14.6 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗSaab 21/21R: το ιδιόμορφο σουηδικό μαχητικό

Saab 21/21R: το ιδιόμορφο σουηδικό μαχητικό

- Advertisement -

Το Saab 21 ήταν ιδιάζον όχι μόνο λόγω των προηγμένων χαρακτηριστικών του, αλλά και λόγω του ότι υπήρξε ένα εκ των δύο αεροσκαφών που από εμβολοφόρα μετατράπηκαν σε αεριωθούμενα άνευ ουσιώδους τροποποιήσεως του πλαισίου τους. Ήταν προϊόν σουηδικής επινοήσεως, το οποίο προέκυψε από το στόχο της χώρας να διατηρήσει ουδετερότητα και την εδαφική της ακεραιότητα κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ως εκ τούτoυ, επέλεξε να αναπτύξει ένα εγχώριο πρόγραμμα μαχητικών, καθώς η πρόσβαση σε ξένη προηγμένη τεχνολογία ήταν πολύ περιορισμένη.

Βασικά χαρακτηριστικά και διαφορές των δύο εκδόσεων

Ήταν μονοθέσιο, μονοκινητήριο που αργότερα «προήχθη» σε μαχητικό jet πρώτης γενιάς. Η σχεδίασή του περιελάμβανε διπλή ουρά, όπου ο κάθε βραχίονας ξεκινούσε από το μεσαίο τμήμα της πτέρυγας και εκτεινόταν προς τα πίσω. Ο βασικός σχεδιασμός του είχε ομοιότητες με το Lockheed P-38, διαφέροντας ως προς τον μονό κινητήρα τοποθετημένο στην κατάληξη της ατράκτου.

Η έκδοση του εμβολοφόρου διέθετε έναν Daimler-Benz DB 605B πίσω από το πιλοτήριο και ανάμεσα στους βραχίονες της ουράς. Η jet έκδοση είχε τους αεραγωγούς στις δύο πλευρές της ατράκτου και τροφοδοτείτο με έναν De Havilland Goblin 2. Η άτρακτος ήταν μακρύτερη και πλατύτερη στο σημείο εγκαταστάσεως του κινητήρος. Μια άλλη τροποποίηση ήταν το πηδάλιο ανόδου-καθόδου το οποίο μεταφέρθηκε στην κορυφή του διπλού ουραίου. Και στις δύο εκδόσεις, η πτέρυγα ήταν ευθεία μέχρι το σημείο ενώσεως με τους βραχίονες.

Το Saab 21 ήταν πολύ γρήγορο και στις δύο εκδόσεις του. Το εμβολοφόρο μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητες έως 400 μίλια/ώρα, ενώ το jet άγγιζε τα 500. Ο οπλισμός του πρώτου αποτελείτο από ένα πυροβόλο Bofors των 20 χλστ. ή ένα Hispano-Suiza HS.404, δύο πολυβόλα Bofors των 13,2 χλστ. στο ρύγχος και δύο ακόμη ιδίου τύπου στις πτέρυγες. Το αεριωθούμενο διέθετε ακόμη μεγαλύτερη ισχύ πυρός: ένα πυροβόλο Bofors των 20 χλστ., τέσσερα πολυβόλα M/39A των 13,2 χλστ. και οκτώ ακόμη πολυβόλα ιδίου διαμετρήματος κάτω από την άτρακτο. Τέλος, είχε δυνατότητα μεταφοράς ρουκετών στις πτέρυγες: είτε δέκα των 80 έως 100 χλστ., είτε πέντε των 180 χλστ.

To πρωτότυπο Saab J.21

Η μετάβαση από το Saab 21 στο Saab 21R

Το ιδιαίτερο αεροσκάφος σκόπευε στην υπεράσπιση των εναερίων συνόρων της Σουηδίας, αλλά και στην αντικατάσταση πολλών από τα υπάρχοντα πεπαλαιωμένα αεροπλάνα. Ο σχεδιασμός ξεκίνησε το 1939, υπό την εποπτεία του αεροναυπηγού Frid Wänström, ο οποίος σκεφτόταν αρχικώς τον κινητήρα Bristol Taurus για το δημιούργημά του. Οι εργασίες διεκόπησαν για κάποιο χρονικό διάστημα, αλλά επανεκκίνησαν το 1941. Ο λόγος είχε να κάνει με την προτεραιότητα που δόθηκε στα βομβαρδιστικά της Saab, B.17 και B.18.

Καθώς η όλη διαμόρφωση του νέου μαχητικού έτρεφε αμφιβολίες περί της ασφαλείας του πιλότου, εάν παρίστατο ανάγκη εγκαταλείψεως του αεροσκάφους, προτάθηκε, είτε η δυνατότητα αποκοπής ολοκλήρου του κινητήρος είτε μόνο της έλικας. Η λύση επήρθε τελικώς με το εκτινασσόμενο κάθισμα Bofors, το οποίο δοκιμάστηκε αρχικώς στο έδαφος και εν συνεχεία σε ένα Saab B.17.

H συνέχεια στο Military History

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο

28
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/21 Νοεμβρίου 1866: Το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου

0
Ζωντανό μέλος του Ελληνισμού, η Κρήτη είχε δώσει το «παρών» σε κάθε εθνεγερσία αλλά η γεωστρατηγική της θέση την είχε προδώσει. Καμία Μεγάλη Δύναμη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Blast from the past: F-102 με πυραύλους AIM-4 σε εσωτερική αποθήκη

Αν κάποιοι νομίζουν πως οι εσωτερικές αποθήκες πυραύλων αέρος-αέρος, είναι μια "καινοτομία" των F-22 & F-35, πλανώνται!To Convair F-102 Delta Dagger ήταν ένα από...

To T-6 Harvard πετά ξανά με τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας!

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, σε συνεργασία με το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είχαν προβεί στη σύναψη σύμβασης, βάσει της οποίας παραχωρείται σε αυτό αεροσκάφος T-6...

Ήταν το Β-1Α το κορυφαίο πολεμικό αεροσκάφος που πέταξε ποτέ;

Ποιες ιδιότητες καθιστούν ένα πολεμικό αεροσκάφος κορυφαίο (εννοούμε τεχνολογικά και ασχέτως της όποιας επιχειρησιακής του δράσης); Κατά την εκτίμησή μας, οι εξής δύο: αφενός...