22.4 C
Athens
Παρασκευή, 31 Μαΐου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟTHINK OUT OF THE BOXThinkOutOfTheBox: Αντί για ιπτάμενα τάνκερ προμήθεια περισσότερων… Rafale

ThinkOutOfTheBox: Αντί για ιπτάμενα τάνκερ προμήθεια περισσότερων… Rafale

- Advertisement -

Το περιστατικό της βλάβης του ελληνικού C-130H που πετούσε για την Τουρκία μεταφέροντας στις αρχές του Φεβρουαρίου την Β’ ΕΜΑΚ, είναι κάτι που ούτε εμείς, ούτε φυσικά η ΠΑ θέλουμε να θυμόμαστε. Δυστυχώς, ενώ ο τύπος έχει εξαιρετική διαθεσιμότητα παγκοσμίως, εντούτοις στην Ελλάδα έχουμε… καταφέρει διαθεσιμότητα της τάξης του 10% (τις καλές ημέρες, γιατί τις κακές είναι στο 0).

Έτσι ξεκίνησε έντονα μια συζήτηση περί αγοράς μεταχειρισμένων αλλά και νέων μεταγωγικών C-130J ή ακόμη και C-130H. To C-130H το ξέρει καλά και η ΕΑΒ και η ΠΑ, άρα θεωρητικά αν βρούμε κάποια αξιόπλοα αεροσκάφη, “μας κάνουν”. Επίσης ξεκίνησε και πάλι η διαδικασία για την αποστολή 3 C-130H στο Ισραήλ προς ανακατασκευή και επαναφορά σε πτητική κατάσταση. Τα αεροσκάφη θα ταξιδέψουν με πλοίο, αφού αποσυναρμολογηθούν.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Το ΓΕΕΘΑ ξεκινά την αναζήτηση για 4+4 μεταχειρισμένα C-130J

Στα σχόλια των σχετικών ειδήσεων διαπιστώσαμε πως αναγνώστες μας θυμήθηκαν και  συζήτησαν για τα C-130J του Ισραήλ και τις εκδόσεις εναέριου ανεφοδιασμού KC-130J & KC-130H. Καθώς αυτά μπορούν να ανεφοδιάσουν εν πτήσει τα μαχητικά Rafale F3R & Mirage 2000-5Mk2 της Πολεμικής Αεροπορίας. Τα F-16 μας, ανεφοδιάζονται με το σύστημα boom και δεν μπορούν να πάρουν καύσιμο από αεροσκάφη KC-130. Τα Rafale & Mirage όμως, έχουν σχεδιαστεί για το σύστημα ανεφοδιασμού Probe-and-drogue (με το μαχητικό να διαθέτει δικό του πρόβολο εφοδιασμού ο οποίος κλειδώνει σε υποδοχή σωλήνα που σύρεται πίσω από το αεροσκάφος ανεφοδιασμού) και μπορούν να πάρουν καύσιμα από τα KC-130.

Ο ανεφοδιασμός κατά τη διάρκεια της πτήσης είναι ένα απαραίτητο στρατηγικό πλεονέκτημα ώστε να αποκτήσουν τα αεροσκάφη μεγαλύτερη ευελιξία στην αποστολή τους (με αυξημένη εμβέλεια και ικανότητα μεταφοράς φορτίου, όπως και κίνηση με μεγαλύτερες ταχύτητες που απαιτούν αυξημένη κατανάλωση καυσίμων). Πέρα από τον ανεφοδιασμό από εξειδικευμένα ιπτάμενα τάνκερ, υπάρχει και η παραλλαγή buddy-buddy. Αυτή αφορά ένα αεροσκάφος -π.χ. μαχητικό- εξοπλισμένο με κάποια ατρακτίδιο ανεφοδιασμού που μεταφέρει καύσιμο και διαθέτει ανασυρόμενο σωλήνα, στον οποία συνδέεται ένα άλλο μαχητικό για να λάβει καύσιμα (παραλλαγή δηλαδή του probe-and-drogue αλλά σε πιο μικρά μεγέθη).

Το σύστημα buddy-buddy είναι ιδιαίτερα χρήσιμο όταν τα μεγάλα αεροσκάφη τάνκερ δεν είναι διαθέσιμα. Οι Αμερικανοί ήταν αυτοί που το χρησιμοποίησαν αρχικά, καθώς τα αεροπλανοφόρα τους δεν μπορούσαν να κάνουν χρήση ειδικών τάνκερς, και τα KA-6D ήταν πάντα λίγα. Έτσι ανέπτυξαν πολύ γρήγορα ατρακτίδια buddy-byddy, κάποια από τα οποία πήρε το 1992 και η ΠΑ με την παραλαβή των μεταχειρισμένων Α-7Ε του Αμερικανικού Ναυτικού. Σήμερα το ρόλο του αεροσκάφους εναέριου εφοδιασμού στο Αμερικανικό Ναυτικό τον παίζουν F/A-18E/F με ατρακτίδιο.

