Γράφαμε προ ημερών για την ενσωμάτωση στο τουρκικό δικινητήριο μη επανδρωμένο, Akinci, του νέου πυργίσκου ηλεκτροοπτικών αισθητήρων και στοχοποίησης ASELFLIR 500 της Aselsan. Η απαίτηση όμως για τέτοια συστήματα στην Τουρκία δεν σταματά και πλέον προβάλλεται και νέα έκδοση τους, η Toygun, για ειδική όμως χρήση.
Akinci C, η νέα ισχυρότερη έκδοση του τουρκικού μη επανδρωμένου κάνει την πρώτη πτήση
Οι τυπικοί πυργίσκοι ηλεκτροοπτικών είναι σε σφαιρικό θόλο, τοποθετούνται στο κάτω μέρος της ατράκτου ενός μη επανδρωμένου, εξέχοντας αρκετά, είναι περιστρεφόμενοι για να έχουν πλήρη εποπτεία του χώρου, αλλά ταυτόχρονα, ακριβώς λόγω όγκου και θέσης παράγουν οπισθέλκουσα (δηλαδή αεροδυναμική αντίσταση) και βέβαια ίχνος σε ραντάρ.
Η Τουρκία όμως με την νέα γενιά μη επανδρωμένων της, τα Kizilelma και ΑΝΚΑ 3, τα οποία έχουν κινητήρα τζετ, υψηλή ταχύτητα και σχεδίαση χαμηλής παρατηρησιμότητας, δεν εξυπηρετούνται από τέτοιους πυργίσκους. Έτσι η Aselsan παρουσίασε το Toygun, ως εξελιγμένο σύστημα IRST, δηλαδή υπέρυθρης έρευνας και στοχοποίησης. Το οποίο βρίσκεται στο εσωτερικό της ατράκτου και μόνο μια οπτική κεφαλή προβάλλει εντός ενός πολυεδρικού “παραθύρου”, μικρού ύψους, με ελάχιστο ίχνος στο ραντάρ.
Αντίστοιχη λειτουργία θα έχει και το μαχητικό Kaan, το οποίο έχει και αυτό ανάλογη πρισματική θύρα παρατήρησης IRST. Στη φωτό διακρίνεται με χρυσαφί χρώμα (λόγω επίχρισης στα διαφανή μέρη του), ακριβώς μπροστά από την καλύπτρα.
Το Toygun διαθέτει κάμερα υπερύθρων, ανάλυσης 1280Χ1024 pixels, εμβέλειας έως 35 χιλιόμετρα, αποστασιόμετρο laser, ικανότητα παρακολούθησης στόχου και καταύγασης του με ακτίνα laser, αισθητήρα καταύγασης από άλλη πηγή, με όλα τα δεδομένα να προβάλλονται με την ανάλογη συμβολογία στην οθόνη του χειριστή. Το βάρος τoυ Toygun θα είναι 120 κιλά, με το πολυπρισματικό παράθυρο και τον εκεί σένσορα να φθάνουν τα 22 κιλά.
H Aselsan δεν πρωτοτυπεί βέβαια γιατί τέτοια IRST έχουμε δει σε υπηρεσία, με πιο χαρακτηριστικό και παρόμοιας όψης, εκείνο του συστήματος DAS του μαχητικού F-35. Δεν είναι σαφές όμως αν η τουρκική “αντιγραφή” περιορίζεται στη φόρμα σχεδίασης ή μπορεί να έχει και τεχνολογικά στοιχεία. Που να έχουν προέλθει μέσω τεχνογνωσίας από τη συμμετοχή της τουρκικής βιομηχανίας στην παραγωγή εξαρτημάτων για το F-35.
Πάντως η τουρκική αμυντική βιομηχανία συνεχίζει να δημιουργεί ολοένα και πιο εξειδικευμένα κρίσιμα -ή και δευτερεύοντα- υποσυστήματα για τα αεροσκάφη της, επανδρωμένα και μη, εξυπηρετώντας τον κεντρικό στόχο για εγχώρια παραγωγή που να προσεγγίζει το 100%.