Γράψαμε πριν από μερικές μέρες για το γεγονός ότι το πρόγραμμα NGAD (New Generation Air Dominance), από το οποίο θα προέλθει το επόμενο μαχητικό της Αμερικανικής Αεροπορίας, «πάγωσε» το περασμένο καλοκαίρι ή όπως είπε ο αρμόδιος υφυπουργός Aεροπορίας, μπήκε σε «pause». Αυτό είναι γνωστό ως «6ης γενιάς», αν και ούτε η USAF, αλλά ούτε και το Πεντάγωνο το προσδιορίζουν έτσι.
Όπως είχαμε αναφέρει η πολιτική ηγεσία του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας έχει δεύτερες σκέψεις για το κόστος του προγράμματος, που φημολογείτο ότι θα ανέρχονταν σε «μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα».
Μαχητικό «έκτης γενιάς» NGAD: οικονομικότερο και από το F-35 ή καρατομείται;
Το «πάγωμα» στοχεύει στην γενική αναθεώρησή του, αν και οι περισσότεροι παρατηρητές του χώρου θεωρούν αδύνατη τη συρρίκνωσή του «στο κόστος ενός F-35A σήμερα», όπως ανέφερε ο υφυπουργός Κένταλ, εάν πρόκειται να ενσωματώσει προηγμένες και καινοτόμες τεχνολογίες, όπως ήταν η πρόθεση όταν εκπονήθηκε το πλαίσιο NGAD.
Αυτό σημαίνει ότι, ενώ η USAF βιαζόταν να βάλει σε υπηρεσία το καινούργιο μαχητικό πριν από το τέλος της δεκαετίας, τώρα βρίσκεται σε αναμονή ολοκλήρωσης της διαδικασίας αναθεώρησης και των νέων αποφάσεων.
Από την άλλη το Ναυτικό, που είχε κακή εμπειρία με το Joint Strike Fighter (F-35C και F-35B), αποφάσισε την προηγούμενη δεκαετία να προχωρήσει με δικό του πρόγραμμα επόμενου μαχητικού, γνωστού ως F/A-XX.
Αν και μετά τις αποφάσεις για το NGAD, αρκετοί θεωρούσαν ότι το πρόγραμμα του Ναυτικού θα ήταν επόμενο στη σειρά αναθεωρήσεων, χθεσινές δηλώσεις στελεχών του Κλάδου, καθησυχάζουν αυτούς τους φόβους.
Σύμφωνα με την επικεφαλής του US Navy, υποναύαρχο Lisa Franchetti το Ναυτικό προχωρά πρόσω ολοταχώς με το F/A-XX, με προοπτική επιλογής αναδόχου από τις τρεις υποψήφιες Boeing, Lockheed Martin και Northrop Grumman και στόχο την είσοδο σε υπηρεσία νωρίς τη δεκαετία του 2030, νωρίτερα δηλαδή από τη USAF, που φαινόταν να προηγείται.