Μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου Α-400Μ Atlas της Ισπανικής Πολεμικής Αεροπορίας υπέστη σημαντικές ζημιές χθες όταν κατά την φάση της προσγείωσής του στο αεροδρόμιο της Zaragoza προσέκρουσε σε πτηνό.
Ο πιλότος κατάφερε να προσγειώσει με ασφάλεια το μεγάλο αεροσκάφος και ειδοποίησε αμέσως τον πύργο ελέγχου για την πιθανότητα να έχει ζημιές από την πρόσκρουση. Όπως αποδείχθηκε από την αυτοψία το πτηνό χτύπησε το κάτω μέρος της ατράκτου στο σημείο περίπου που ξεκινά ο χώρος αποθήκευσης των πίσω τροχών με αποτέλεσμα να κόψει ένα σημαντικό τμήμα της, όπως φαίνεται και από φωτογραφίες στον ιστότοπο Breaking Aviation News.
Είναι ευτύχημα που το περιστατικό δεν είχε θύματα (πέραν πιθανώς του ατυχούς πτηνού…) και βέβαια την απώλεια του τετρακινητήριου αεροσκάφους των 120 τόνων αλλά όσο κι αν φαίνεται περίεργο -τουλάχιστον ασύμμετρο- τα μικρά πτηνά παραμένουν σοβαρός κίνδυνος ατυχημάτων ακόμα και για τα μεγαλύτερα αεροσκάφη.
Ο όρος που χρησιμοποιείται είναι Κίνδυνος Πρόσκρουσης Πτηνού σε Αεροσκάφος ( “bird aircraft strike hazard” ή BASH) ή απλά πρόσκρουση πτηνού (bird strike) ή εισρόφηση πτηνού (bird ingestion), όταν έχουμε να κάνουμε με στροβιλοκινητήρες. Τα περιστατικά BASH είναι πολύ συχνά τόσο στην πολεμική όσο και στην πολιτική αεροπορία, αν και ο ίδιος όρος χρησιμοποιείται γενικότερα σε περιπτώσεις ατυχημάτων από πρόσκρουση πτηνών σε τεχνικές ανθρώπινες κατασκευές, όπως πύργους τηλεπικοινωνιών, ανεμογεννήτριες, κτίρια και καλώδια ρεύματος.
C-17A Globemaster III Vs πουλιού, σημειώσατε 2 (εικόνες-βίντεο)
Τα περιστατικά BASH σημειώνονται από την αυγή της αεροπορικής ιδέας το 1908 με τον Όρβιλ Ράιτ να αναφέρει περίπτωση που χτύπησε και σκότωσε πτηνό σε μια από τις πτήσεις του το 1908 ενώ το 1912 καταγράφεται η πρώτη απώλεια αεροπόρου λόγω πρόσκρουσης σε πτηνά, όταν στις 3 Απριλίου ένα γλάρος μπήκε στο σύστημα ελέγχου του Wright Flyer του αεροπόρου Cal Rodgers, προκαλώντας την πτώση και θάνατο του τελευταίου.
Τα παραπάνω υπογραμμίζουν το προφανές: τα πτηνά βρίσκονται στους αιθέρες από την αυγή του χρόνου και οι άνθρωποι αποτελούν “επισκέπτες” της τελευταίας στιγμής. Παρά την πρόοδο της αεροναυτικής τεχνολογίας, οι ουρανοί δεν είναι μόνον δικοί μας (παραποιώντας το παλιό εμβατήριο), όπως μας θυμίζουν με εξαιρετική λεπτομέρεια και οι παλιοί αρθρογράφοι της Πτήσης (τεύχος 157) από το 1998, Hλίας Kαπετανάκης και ο Θανάσης Aργυράκης.
Πηγή