An F/A-18E Super Hornet, attached to the ‘Royal Maces” of Strike Fighter Squadron (VFA) 27, refuels another Super Hornet over USS Kitty Hawk (CV 63) during a practice air show. The practice air show was done in preparation for Kitty Hawk’s upcoming friends and family day cruise on Sept. 17. Kitty Hawk is more than three months into her summer deployment from Fleet Activities Yokosuka, Japan.

H τεχνική buddy-buddy έχει υιοθετηθεί και από άλλες αεροπορικές δυνάμεις σε όλο τον κόσμο. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η Γαλλική Ναυτική Αεροπορία που “πολεμά” με αεροσκάφη Rafale M (ειδική έκδοση για γαλλικά αεροπλανοφόρα). Πως γίνεται αυτό;

Η Γαλλική Αεροπορία παρέλαβε το πρώτο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού KC-130J

Η γνωστή εταιρεία Safran Aerosystems δημιούργησε το NARANG (Nacelle de Ravitaillement en vol de Nouvelle Génération), το οποίο επιτρέπει σε μαχητικά όπως το Rafale να μπορούν να ανεφοδιάζουν άλλα αεροσκάφη. Η πρώτη γενιά αυτού του ατρακτιδίου αναπτύχθηκε πριν από 30 χρόνια για χρήση στα μαχητικά Etendard και Super Etendard του Γαλλικού Ναυτικού, καθώς και στα ναυτικά Rafale.

Αυτή η δυνατότητα ενισχύει την ικανότητα της Γαλλίας να αναπτύσσει τις δυνάμεις της σε όλο τον κόσμο, επειδή ένα Rafale με το NARANG και επιπλέον δεξαμενές καυσίμων μπορεί να δώσει σε άλλα αεροσκάφη καύσιμα για να πετάξουν μεγαλύτερες αποστολές. Η νέα έκδοση μπορεί να παραδώσει καύσιμα με υψηλή ταχύτητα ροής, κυμαινόμενη από 750-1.000 λίτρα/λεπτό. Η μεγάλη ταχύτητα συμβάλλει στη μείωση πιθανών κινδύνων για τα δύο αεροπλάνα, που δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πετούν σε απόσταση περίπου δέκα μέτρων το ένα από το άλλο.

Το νέο ατρακτίδιο έχει επίσης ενσωματωμένα συστήματα αυτοδιάγνωσης για να διευκολύνει τη συντήρηση (που γίνεται συνήθως πάνω σε αεροπλανοφόρo). Το γαλλικό Ναυτικό πιστοποίησε τη χρήση του τον Ιανουάριο του 2021 και έχει ήδη χρησιμοποιηθεί επί του αεροπλανοφόρου Charles de Gaulle κατά τη διάρκεια της επιχείρησης Chammal, σε Ιράκ και Συρία, το 2021. Μέχρι στιγμής έχουν καταγραφεί πάνω από 250 ώρες λειτουργίας του ενώ από όσα έχουν γίνει γνωστά, πολλά ατρακτίδια θα παραδοθούν ή έχουν ήδη παραδοθεί, στο Γαλλικό Ναυτικό αλλά και σε πολλούς εξαγωγικούς πελάτες του Rafale, με τις παραγγελίες να έχουν γίνει το 2021-2022.

Από όσο γνωρίζουμε, η χώρα μας δεν είναι ανάμεσα στους πελάτες αυτούς, δυστυχώς. Αλλά αν ήταν, τότε το ατρακτίδιο θα μπορούσε να τοποθετηθεί είτε σε Rafale F3R της ΠΑ, είτε σε Mirage 2000-5Mk2. Μάλιστα παλαιότερα είχαμε δημοσιεύσει ένα άρθρο φίλου μας αναγνώστη και καλού γνώστη, όπου πρότεινε τη χρήση σχετικού συστήματος από τα υπό απόσυρση Mirage 2000 EGM/BGM.

Αξιοποίηση για τα ελληνικά Mirage 2000EGM/BGM: New tricks for an old fighter dog!

Όσοι διαβάσουν το παραπάνω άρθρο θα καταλάβουν πως τα Mirage 2000EGM για να χρησιμοποιηθούν σαν φορείς ατρακτιδίων εναερίου εφοδιασμού, θα πρέπει να ενισχυθεί το σύστημα πέδησης (για μεγαλύτερη αντοχή). Τα Mirage 2000-5 & Mirage 2000D δεν χρειάζονται κάτι τέτοιο, όπως φυσικά και τα Rafale, καθώς έχουν ήδη ενισχυμένα σκέλη για μεγαλύτερη αντοχή στα μεταφερόμενα φορτία.

Βέβαια η μεταφερόμενη ποσότητα καυσίμου από ένα Mirage 2000-5Mk2 ή ακόμη κι από ένα Rafale, είναι πολύ μικρή συγκρινόμενη με αυτή ενός KC-130J, αλλά άλλη είναι η τακτική χρήση του ενός μέσου, κι άλλη του άλλου. Ένα Mirage 2000-5Mk2 για παράδειγμα, μπορεί να πετά σε αποστολή CAP πάνω από την Κεντρική Ελλάδα και να δίνει ταυτόχρονα καύσιμο σε όσα αεροσκάφη χρειάζονται. Αν χρειαστεί, μπορεί να εκτοξεύσει και πυραύλους MICA IR/EM εναντίον εισβολέων.

