Σύμφωνα με την έγκυρη ολλανδική ιστοσελίδα Scramble, η Τουρκία προχώρησε σε μια σημαντική εξέλιξη στον τομέα ενίσχυσης της αεροπορικής της δύναμης των μεταγωγικών, με την απόφαση να αγοράσει δώδεκα μεταχειρισμένα τύπου Super Hercules C-130J από τη Bρετανική Αεροπορία (RAF). Αυτή η κίνηση επιβεβαιώνεται στο Scramble από πηγές στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τη σχετική φήμη να κυκλοφορεί ήδη από τον Ιούλιο του 2024.
Τουρκικό ΜΜΕ: Η Αεροπορία μας θα αποκτήσει 12 μεταχειρισμένα βρετανικά C-130J
Τα αεροσκάφη που αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία της RAF τον Ιούνιο του 2022 και αποθηκεύθηκαν στο Cambridge, περιλαμβάνουν δύο τύπους, το Hercules C4 και το Hercules C5. Η αξιολόγηση από την ομάδα του Scramble εικάζει ότι η Τουρκική Aεροπορία θα αποκτήσει δώδεκα C-130J-30, τα οποία είναι γνωστά και ως Hercules C4 σύμφωνα με την ονοματοδοσία της RAF. Υπάρχει επίσης αναφορά ότι ένα Hercules C5 (C-130J) μπορεί να είναι μέρος της συμφωνίας.
Αυτά τα αεροσκάφη έχουν εκτεταμένη άτρακτο (stretched fuselage) και προσφέρουν μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα. Η λογική πίσω από την απόκτηση των C-130J-30 είναι απλή. Η Τουρκική Αεροπορία ήδη διαθέτει και λειτουργεί μοντέλα C-130B και C-130E, οπότε η εμπειρία στο χειρισμό και τη συντήρηση αυτών των αεροσκαφών είναι ήδη υπαρκτή. Επιπλέον, τα κόστη συντήρησης και λειτουργίας τους είναι σχετικά χαμηλά.
Η απόκτηση των νέων αεροσκαφών θέτει ερωτήματα σχετικά με τη μοίρα του υπάρχοντος στόλου C-130B/H Hercules της 222 Filos, που έχει υποστεί το εγχώριο πρόγραμμα αναβάθμισης ERCIYES. Το πρόγραμμα εξελίχθηκε από το 2nci HIBM.K (2nd Hava İkmal Bakim Merkezi Komutanlığı) στην Kayseri-Erkilet, με σκοπό την αναβάθμιση των συστήματων πλοήγησης δεκατριών C-130E και έξι C-130B.
Τα αεροσκάφη που αποθηκεύονται στο Cambridge, και πωλούνται στην Τουρκία είναι τα εξής (πάντα με στοιχεία από το Scramble):
Hercules C4
ZH865, 382-5408, πρώην N130JA
ZH866, 382-5414, πρώην N130JE
ZH867, 382-5416, πρώην N130JJ
ZH868, 382-5443, πρώην N130JN
ZH869, 382-5444, πρώην N130JV
ZH870, 382-5445, πρώην N73235
ZH871, 382-5446, πρώην N73238
ZH872, 382-5456, πρώην N4249Y
ZH874, 382-5458, πρώην N41030
ZH875, 382-5459, πρώην N4099R
ZH877, 382-5461, πρώην N4081M
ZH878, 382-5462, πρώην N73232
ZH879, 382-5463, πρώην N4080M
Hercules C5
ZH888, 382-5496, πρώην N4187
ZH889, 382-5500, πρώην N4099R
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η στάση της Ελλάδας σε σχέση με μεταχειρισμένα C-130. Η Ελληνική Αεροπορία έχει εκδηλώσει εδώ και καιρό ενδιαφέρον για την απόκτηση τέτοιων αεροσκαφών, είτε του μοντέλου C-130H είτε του πιο σύγχρονου C-130J, αλλά δεν φαίνεται να έχει προχωρήσει σε συζητήσεις με τη RAF. Αυτό μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες, όπως οι διαφορετικές στρατηγικές προτεραιότητες, το κόστος, ή οι εναλλακτικές λύσεις που εξετάζει η Πολεμική Αεροπορία μας, για την αναβάθμιση του στόλου της.
Η απόκτηση αυτών των αεροσκαφών από την Τουρκία αυξάνει την ικανότητά της για στρατηγικές μεταφορές, αλλά και για ανθρωπιστικές αποστολές, βελτιώνοντας την παρουσία της στην ανατολική Μεσόγειο, ενώ σαφώς ενισχύεται σε σχέση με την Ελλάδα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι μεταφορές υλικού και προσωπικού από και προς τη Λιβύη που κάνει η Τουρκική Αεροπορία (καθώς εκεί υπάρχει μόνιμη τουρκική δύναμη), εκτελούνται κυρίως με C-130E. Tα Airbus A400M που επίσης διαθέτει η Τουρκία είναι ανώτερα σε επιδόσεις, αλλά και πολύ πιο ακριβά στη χρήση.
Για την Ελλάδα, η αναζήτηση για παρόμοια αεροσκάφη συνεχίζεται. Αν τελικά έχει βάση το δημοσίευμα του Scramble, τότε κάποιοι στην Ελλάδα πρέπει να απαντήσουν γιατί δεν αγοράσαμε εμείς τα συγκεκριμένα αεροσκάφη.