22.2 C
Athens
Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024
ΝΕΑΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΤα Viper της Greenville στην «ΠΤΗΣΗ» Απριλίου 2023

Τα Viper της Greenville στην «ΠΤΗΣΗ» Απριλίου 2023

- Advertisement -

Πολλοί θεωρούν ακόμη ότι ο τόπος γέννησης του F-16 είναι ακόμη το Fort Worth του Τέξας αλλά τα Fighting Falcon και μάλιστα στην έκδοση Viper (με το «V» κεφαλαίο) έχει μετακινηθεί ανατολικότερα, στη Greenville της Νότιας Καρολίνας, όπως «αποκαλύπτουμε» στο πολύ ενδιαφέρον θέμα του τρέχοντος τεύχους μας, «ΠΤΗΣΗ» 35, Απριλίου 2023   που κυκλοφορεί.

Η ιστορία της παραγωγής του F-16 πηγαίνει πίσω σχεδόν πενήντα χρόνια  υπό από την General Dynamics (1974-1993), τη Lockheed Corporation (1993-1995) και τη Lockheed Martin (από το 1995 έως και σήμερα) με πολλές στιγμές-ορόσημα, ανάμεσά τους και δεκάδες τελετές παράδοσης αεροσκαφών στις 25 αεροπορικές δυνάμεις -πέραν της USAF- που υιοθέτησαν το εμβληματικό μαχητικό.

Τα κομμάτια που κατασκευάσει η ΕΑΒ ως αποκλειστικός προμηθευτής της Lockheed Martin

Παρ’ όλα αυτά, η εκδήλωση της 10ης Μαρτίου 2023 στην Greenville για την παράδοση του πρώτου Block 70 στη Βασιλική Αεροπορία του Μπαχρέιν, ενός παλαιότερου εξαγωγικού πελάτη του τύπου, ίσως ήταν η σημαντικότερη από τον Ιανουάριο του 1979, όταν η GD παρέδωσε το πρώτο αεροπλάνο της περίφημης (ευρωπαϊκής) «Αγοράς του Αιώνα», ένα βελγικό F-16Β Block 1 (FB-01) που είχε προέλθει από τη βελγική γραμμή συναρμολόγησης.

LOCKHEED MARTIN AERONAUTICS COMPANY – PHOTOGRAPHY BY Nate Perry – GP22-0006 – F-16 EB:01 Body Move on April 14, 2022 in Greenville, SC.

Οι λόγοι που έκαναν την περίσταση τόσο ιδιαίτερη ήταν περισσότεροι από ένας. Ο σημαντικότερος για την ίδια τη Lockheed Martin ήταν ότι, όταν το διθέσιο F-16D Block 70 της RBAF (Royal Bahraini Air Force) παραλήφθηκε τελετουργικά από τον αρχηγό της, τον αντιπτέραρχο Hamad Al Khalifa, παρουσία του Greg Ulmer, εκτελεστικού αντιπροέδρου της LM Aero, και του υποπτεράρχου Julian Cheater, βοηθού του υφυπουργού Αεροπορίας στο Πεντάγωνο, τερματίστηκε και τυπικά μια περίοδος πέντε ετών διακοπής της διαδικασίας παραδόσεων νέων Fighting Falcon. Ταυτόχρονα, σηματοδότησε την απαρχή ικανοποίησης παραγγελιών από έξι χώρες και μια νέα σελίδα στην ιστορία του F-16 με το πρώτο Viper νέας κατασκευής, γεγονός που τροφοδοτεί, όπως θα δούμε παρακάτω, μια δυναμική περαιτέρω πωλήσεων στο αειθαλές πρόγραμμα της Lockheed Martin.

Οι παραδόσεις Block 70/72 στους νέους πελάτες επηρεάστηκαν σημαντικά από την πανδημία Covid-19 και την αδυναμία των προμηθευτών της γραμμής συναρμολόγησης να παραδώσουν συγκροτήματα και απάρτια. Με έναν μετριοπαθή υπολογισμό, η καθυστέρηση των παραδόσεων υπερέβη τον έναν χρόνο. Αυτό που συνέβη ήταν ότι η μείωση των παραγγελιών νέων αεροσκαφών ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 2000 οδήγησε σε συρρίκνωση της παραγωγής του F-16 μέσα στη δεκαετία του 2010 και συνεπακόλουθα περιόρισε το σύστημα των προμηθευτών σε «single source» («μοναδική πηγή»), γεγονός το οποίο συνέβαλε στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε το 2020. Αν και η LM δεν κατονομάζει την εταιρεία-συνεργάτη της, επισημαίνει ότι μια από αυτές είναι κυρίως υπεύθυνη για την καθυστέρηση του ενός και πλέον έτους που δημιουργήθηκε στις παραδόσεις, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη επιδιώκεται αλλαγή πλαισίου και συγκροτούνται εναλλακτικοί/«second source» προμηθευτές, αν και κατόπιν εορτής.