Επίσης, ο αντίπαλος δεν θα γνωρίζει ποιο από τα αεροσκάφη έχουν το ατρακτίδιο, ενώ η ΠΑ αντίθετα γνωρίζει καλά που βρίσκονται και πετούν τα τουρκικά ιπτάμενα τάνκερ KC-135R. Τα τελευταία, ειδικά απέναντι στο συνδυασμό Rafale F3R με ραντάρ RBE2 και τον πύραυλο Meteor, αν πετάξουν δυτικότερα της Άγκυρας θα γίνουν “ήχος και φως” χωρίς πολλές ελπίδες διάσωσης. Αντίθετα, η ΠΑ μπορεί να σχεδιάσει αποστολές με “πακέτα” αεροσκαφών να εφορμούν, όπου τα μαχητικά με ρόλο τάνκερ να μένουν πίσω σε ρόλους CAP, και τα αεροσκάφη κρούσης να συνεχίζουν έχοντας πάρει καύσιμο από τα πρώτα.

Επίσης σε αποστολή TASMO (ναυτικής υποστήριξης) κάπου στην Ανατολική Μεσόγειο, αν χρειαστεί ένα Rafale θα μείνει πολύ περισσότερο στην περιοχή ευθύνης, λαμβάνοντας καύσιμο από κάποιο ίδιο ή Mirage 2000-5Mk2. Σε κάθε περίπτωση, τα αεροσκάφη με το NARANG θα φέρουν, εκτός φυσικά από τις δυο τεραστίων διαστάσεων εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων, και πυραύλους MICA EM/IR για αυτοπροστασία. Άλλωστε, οι δυνατότητες επιβίωσης ενός Rafale F3R & Mirage 2000-5Mk2 σε ρόλο “βενζινάδικου” είναι απείρως περισσότερες από οποιουδήποτε άλλου σκάφους εναερίου ανεφοδιασμού.

Για να κλείσουμε, μια άλλη ενδιαφέρουσα ιδέα θα ήταν η προμήθεια μεταχειρισμένων Mirage 2000D, που θα χρησιμοποιηθούν σαν φορείς βλημάτων SCALP EG, AM.39 Exocet αλλά και σαν αεροσκάφη εναερίου ανεφοδιασμού για τα ελληνικά Rafale F3R!

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

97 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
97 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Constellation για το Αμερικανικό Ναυτικό: Προβλήματα καθώς ξεκίνησε ναυπήγηση με ημιτελή σχεδίαση!

Νέα μελέτη του αμερικανικού GAO (υπηρεσία του Κογκρέσου η οποία ασκεί έλεγχο σε κυβερνητικές πρακτικές), κυκλοφορήσε πριν λίγες μέρες, εξετάζοντας την πορεία του προγράμματος...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Εντός Ιουνίου στη Βουλή οι ελληνικές φρεγάτες Constellation

93
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της σελίδας μας, οι ελληνικές φρεγάτες Constellation θα μπουν άμεσα σε τροχιά υλοποίησης. Το πρώτο βήμα που θα γίνει είναι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17/30 Μαΐου 1913: Συνθήκη του Λονδίνου, το τέλος...

0
Με τη Συνθήκη του Λονδίνου του 1913 τερματίζονται οι εχθροπραξίες του Α΄ Βαλκανικού Πολέμου. O συγκεκριμένος πόλεμος των 234 ημερών αποτελούσε ένα μοναδικό επίτευγμα,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Constellation για το Αμερικανικό Ναυτικό: Προβλήματα καθώς ξεκίνησε ναυπήγηση με ημιτελή σχεδίαση!

Νέα μελέτη του αμερικανικού GAO (υπηρεσία του Κογκρέσου η οποία ασκεί έλεγχο σε κυβερνητικές πρακτικές), κυκλοφορήσε πριν λίγες μέρες, εξετάζοντας την πορεία του προγράμματος...

Γάζα: Η γερμανική Πολεμική Αεροπορία σταματά τις ρίψεις ανθρωπιστικής βοήθειας

Η γερμανική Πολεμική Αεροπορία ανακοίνωσε ότι σταματά τις ρίψεις ανθρωπιστικής βοήθειας στην εμπόλεμη Λωρίδα της Γάζας, ολοκληρώνοντας ύστερα από δυόμισι μήνες τη συμμετοχή της...

Βρετανικά μη επανδρωμένα “μεταφορικά” επιχειρούν στην Ουκρανία

Η βρετανική εταιρεία Windracers παράγει ένα δικινητήριο μη επανδρωμένο, το οποίο ονομάζει Ultra, έχοντας την ικανότητα να μεταφέρει 100 κιλά ωφέλιμο φορτίο (ή 700...