Η αμυντική έκθεση IDEF 2025 στην Κωνσταντινούπολη (22-27 Ιουλίου), σημαδεύτηκε από σημαντικές συμφωνίες για τον όμιλο Turkish Aerospace Industries-ΤΑΙ (τον μεγαλύτερο αμυντικό/αεροδιαστημικό στη γειτονική χώρα). Με αποκορύφωμα τη συμφωνία για πώληση 48 μαχητικών Kaan στην Ινδονησία.
Στη συνέχεια, όσον αφορά το πρόγραμμα του Kaan, όπως αναφέρει το EDR On Line, η τρίτη πτήση του πρώτου πρωτοτύπου αεροσκάφους είναι προγραμματισμένη προς το τέλος του έτους. Ένα δεύτερο πρωτότυπο αναμένεται να είναι έτοιμο στα τέλη του 2026 και δύο ακόμη θα ακολουθήσουν. Συνολικά η πρόβλεψη είναι να κατασκευαστούν 8 Kaan Block 10 προπαραγωγής, ακολουθούμενα από τα αεροσκάφη κανονικής παραγωγής, ως Block 20, κάπου το 2028. Στόχος της εταιρείας είναι να ακολουθήσει το Block 30, εξοπλισμένο με τουρκικούς κινητήρες TF35000, το 2032. Τους τελευταίους μελετά η Tusas Engine Industries, θυγατρική της ΤΑΙ.
Βέβαια όλος αυτός ο τουρκικός σχεδιασμός παραμένει εκτός “πραγματικότητας” για τα μέτρα και σταθμά της διεθνούς αεροδιαστημικής βιομηχανίας, η οποία χρειάζεται κάπου 10 χρόνια για να αναπτύξει ένα σύγχρονο μαχητικό και αυτό από χώρες που έχουν σχετική εμπειρία πολλών δεκαετιών και τεράστιες ερευνητικές υποδομές. Έτσι η ΤΑΙ μπορεί να έκανε το πρώτο βήμα παραγωγής ελαφριού αεριωθούμενου με το Hurjet, αλλά η μεταπήδηση σε δικινητήριο, βαρύ μαχητικό και μάλιστα “5ης γενιάς” είναι τεράστιο και δεν καλύπτεται με ανακοινώσεις. Σαφώς όμως η τουρκική προσπάθεια εξελίσσεται και όλο και θα παράγει σχετικές τεχνολογίες, που είναι και το ζητούμενο από την Άγκυρα.
Άλλη εξέλιξη για την ΤΑΙ (έχουμε αναφερθεί ήδη) ήταν η συμφωνία με την τουρκική Διεύθυνση Αμυντικής Βιομηχανίας για τη συμπληρωματική παραγγελία 57 ελικοπτέρων γενικής χρήσης T625 Gokbey, που προστίθενται στα πρώτα 23, από τα οποία ήδη τρία υπηρετούν με τη Στρατοχωροφυλακή. Η παράδοση των 57 Gokbey θα ξεκινήσει το 2028.
Στην έκθεση εμφανίστηκε επίσης το επανασχεδιασμένο ελικόπτερο γενικής χρήσης T925, το οποίο έχει πλέον εξωτερικές ομοιότητες με το αμερικανικό Black Hawk. Η πρώτη πτήση του αναμένεται να γίνει το 2026 και έχουν μέχρι τώρα παραγγελθεί οκτώ για την τουρκική Δασική Υπηρεσία.
Ακόμη, υπογράφηκε και η συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την Airbus, για την συμπαραγωγή των εκπαιδευτικών , που θα αγοράσει η Ισπανική Αεροπορία. Η τελευταία διαπραγματεύεται την αγορά 30 αεροσκαφών, με παραδόσεις να ξεκινούν από το 2028.
Τέλος, το πρώτο μη επανδρωμένο αερόχημα μάχης Anka-3 προγραμματίζεται να παραδοθεί στην Τουρκική Αεροπορία το 2026 για δοκιμές, με την εταιρεία να ελπίζει σε συμβόλαιο για περισσότερα, λίγο μετά το 2028. Παράλληλα η TAI ήδη άρχισε τις εργασίες για την επόμενη γενιά του, το Anka IV. Που, όπως μεταφέρθηκε στο EDR On Line, θα έχει «μέγεθος ενός B-2» (άλλη μια δήλωση μεγάλης φιλοδοξίας…).