Να θυμίσουμε ότι η ΕΑΒ είναι «single source» προμηθευτής για τα τμήματα της ατράκτου του F-16 που κατασκευάζει, όπως επίσης είναι και η τουρκική TAI/TUSAS (με την Τουρκία να εμπλέκεται επίσης και στην παραγωγή τού κινητήρα F100), ενώ την πτέρυγα κατασκευάζει κατ’ αποκλειστικότητα η ισραηλινή IAI. Πρόσφατα, και σε μια προσπάθεια απόκτησης πλεονεκτήματος στην ινδική αγορά, η LM πιστοποίησε και τον ινδικό όμιλο Tata ως «second source» παραγωγό της πτέρυγας, αλλά αυτή η επιλογή θα ενεργοποιηθεί εάν και όταν το F-21 αρχίσει να παράγεται στην Ινδία (βλέπε παρακάτω).

Ανεξάρτητοι παρατηρητές σημειώνουν ότι τα προβλήματα στην παραγωγή του F-16 ήταν μια «τέλεια καταιγίδα» («perfect storm»), αποτέλεσμα του συνδυασμού τής απόφασης μεταφοράς της γραμμής συναρμολόγησης από το Τέξας, όπου «γεννήθηκαν» 4.588 Fighting Falcon, στη Νότια Καρολίνα, με τα δεινά που θα έφερε η «λαίλαπα» της πανδημίας Covid-19, την οποία βέβαια κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει.

Στη θετική πλευρά του θέματος, είναι γεγονός ότι οι πωλήσεις για το F-16 ξεπέρασαν τις αρχικές προσδοκίες και αναμένεται να ενισχυθούν περαιτέρω με προβλέψεις για έως και 300 καινούριες παραγγελίες μέσα στην τρέχουσα δεκαετία, ικανές να κρατήσουν τη γραμμή παραγωγής ανοικτή ακόμη και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 30. [Οι υφιστάμενες παραγγελίες που εκτελούνται για 147 αεροπλάνα τα οποία δεν έχουν παραδοθεί ακόμη όταν γράφονται αυτές οι γραμμές, μπορούν να συντηρήσουν τη γραμμή συναρμολόγησης στο Greenville έως το τέλος του 2027.]

Το πόσο ρεαλιστική είναι η εκτίμηση της LM για 300 πρόσθετα F-16 στο βιβλίο των παραγγελιών της απομένει να επιβεβαιωθεί.

Μην χάσετε την ανάλυσή μας στο θέμα για ένα θρυλικό αεροσκάφος. 

Το καινούργιο μας τεύχος ΠΤΗΣΗ Νο35, Απρίλιος 2023 κυκλοφορεί.

Δείτε το ΕΔΩ 

Και ηλεκτρονικά διαθέσιμο ΕΔΩ

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Διπλός εκτοξευτής RAM στις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ

Όπως φαίνεται ο εκσυγχρονισμός των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ βρίσκεται στα τελευταία στάδια για την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας. Από πλευράς Μεγάρου Μαξίμου, έχει γίνει...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ελληνικοί εξοπλισμοί, πεδίο κριτικής αλλά όχι “λάσπης”

11
Αν κάθε κυβέρνηση δεν τηρεί ένα συστηματικό πρόγραμμα αμυντικών εξοπλισμών, σίγουρα έχουμε δικαίωμα οι κάθε ενδιαφερόμενοι και σχολιαστές της επικαιρότητας να διαμαρτυρόμαστε. Αν τηρείται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Μαΐου 1912: Η απαρχή της RAF

0
Συγκροτείται στη Βρετανία το «Βασιλικό Σώμα Αέρος» με βάση το Εναέριο Τάγμα του Σώματος Μηχανικού, με ναυτική και χερσαία πτέρυγα, σχολή εκπαίδευσης και εργοστάσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Πρόταση για “ευρωπαϊκό Iron Dome” από τον Έλληνα πρωθυπουργό

Σε συνέντευξη που έδωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χθες στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ, έκανε και αναφορά στο ζήτημα της κοινής ευρωπαϊκής αεράμυνας λέγοντας το...

Μια «Πτήση» 1.392 σελίδων

Ένας χρόνος «Πτήση», 12 τεύχη toy 2023, 1.392 σελίδες σε ένα «πακέτο»! Μια μοναδική προσφορά με κόστος μόλις 12 ευρώ! Για το αρχείο σας ή για...

YF-16: Επιστροφή στο μέλλον!

Δεν νομίζουμε ότι υπάρχει φίλος της Αεροπορίας που δεν ανακαλεί την παραπάνω εμβληματική φωτογραφία, που απεικονίζει το αρχικό πρωτότυπο YF-16 της General Dynamics, που...