Δημοσιεύθηκε στην Τουρκία από τη Διεύθυνση Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκικής Προεδρίας η προκήρυξη ενδιαφέροντος για την κατασκευή των επόμενων 3 φρεγατών της κλάσης Istanbul. Το έγγραφο ξεκινά την τυπική διαγωνιστική διαδικασία για να βρεθεί ο ανάδοχος κατασκευής ενώ η ημερομηνία λήξης των υποψηφιοτήτων είναι η 15η Μαρτίου 2022.
Καθελκύστηκε η πρώτη φρεγάτα κλάσης Instanbul στην Κωνσταντινούπολη
Τι σημαίνει αυτό; Δεν είναι σαφές τουλάχιστον ως προς το πραγματικό χρονοδιάγραμμα της έναρξης κατασκευής, αλλά το μικρό διάστημα υποβολής υποψηφιοτήτων δείχνει πως το όλο ζήτημα είναι μάλλον τυπικό. Πάντως το πρόγραμμα έχει φρενάρει σημαντικά καθώς η πρώτη φρεγάτα της κλάσης (που θα περιλάβει συνολικά 4 σκάφη), η ομώνυμη Istanbul έχει μεν καθελκυσθεί αλλά περιμένει τον εξοπλισμό της, καθώς το αμερικανικό εμπάργκο (κυρίως) εμποδίζει την εφαρμογή κελιών κάθετης εκτόξευσης αντιαεροπορικών πυραύλων ΜΚ41.
Επιβεβαίωνεται πως οι ΗΠΑ μπλόκαραν την εξαγωγή του εκτοξευτή ΜΚ41 για τις νέες τουρκικές φρεγάτες
Για την Τουρκία το χρονοδιάγραμμα -πάντα σύμφωνα με τις φιλόδοξες δηλώσεις τους – είναι το εξής: Το 2022 θα είναι διαθέσιμο το πυροβόλο 76 χιλιοστών, μια εμφανής κόπια του αντίστοιχου Leonardo Super Rapid. Το 2023 θα είναι διαθέσιμο και το «εθνικό» σύστημα κελιών κάθετης εκτόξευσης MDAS που θα εφοδιαστεί με πυραύλους Hisar/Siper. Ενώ είναι σε φάση αρχικής παραγωγής οι πύραυλοι κατά πλοίων ATMACA και ίσως από το 2022 και με τουρκικό κινητήρα. Έτοιμο (με επιφύλαξη όμως) είναι και το αντιαεροπορικό σύστημα GOKDENIZ με διπλό πυροβόλο 35 χιλιοστών.
Τουρκικός πύραυλος ATMACA: Ξεκινά φέτος η ανάπτυξη του σε πλοία, έρχεται έκδοση μέσου βεληνεκούς
Αν όλα αυτά επαληθευθούν, το 2023 ίσως η πρώτη φρεγάτα, η TCG Istanbul μπορεί να αρχίσει να εξοπλίζεται με ολοκληρωμένο τουρκικό οπλοστάσιο (μένει να δούμε βέβαια το πόσο αποτελεσματικό θα είναι αυτό συγκριτικά με τα παρεμφερή δυτικά συστήματα). Οπότε έχει νόημα να εξελιχθεί σταδιακά και το πρόγραμμα ναυπήγησης των υπόλοιπων 3 φρεγατών που θα αρχίσει να αποδίδει νέα σκάφη γύρω στο 2026, υποθέτοντας βέβαια έναρξη ναυπήγησης μέσα στο 2022.
Τα παραπάνω βέβαια είναι μια άσκηση λογικής, καθώς η τρέχουσα οικονομική κρίση της Τουρκίας, όπως και οι πολύ πιθανές καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των διαφόρων εγχώριων οπλικών συστημάτων μπορεί να ανατρέψουν τελείως κάθε νέα ναυπήγηση.
Ξεκινά το πρόγραμμα ενός σχεδόν 100% τουρκικού αντιτορπιλικού TF-2000;