Από τις 2 Οκτωβρίου και για δυο εβδομάδες, διεξάγεται στην 90η Βάση Αερομεταφορών της Ρουμανικής Αεροπορίας στο Οτοπένι, η 7η έκδοση της ετήσιας Άσκησης Spartan. Η μοναδική στο είδος της αφιερωμένη αποκλειστικά στην τακτική αξιοποίηση του μεταγωγικού C-27J Spartan, ένα από τα προγράμματα υπό τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας (EDA, European Defence Agency).
Στην άσκηση μετέχουν οι Ρουμανία, Ιταλία, Βουλγαρία και Λιθουανία, όπου οι αεροπορίες τους έχουν σε υπηρεσία το ιταλικό μεταγωγικό.
Το πρόγραμμα C-27J του EDA, (εκτός των παραπάνω, μετέχει και η Σλοβακία), έχει στόχο τον εντοπισμό και την ανάπτυξη κοινών έργων και δραστηριοτήτων στους τομείς «των επιχειρήσεων, εκπαίδευσης, επιμελητείας, προμηθειών, αξιοπλοΐας και Έρευνας Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό- (SESAR, Single European Sky Air Traffic Management Research) για την επίτευξη υψηλού επιπέδου διαλειτουργικότητας και οικονομικά αποδοτικών μοντέλων λειτουργίας και συντήρησης του τύπου».
Η φετινή Άσκηση Spartan στην πρώτη της εβδομάδα επικεντρώνεται σε επιχειρήσεις υποστήριξης ειρηνευτικών αποστολών και παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας, ενώ η δεύτερη εβδομάδα θα είναι αφιερωμένη σε Tactical Medevac (τακτική αεροδιακομιδή). Σε όλες τις περιπτώσεις τα πληρώματα εκπαιδεύονται σε ναυτιλία πτήσεων χαμηλού ύψους, τακτικές αερομεταφορές, διάφορες ρίψεις προσωπικού και εφοδίων, επιχειρήσεις STOL, προσαπογειώσεις σε πρόχειρους διαδρόμους κ.ά.
Θα περίμενε κάποιος ότι η Ελλάδα, ως ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες C-27 στην Ευρώπη, θα πρωταγωνιστούσε στο πρόγραμμα Spartan… αλλά θα έκανε λάθος! Σύμφωνα με τον EDA, η Ελλάδα όχι μόνο δεν μετέχει στην άσκηση (από ότι αντιλαμβανόμαστε υπάρχει παρατηρητής) αλλά δεν είναι καν μέλος του προγράμματος.
Κάποιοι ίσως υποστηρίζουν το… «τι να μάθουμε από τους Ευρωπαίους, τα ξέρουμε όλα». Και όμως, κάποια στιγμή το 2022 (με περισσότερα από 15 χρόνια αξιοποίησης των C-27J από την 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών), ζητήσαμε από τους Ρουμάνους βοήθεια για εκπαίδευση σε ρίψεις στατικού ιμάντα, που μέχρι τότε δεν είχαμε κάνει ποτέ με τα μεταγωγικά μας!
Βέβαια το κύριο ζήτημα είναι, άντε και θέλαμε (λέμε τώρα…), μπορούμε; Μάλλον όχι και οι λόγοι είναι γνωστοί!
Μήπως μαζί με τις FDI-HN και τα Rafale να δούμε πως θα λύσουμε τα τεράστια προβλήματα του υλικού που αγοράστηκε με εξίσου τεράστιες επενδύσεις του Έλληνα φορολογούμενου και δεν προσφέρουν; Διότι τα «στέγαστρα Καλατράβα» είναι πάμπολα και διαχρονικά στο χώρο του υλικού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων! Το ότι δεν μπορούν να γραφούν (για ευνόητους λόγους) δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν…