Μια ακόμη -από τις πάρα πολλές- τουρκικές αμυντικές εταιρείες, η Samsun Yurt Savunma (SYS) που ασχολείται κυρίως με μηχανολογικές κατασκευές αεροπορικών εφαρμογών, ανακοίνωσε πως εντός Αυγούστου φέτος θα ξεκινήσει τις παραδόσεις ενός νέου πυροβόλου 30 χιλιοστών, ένα όπλο που μπορεί να ενσωματωθεί τόσο σε οχήματα κάθε τύπου (τεθωρακισμένα, ΤΟΜΠ, ΤΟΜΑ, αναγνώρισης) όσο και σε πλοία αλλά και σε αεροσκάφη! Το όπλο ονομάζεται Venom LR (Low Recoil, χαμηλής ανάκρουσης) και χρησιμοποιεί πυρομαχικό διαμετρήματος 30Χ113. Το μέγιστο βεληνεκές είναι στα 3 χιλιόμετρα αλλά το δραστικό στα 2, η ταχυβολία στις 230 βολές το λεπτό και είναι συμβατό με όλα τα σχετικά πυρομαχικά.
Έχει ενδιαφέρον όμως πως το όπλο προσφέρεται από τη βρετανική εταιρεία AEI Systems, η οποία εξαγοράστηκε το 2023 από την SYS, σε ποσοστό 80%. Η AEI είχε μεγάλη τεχνογνωσία στον τομέα αυτό, των μεσαίου διαμετρήματος πυροβόλων, αλλά δεν είχε πετύχει τα τελευταία χρόνια να πάρει αξιόλογες παραγγελίες, οπότε ο τουρκικός όμιλος είδε την ευκαιρία να επεκτείνει τη δραστηριότητα του.
Να πούμε εδώ πως μια από τις θυγατρικές της SYS είναι και η CANIK, γνωστή διεθνώς στην αγορά όπλων, με πολλά μοντέλα πιστολιών, τόσο για ερασιτεχνική χρήση όσο και για Σώματα Ασφαλείας, αλλά και για στρατιωτικές δυνάμεις. Η CANIK παράγει όμως και πολυβόλα 12,7 χιλιοστών, οπότε η μητρική SYS είχε, έως αυτό το διαμέτρημα, τη δική της τεχνογνωσία που τη συμπλήρωσε με εκείνη της βρετανικής εξαγοράς.
Έτσι πλέον η AEI Systems, προτείνει στην διεθνή αγορά το Venom LR, όπως και τον πυργίσκο Trakon 30 για την τοποθέτηση του, με τον τελευταίο να αποτελεί παραγωγή της τουρκικής Unirobotics… θυγατρικής και αυτή της SYS! Βλέπουμε εδώ λοιπόν μια ολοκληρωμένη πολιτική εξέλιξης από την πλευρά του τουρκικού ομίλου, όπου εντάσσει μέσα στο πλέγμα των θυγατρικών του και διεθνείς εταιρείες, και συνδυάζει τα προϊόντα τους για να προτείνει κάτι νέο στην αγορά.
Δεν έχει γίνει γνωστό που θα κατευθυνθούν οι πρώτες παραδόσεις του Venom LR αλλά τουρκικά ΜΜΕ αναφέρουν πως ίσως το όπλο ενσωματωθεί σε τουρκικής σχεδίασης επιθετικά ελικόπτερα, όπως το ATAK II, ενώ μπορεί να το δούμε και ως όπλο υποστήριξης σε μη επανδρωμένα, γιατί είναι πολύ συμπαγές σε διαστάσεις και με μικρή ανάκρουση.