Μέχρι και η Αμερικανική Αεροπορία, που σχεδίαζε να έχει μια δύναμη μαχητικών αποτελούμενη κυρίως από «αόρατα» F-22 και F-35 στο μέλλον, θα πρέπει να βασιστεί στα μαχητικά 4ης για αρκετά χρόνια ακόμη.
Σύμφωνα με αφιέρωμα του «Air Force Magazine», το πρόβλημα δημιουργείται, επειδή τερματίστηκε πρόωρα η παραγωγή του F-22, έχει καθυστερήσεις το πρόγραμμα F-35 και η Lockheed Martin δεν μπορεί να φθάσει στην παράδοση 72 νέων F-35 ανά χρόνο αρκετά γρήγορα. Έτσι, η Αμερικανική Αεροπορία είναι υποχρεωμένη να φροντίσει τα A-10, F-15 και F-16 να παραμείνουν ικανά, αλλά και μακριά από επικίνδυνες καταστάσεις.
Χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προμήθεια των νέων F-15EX, οι ΗΠΑ θα επενδύσουν $15,9 δις τα επόμενα πέντε χρόνια στα παλαιότερα μαχητικά τους. Για τα A-10 προβλέπονται $2,9 δις, για τα F-15 $7,6 δις και για τα F-16 $5,4 δις.
Η αγορά των μαχητικών εναέριας κυριαρχίας F-15EX γίνεται χωρίς τη θέληση της USAF, επειδή δεν παράγονται όσα F-35 απαιτούνται για την αντικατάσταση των F-15C/D. Τα τελευταία δεν αναμένεται να παραμείνουν ενεργά μετά τη δεκαετία του 2020, γιατί παρουσιάζουν προβλήματα δομικής κόπωσης. Συνολικά θα αποκτηθούν τουλάχιστον 80 ή μέχρι 144 F-15EX, με την κατασκευή των πρώτων οκτώ να έχει εγκριθεί στον αμυντικό προϋπολογισμό του 2020. Σχετικά με τα F-15E, κυριότερη αναβάθμιση είναι η εγκατάσταση του συστήματος Ηλεκτρονικού Πολέμου EPAWSS, το οποίο θα ενισχύσει σημαντικά το επίπεδο αυτοπροστασίας. Το εκτιμώμενο κόστος του προγράμματος είναι $2,4 δις.
Για το πολυπληθέστερο μαχητικό της Αμερικανικής Αεροπορίας (σ.σ.: αλλά και της ΠΑ), το F-16, προβλέπεται η εγκατάσταση ραντάρ AESA, που θα γίνει επιχειρησιακό σε ορισμένα αεροσκάφη αυτόν τον χρόνο. Η εγκατάσταση του ραντάρ στον τύπο θα ολοκληρωθεί το Οικονομικό Έτος 2025. Επίσης θα υπάρξει πρόγραμμα δομικού εκσυγχρονισμού, με στόχο να προστεθούν έως 8.000 ώρες, με το πρόγραμμα να ξεκινά το Οικονομικό Έτος 2022 και να τερματίζεται το Οικονομικό Έτος 2029. Μέχρι το Οικονομικό Έτος 2025 θα ολοκληρωθεί ακόμη η εγκατάσταση του συστήματος Auto-GCAS. Επιπρόσθετα, για τα F-16 αναπτύσσεται νέος υπολογιστής αποστολής, ενώ άλλες βελτιώσεις θα υπάρξουν στο σύστημα αυτοπροστασίας, το OFP και το MIDS/JTRS. Τέλος, η Αμερικανική Αεροπορία ζητά την πιστοποίηση της πυρηνικής βόμβας B61-12 και της κατευθυνόμενης ρουκέτας APKWS.
Η αναλογία των μαχητικών 4ης προς 5η γενιά μαχητικών είναι 82:18.
Το τεύχος 401 της Π&Δ Οκτωβρίου 2019 διαθέσιμο ηλεκτρονικά στο Joomag