Ακόμα δύο τουρκικές εταιρείες προστέθηκαν στον κατάλογο του «Defense News» με τις κορυφαίες 100 πολεμικές βιομηχανίες διεθνώς, ενώ η Τουρκία παραμένει προσηλωμένη στον στόχο της πλήρους αυτάρκειας σε εξοπλισμούς μέχρι το 2023.
Οι απόλυτοι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί. Το 2002 η τουρκική πολεμική βιομηχανία ήταν υπεύθυνη για 62 προγράμματα, ενώ τώρα για 700. Οι εταιρείες έχουν αυξηθεί από 56 σε 1.500 και ο κύκλος εργασιών ανέβηκε από το $1 δις στα $10,8 δις. Μαζί, οι εξαγωγές «έσπασαν» το φράγμα των $3 δις, δεκαπλασιάζοντας σε αξία την αντίστοιχη επίδοση του 2002.
Σύμφωνα με το «Defense News», επτά τουρκικές εταιρείες φιγουράρουν στη λίστα με τις 100 μεγαλύτερες παγκοσμίως. Από αυτές, μία είναι ιδιωτική (FNSS), μία τελεί υπό κοινοπραξία Τουρκίας-Κατάρ (BMC) και πέντε ανήκουν στο τουρκικό δημόσιο (Aselsan, TAI, Roketsan, STM, Havelsan). Η στροφή της Τουρκίας στην εγχώρια βιομηχανία έχει μειώσει την εξάρτησή της, σε ξένους προμηθευτές, στο 30% και στόχος είναι αυτό το ποσοστό να μηδενιστεί έως το 2023.
Οι επιτυχίες της τουρκικής βιομηχανίας στηρίζονται στον Ερντογάν και τις… εισαγωγές
Παρά την πρόοδο, η πολεμική βιομηχανία της Τουρκίας παραμένει αντιμέτωπη με σημαντικά εμπόδια. Ένα από αυτά είναι πως δεν μπορεί να καθοριστεί πόσο «τουρκικά» είναι τα εγχώρια προγράμματα. Για παράδειγμα, υπάρχει ανάγκη για ξένους κινητήρες. Το πρόγραμμα του άρματος μάχης Altay έχει βαλτώσει, επειδή δεν έχει βρεθεί συγκρότημα ισχύος, και η πώληση 30 επιθετικών ελικοπτέρων T129 στο Πακιστάν συναντά αμερικανικά εμπόδια στην αποδέσμευση των κινητήρων τους.
Χωρίς κινητήρες, τουρκικοί εξοπλισμοί γιόκ! Τουλάχιστον ένα σημαντικό μέρος τους
Παρόμοιο πρόβλημα έχει το υπερφιλόδοξο εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος. Το πρόγραμμα, με την επωνυμία TF-X, άρχισε επίσημα το 2010, το 2015 ανακοινώθηκε πως θα είναι δικινητήριο, αλλά δεν έχει γίνει ακόμα η επιλογή των κινητήρων. Το υπό ναυπήγηση πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων TCG Anadolu είναι, πάλι, μόλις σε ποσοστό 60% «made in Turkey», ενώ η αδυναμία ανάπτυξης εγχώριων Α/Α συστημάτων μεγάλης εμβέλειας οδήγησε στην επιλογή του ρωσικού S-400 και την… απομάκρυνση της Άγκυρας από το πρόγραμμα του μαχητικού 5ης γενιάς F-35.