσουν το 100% των δυνατοτήτων τους, με ότι αποτέλεσμα έχει αυτό σε μια πιθανή σύγκρουση στον Έβρο.
Μια λύση που σκέφτεται το ΓΕΣ είναι η αίτηση για Μ113Α3, που είναι ισχυρότερα των παλαιότερων Μ113Α1/Α2, και μπορούν να ακολουθήσουν τα άρματα μάχης του ΕΣ. Πριν κοροϊδέψουμε, ας κάνουμε ένα google search για τα Μ113Α3, και μετά ας κρίνουμε. Τώρα, αν και τα Μ113Α3, όπως έχουμε γράψει, θα τύχουν άμεσης αξιοποίησης, εντούτοις δεν λύνεται το πρόβλημα του ΕΣ που χρειάζεται ισχύ πυρός πάνω σε όλα τα οχήματα. Τα Μ2, αν και παλιά θα δώσουν λύση.
Αυτός είναι και ο λόγος που τα Μ2Α0 δεν έχουν απορριφθεί οριστικά, αλλά συνεχίζουν να συζητούνται, με αξιοποίησή τους μάλιστα από τα ΠΕΒ. Αν και τα ΠΕΒ είναι ικανά να κάνουν εργοστασιακή συντήρηση στα Μ2, εντούτοις δεν είναι απόλυτο σίγουρο πόσο γρήγορα μπορούν να συντηρήσουν 367 άγνωστα οχήματα. Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον την ιστορία, και θα επανέλθουμε. Πριν κλείσουμε, θα πρέπει να πούμε πως τα Μ2 θα ήταν μια ενδιαφέρουσα λύση ΚΑΙ για την Κύπρο…
Όπως έχουμε γράψει, στον ΕΣ έχει προσφερθεί μια εξελιγμένη έκδοση του V-150 Commando, το Guardian. Το τελευταίο έχει να προσφέρει πολλά στον ΕΣ, ειδικά στα νησιά αλλά και τις μονάδες αναγνώρισης, εντούτοις δεν είναι σίγουρο πως ο ΕΣ θα μπορέσει να το αξιοποιήσει. Οι συζητήσεις συνεχίζονται.
DefenceOne: Οι ΗΠΑ θα δώσουν 25 εκ. δολάρια στην Ελλάδα για IFV, έρχονται επιτέλους M2 Bradley;
Αυτό που έχει ζητήσει ο ΕΣ είναι μεγάλος αριθμός MRAP, που αυτή τη στιγμή γίνονται διαθέσιμα. Πιστεύεται πως σύντομα θα υπάρξει εξέλιξη στο θέμα, αλλά και στις επιμέρους λεπτομέρειες. Η “ιστορία” με τα OH-58D έχει αποδείξει πως το ΓΕΣ μπορεί να κάνει προμήθειες μεταχειρισμένου υλικού βλέποντας το μέλλον, και φυσικά μιλάμε για υποστήριξη και ανταλλακτικά. Δεν αρκεί μονάχα η παραχώρηση των οχημάτων, αλλά και ανταλλακτικών, αναλωσίμων, εγχειριδίων χρήσης και συντήρησης κοκ.
Ο ΕΣ δεν έχει κάνει πίσω σε ότι αφορά το ενδιαφέρον του για περισσότερα MLRS, αλλά πρώτα θέλει να δει τι θα γίνει, και που θα “κλείσει” ο εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων εκτοξευτών. Επίσης υπάρχουν αιτήσεις για μεγάλο αριθμό βαρέων οχημάτων και φορτηγών, καθώς είναι ουσιαστικά αστείο το θέαμα ενός στρατού που μπροστά κινούνται Leo2HEL με Μ2, και πίσω ακολουθούν παλαίμαχα Steyer…
Αναμένεται σημαντική ενίσχυση του ΕΣ με μεταχειρισμένο υλικό από τις ΗΠΑ
Το ενδιαφέρον σε ότι αφορά τα μεταχειρισμένα ελικόπτερα, εστιάζεται στα CH-47D Chinook. Ο ΕΣ ελπίζει πως λίαν συντόμως θα γίνουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα ελικόπτερα του τύπου σε καλύτερη κατάσταση από αυτά που υπάρχουν σήμερα σε αποθέματα. Σκοπός είναι ο στόλος των εν λόγω ελικοπτέρων να φτάσει τα 40+, με στόχο να υπάρχει μια πανίσχυρη δύναμη μεταφοράς δυνάμεων σε κάθε σημείο του ελλαδικού χώρου (κι όχι μόνο) σε μικρό χρονικό διάστημα.
Και πάλι στο θέμα αυτό θα επανέλθουμε σύντομα (της Αεροπορίας Στρατού). Σε κάθε περίπτωση, ο ΕΣ δεν εξετάζει καθόλου το ενδεχόμενο της παραχώρησης μεταχειρισμένων UH-60A/L, καθώς θα αύξανε πλέον την πολυτυπία σε μη διαχειρίσιμα επίπεδα.